Anatman Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Nei, mener jeg, hva mener du? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Like lite fri vilje som ellers. Styrt av impulser vi har null kontroll over. 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Føler spørsmålet er for vagt. Man har fri vilje i sin bevissthet, slik som drømmer. Man har ikke fri vilje over sin egen kropp da den praktisk talt er frakoblet hjernen, men da diskuterer vi mer semantikk enn filosofi. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Har opplevd mange ganger at "kroppen" ikke lystrer i drømmer. Nesten som drømmen er mer "on rails" og jeg bare observerer. Men andre ganger kan jeg ha full kontroll. Og noen ganger vet jeg at jeg drømmer og i tillegg har full kontroll. Enten sover man og er ikke tilstede, og har da ingen vilje, eller så drømmer man. Endret 20. august 2019 av bo1e Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 I dei aller fleste tilfeller så er vell svaret nei? Ein kan i svært liten grad haldast ansvarleg for kva ein draumer om, og tilsvarande kan ein i liten grad haldast ansvarleg for det som kroppen gjer medan ein søv. Men samtidig så er det nok mange som bruker det som unnskuldning; nei, eg låg ikkje i senga og fantaserte om nokon andre, det må ha våre ein dram. Eller, nei eg stod ikkje opp om natta og lot kjøleskapsdøra stå open, eg må ha gått i søvne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Drømmer er jo hjernen som bearbeider det man har opplevd. Om jeg ikke tar feil så er drømmer også til for at hjernen alltid skal være i aktivitet. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Drømmer er jo hjernen som bearbeider det man har opplevd. Om jeg ikke tar feil så er drømmer også til for at hjernen alltid skal være i aktivitet. Har du aldri drømt noe du ikke har opplevd? Om så må vel drømmer være mer enn kun bearbeidelse av opplevelser? -- Jeg er forøvrig enig med Gavekort. Fri vilje er et så vagt/bredt begrep at det blir vanskelig å gi et svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Har du aldri drømt noe du ikke har opplevd? Om så må vel drømmer være mer enn kun bearbeidelse av opplevelser? Det var vel egentlig ikke det jeg skrev, jeg skrev vel egentlig at det er en måte for hjernen å bearbeide det man har opplevd ja, men ordet bearbeid betyr mangt. Det er mye med hjernen vi ennå ikke vet noe om, og drømmer er kanskje noe av det vi vet minst om. Jeg har hatt skikkelig rare drømmer, og det handler jo på sett og vis om underbevisstheten. Forøvrig er det interessant når det kommer til hva man faktisk er "fri" til å gjøre sett ifra hvor mye kontroll vi har på hva vi gjør. Endret 20. august 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Jeg drev å leste en bok om dette, tidligere.. Hvordan ta kontroll over drømmene sine, gjøre seg litt selvbevist på at man faktisk drømmer.. Og det har jeg faktisk gjort, og har hatt det utrolig gøy i mange drømmer, da det ikke finnes konsekvenser av faktiske handlinger man gjør i drømmene.. Så jeg mener man absolutt har fri vilje når man drømmer Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Kalles lucid dreaming. Du må være bevisst på at du sover for å få det til. Er dritmoro, så lenge du ikke har mareritt om og om igjen. Ble så ekstremt at jeg lærte meg selv å vekke meg selv. Skummelt! Men ikke vanskelig å skjønne at man drømmer når en zombie slår ned døra, sånn egentlig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4563tsdgf Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 spørs hva du mener med "fri vilje".filosofisk så er premisset for all fri vilje at man er bevisst 2 eller flere valg,og faktisk kan handle på disse valg,mens alt annet blir styrt av det autonome system.så lenge man er handlende bevisst så har man alltid en viss fri vilje,men kun begrenset til de valg man er bevisst å velge mellom.fri vilje når man sover..normalt sett nei, fordi man er ikke bevisst i samme måte som i beta våkenhet.når man trer inn i alfa-theta-delta søvn så forsvinner man inn et irrasjonelt symbol land, og talamus portalen stenges.men det er unntak; det er visse mennesker som har lært seg å bli beta bevisst i sine drømmer(lucid deaming),så teknisk sett så finnes det fri vilje i drømmende tilstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå