NTB - digi Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Lavere drivstoffsalg i sommer Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene.. En absolutt nedgang er nedgang. Det er vanskelig å tolke færre fossilbiler til å ikke være i korrelasjon med mindre solgt fossilt drivstoff. Endret 20. august 2019 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
pergh Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 En absolutt nedgang er nedgang. Det er ikke vanskelig å tolke færre fossilbiler til å ikke være i korrelasjon med mindre solgt fossilt drivstoff. En ennå litt riktigere konklusjon er vel at "antall kjørte fossilbilkilometer" har gått ned :-). Tipper at de som kjører rundt 18000 km i året eller mer, står for omtrent halvparten av drivstoffbruken. Mvh Per Gunnar Hansø 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 5 millioner liter bensin * 2,4 kg CO2/liter bensin = ca 12 millioner kg CO2 10 millioner liter diesel * 2,6 kg CO2/liter diesel = ca 26 millioner kg CO2 Sum: ca 38 000 tonn CO2, riktignok med en god del usikkerhet i tallene, men det tyder uansett på at det går i riktig retning. PS. Økningen i utslipp fram til 2017 skyldtes regjeringas diesel-favoriserende politikk på 2000-tallet. Ettersom levetiden til en bil er i gjennomsnitt 18 år så har økningen av andelen dieselbiler på 2000-tallet fortsatt stor påvirkning på våre CO2-utslipp. Men fra 2017 av har endelig andelen elbiler krøpet opp til det punkt at det begynner å merkes på drivstoffsalget. Men som vi ser av tallene er det langt i fra nok med 9% elbilandel og at det tar lang tid før høye andeler av bilsalget påvirker de totale utslippene fra bilparken. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene..Feil. Salet av autodiesel i juli i både 2016 og 2017 var 248 millionar liter. I juli 2019 var det 239 millionar liter. Du må heilt attende til 2014 for å finne lågare tal for autodiesel. For bensin finst det ikkje lågare tal for juli i månadsstatistikken frå SSB enn juli 2019. Salet har sikkert vore lågare men det er mange tiår sidan. Det eldste talet er frå 2010, då det vart seld 157 millionar liter mot 110 millionar liter i juli i år. Det er ein veldig klår nedgang, som sjølvsagt må sjåast i samband med at dieselmotoren var mykje meir populær enn bensinmotor i dei åra. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Sum: ca 38 000 tonn CO2, riktignok med en god del usikkerhet i tallene, men det tyder uansett på at det går i riktig retning. Joda, samtidig er Norges totale årlige utslipp (i CO2-ekvivalenter) på rundt 50 millioner tonn. Nedgangen fra biltrafikk utgjorde altså omtrent 0.76 promille av totalt utslipp, eller rundt 4 promille av alle utslipp fra veitrafikk i 2017. Endret 20. august 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Nettopp! 9% elbilandel er langt i fra nok. Vi har ennå en lang vei å gå, både på personbiltransport og andre områder. 4 Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Velvel, fortsatt mye høyere salg enn i 2017, så man bør være forsiktig med å tolke for mye elbilpolitikk inn i disse tallene..Feil. Salet av autodiesel i juli i både 2016 og 2017 var 248 millionar liter. I juli 2019 var det 239 millionar liter. Du må heilt attende til 2014 for å finne lågare tal for autodiesel. For bensin finst det ikkje lågare tal for juli i månadsstatistikken frå SSB enn juli 2019. Salet har sikkert vore lågare men det er mange tiår sidan. Det eldste talet er frå 2010, då det vart seld 157 millionar liter mot 110 millionar liter i juli i år. Det er ein veldig klår nedgang, som sjølvsagt må sjåast i samband med at dieselmotoren var mykje meir populær enn bensinmotor i dei åra. Feil feil. Eg leste ssb artikkelen det blir lenka til. Den omtalte sal i perioden jan-juli og hadde ein graf for åra 2017, 18 og 19. Er for mykje tilfeldig støy i månedstala. Fridagar, helgevær og periodisering dominerer. Det sentrale spørsmålet er vel i kor stor grad billige bilar og auka biltetthet fører til ekstra køyring, kontra erstatning av fossilkøyring. (Du treng ikkje komme med anekdotiske bevis). Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Elbiler utgjør kun 7-8% av alle biler, så store utslag i drivstoff forbruker blir det ikke, men det er nok til å lage ett trendskifte. Har ikke noe imot Innblanding av biodrivstoff om den bare ikke er utvunnet på palmeolje (hvilket norsk biodrivstoff er eller har vært) Ødelagte hagermaskiner: -Husk å bruke fuel stabilizer på gressklipper/ snøfresere etc. etter endt sesong. Etanol i bensinen under lagring ødelegger forgasser og tetter drivstoff filtere. Å heller bruke Alkylatbensin er også et godt alternativ Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 PS. Økningen i utslipp fram til 2017 skyldtes regjeringas diesel-favoriserende politikk på 2000-tallet.Og dette kan du dokumentere? Å bytte ut bensin med diesel gir normalt mindre, ikke mer CO2 utslipp. Elbiler var ikke relevante på tidlig 2000 tall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 (endret) Å bytte ut bensin med diesel gir normalt mindre, ikke mer CO2 utslipp. ...Jepp. Hvilket vel var årsaken til regjeringens "Diesel politikk" såvidt jeg husker. Det var NOx de ikke tok med i planen. Dog, jeg antar økningen i drivstoff salg fra år 2000 og fremover reflekterer generelt bedret levestandard, dvs. flere fikk råd til å bruke bil. Endret 21. august 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 (endret) ... Nedgangen fra biltrafikk utgjorde altså omtrent 0.76 promille av totalt utslipp, eller rundt 4 promille av alle utslipp fra veitrafikk i 2017.Personbilbruk har i seg selv ikke særlig stor miljøpåvirkning. Produksjon av kjøretøyet og drivstoff omtrent samme mengde utslipp som bruk (i snitt). Totalen er noe bedre med eletrisk drift, men utfordringen er egentlig forbruket i seg selv. Dersom en videre beregner inn utslipp fra konstruksjon av nødvendig infrastruktur (veier etc), samt områdebeslag, blir tilrettelegging en større utslippskilde enn bruk. Så en skal være noe forsiktig å fastslå at endring av fremdriftsmetode for privatbilismen er løsningen på tidens utfordringer. Det er ganske mye ressurser som må til for å tilfredstille kravene til folk i i-land. Endret 21. august 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå