sim Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Jeg holder på å sette opp hurtigtastene på tastaturet mitt slik at jeg kan bruke dem på samme måte som i windows. Den eneste jeg mangler er Mute knappen. Jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skal få det til. Man har jo kommandoen amixer set Master mute men dette blir problematisk siden den samme knappen skal brukes til å unmute igjen. Noen måte jeg kan få dette til å fungere på en noenlunde grei måte ? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Lag et script. Test hvorvidt lyden er av/på, eller prøv med en global variabel eller noe lignende (eller f.eks. en fil i /tmp: er den der=mute, ikke=lyd på, slett dersom den er der). You get the point. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 hva bruker du til å sette opp hurtigtastene? Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 lineakd heter det. Følger denne guiden (for gentoo vel å merke, men burde fungere andre plasser også). Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Ok, installerte det programmet selv, skikkelig tøft! Man kan bruke mute = "EAK_MUTE" så lenge du har MixerDevice = /dev/mixer øverst i lineakd.conf fila di, så fikser den resten selv Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Ok ;D Trodde dette var noe spess super-hax triks kun for han fyren ;p. *prøve* Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Jupp, funket kjempefint det ;D Digg å kunne bruke hurtigtaster, anbefales! Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Vet. LinEAK rokker. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Trenger det ikke her på laptopen, men prøvde på den stasjonære - den har jeg hatt så mye problemer med i det siste fordi den kjører SuSE og det viste seg at den heller ikke hadde lineakd i APT4RPM.. Æsjameg - frister å fyre inn Gentoo på den óg... Lenke til kommentar
sim Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Trenger det ikke her på laptopen, men prøvde på den stasjonære - den har jeg hatt så mye problemer med i det siste fordi den kjører SuSE og det viste seg at den heller ikke hadde lineakd i APT4RPM.. Æsjameg - frister å fyre inn Gentoo på den óg... Gjør det, du har ikke godt av SuSE ;p Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Er ikke jeg som bruker den selv om jeg eier den - ahh, lengter litt etter det fantastiske tastaturet med en skikkelig god mus og enormt bra høytalere (jadda, alt er relativt).. Men laptopen min er mer portabel og har bedre skjerm. Uansett - jeg kan jo alltids bruke "gamle"måten med å installere med "./configure ; make ; make install". Heldigvis tror jeg ikke LinEAK trenger noen stygge QT eller GTK+ header filer (som jeg ikke aner hvor SuSE gjemmer).. Men har dere fått til lyd-hjulet som er på noen Logitech tastatur? Dette var den mest brukte "ekstra saken" på tastaturet mitt da jeg brukte Windows. Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Selvfølgelig funker det ;D Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Velmont: bare grab -devel'pakker Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Har en laptop med to "lyd-knapper" foran, som egentlig er utrolig digge å bruke (spesiellt når du kjører spill fullscreen...). Noen sa en gang at de hadde noe med acpi å gjøre. Noen som vet noe? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Har en laptop med to "lyd-knapper" foran, som egentlig er utrolig digge å bruke (spesiellt når du kjører spill fullscreen...). Noen sa en gang at de hadde noe med acpi å gjøre. Noen som vet noe? Du mener du har lyst å bruke disse i Linux? Dette fikser LinEAK om du finner hvilken kode tasten har (husker ikke helt framgangsmåte). Søk på lineak på forumet og du finner en link til en guide. F.eks har windowstasten på mitt tastatur kode 115. Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Har en laptop med to "lyd-knapper" foran, som egentlig er utrolig digge å bruke (spesiellt når du kjører spill fullscreen...). Noen sa en gang at de hadde noe med acpi å gjøre. Noen som vet noe? Du mener du har lyst å bruke disse i Linux? Dette fikser LinEAK om du finner hvilken kode tasten har (husker ikke helt framgangsmåte). Søk på lineak på forumet og du finner en link til en guide. F.eks har windowstasten på mitt tastatur kode 115. 2) Configure your keyboard First you have to find out which numbers belong to which keys. Start /usr/X11R6/bin/xev and press the keys, that you don't use at all. This provides a output like this, where keycode 42 is the relevant number. Kilde: Gentoo Forums -> Documentation, Tips & Tricks -> Use your useless keys Altså /usr/X11R6/bin/xev Dette gir deg slik output når du trykker tasten "f": sim@snorkel sim $ /usr/X11R6/bin/xev KeyRelease event, serial 28, synthetic NO, window 0x1e00001, root 0x7d, subw 0x0, time 51690953, (172,300), root:(673,349), state 0x10, keycode 38 (keysym 0x61, a), same_screen YES, XLookupString gives 1 bytes: "a" Her er det keycode 38 som er interesant. Les How-TO-en som jeg linket til lenger oppe, alt står forklart der! God jul Endret 26. desember 2003 av sim Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Poenget er at disse knappene har noe med ACPI å gjøre. iom. at jeg tror fedora bruker acpi, burde de gi keycodes da? Lenke til kommentar
sim Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Du kan jo prøve ;p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå