ForTheImperium Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Jeg har hatt en problematisk nabo i over 5 år. Politiet har besøkt leiligheten 3 ganger og arrestert leietakeren 2 ganger. Er det mulig å få tak i politiloggen som kan brukes som bevis i en evt rettsak om utkastelse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Jeg har hatt en problematisk nabo i over 5 år. Politiet har besøkt leiligheten 3 ganger og arrestert leietakeren 2 ganger. Er det mulig å få tak i politiloggen som kan brukes som bevis i en evt rettsak om utkastelse? Hei. Tviler på at du som privatperson får tak i slik informasjon. Du må nok dokumentere det på en annen måte. Men du kan jo be om at politiet som var på stedet blir vitne i saken eventuelt. Har du tatt kontakt med advokat om saken? Det er vel et bra sted å begynne. Ta forøvrig mine svar med en klype salt da jeg ikke har så alt for mye peiling på juss. Endret 20. august 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Politiet har ikke lov å snoke i andre sakers politilogger uten å bli bøtelagt. Så da får hvertfall ikke du det. Det er tungt taushetsbelagt. https://www.politiforum.no/artikler/ikke-fall-for-fristelsen-til-a-snoke-i-registrene/431775 Endret 20. august 2019 av Bytex 2 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 20. august 2019 Forfatter Del Skrevet 20. august 2019 Hei. Tviler på at du som privatperson får tak i slik informasjon. Du må nok dokumentere det på en annen måte. Men du kan jo be om at politiet som var på stedet blir vitne i saken eventuelt. Har du tatt kontakt med advokat om saken? Det er vel et bra sted å begynne. Ta forøvrig mine svar med en klype salt da jeg ikke har så alt for mye peiling på juss. Politiet har ikke lov å snoke i andre sakers politilogger uten å bli bøtelagt. Så da får hvertfall ikke du det. Det er tungt taushetsbelagt. https://www.politiforum.no/artikler/ikke-fall-for-fristelsen-til-a-snoke-i-registrene/431775 Hva med dette? https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-politiets-registere/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Hva med dette? https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-politiets-registere/ Det står tydelig dette her og: Du får vanlegvis ikkje tilgang til opplysingar om andre personar. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Er det slik at du ønsker vedkommende kastet ut fordi politiet har vært på døra noen ganger med ting som ikke angår deg, eller er det faktisk et omstridt problem i nabolaget å ha vedkommende her? Endret 20. august 2019 av Darkbill Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Du får ikkje slik detaljert informasjon, men din advokat kan hente ut slike opplysningar som bevisførsel i ein sivilsak mot naboen. Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 21. august 2019 Forfatter Del Skrevet 21. august 2019 (endret) Er det slik at du ønsker vedkommende kastet ut fordi politiet har vært på døra noen ganger med ting som ikke angår deg, eller er det faktisk et omstridt problem i nabolaget å ha vedkommende her? Det har vært et problem med støy og bråk som påvirker andre naboer rundt han, inkludert meg selv. Han har slåss med andre rusmisbrukere både i leiligheten ogi fellesbygget. Det har vært innbrudd i bodene også. Men la oss si at neste gang det er en situasjon der politiet kommer på døren pga av husbråk, hva burde jeg som er i sameiet gjøre? Endret 21. august 2019 av asdaylightdies Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Det har vært et problem med støy og bråk som påvirker andre naboer rundt han, inkludert meg selv. Han har slåss med andre rusmisbrukere både i leiligheten ogi fellesbygget. Det har vært innbrudd i bodene også. Men la oss si at neste gang det er en situasjon der politiet kommer på døren pga av husbråk, hva burde jeg som er i sameiet gjøre? er det i en blokk kan du ta kontakt med styret og jobbe for at de kan kaste ut vedkommende? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Men la oss si at neste gang det er en situasjon der politiet kommer på døren pga av husbråk, hva burde jeg som er i sameiet gjøre? Dersom du ikkje sjølv er i styret så er det viktigaste du kan bidra med å samle informasjon. Noter når politiet var der, då er det lettare å hente inn opplysningar frå politiloggen seinare. Dersom politiet ikkje er der, så kan du ringe etter politiet i tillegg til å loggføre bråket. Deretter skriv du klage til styret. Det vil være til stor hjelp om du får med deg andre naboar til å signere for at også dei var plaga av bråket. Terskelen for å tvinge nokon til å flytte ut frå heimen sin er høg, så det å vise til at bebuaren fortsetter å være til plage til tross for fleire advarslar og oppmodningar om å innrette seg etter ordensreglane vil være heilt avgjerande. 4 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Du får ikkje slik detaljert informasjon, men din advokat kan hente ut slike opplysningar som bevisførsel i ein sivilsak mot naboen. Av ren nysgjerrighet - du får det til å høres ut som en formalitet at advokater får utlevert informasjon fra politiets registre om hvem som helst så lenge de kan vise til en klients forespørsel. Er dette tilfellet og gjelder det i så fall alle registre? Endret 22. august 2019 av Vegard# 1 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 Dersom du ikkje sjølv er i styret så er det viktigaste du kan bidra med å samle informasjon. Noter når politiet var der, då er det lettare å hente inn opplysningar frå politiloggen seinare. Dersom politiet ikkje er der, så kan du ringe etter politiet i tillegg til å loggføre bråket. Deretter skriv du klage til styret. Det vil være til stor hjelp om du får med deg andre naboar til å signere for at også dei var plaga av bråket. Terskelen for å tvinge nokon til å flytte ut frå heimen sin er høg, så det å vise til at bebuaren fortsetter å være til plage til tross for fleire advarslar og oppmodningar om å innrette seg etter ordensreglane vil være heilt avgjerande. Jeg satt i styret for noen år siden, men ikke nå lenger. Men takk for rådet. Har allerede begynt å loggføre aktiviteter, selv om det har utrolig nok vært stille i de siste dagene. Men om at det kommer til å skje i bråk igjen, er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 De andre har svart her på det du spør om, men jeg vil legge til; Dokumenter, dokumenter, dokumenter. Skaff bevis selv. Film det du kan, gjerne slik at det viser tid og dato hvis bråket for eksempel også er i ukedager og langt på natt. Så er det ikke dine ord mot dems, men du sitter faktisk med bevis som kan styrke din sak 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå