Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter/bredbåndsmodem


Anbefalte innlegg

Mitt Zyxel ruter/bredbåndsmodem vandret til de evige jaktmarker etter lynnedslag i går.

 

Har et dumt (og et ikke så dumt) spørsmål:

  1. Vil alle/de fleste rotere som selges støtte ADSL/VSDL fra Telenor inn i WAN-porten?
     
  2. Jeg har behov for å sette opp NAT/Port forwarding og vil gjerne ha en ruter som har et fornuftig grensesnitt/funksjonalitet og oppdatert wifi-teknologi.
    Takknemmlig for konkrete anbefalinger!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Takk! Er det ZyXEL P8702N som er gullstandarden, eller er det andre modeller som er vel så bra/bedre?

 

Lynnedslaget kom i det jeg gikk ut av bilen hjemme. Noen meter unna. Very close call.

Sikringene gikk ikke, men det slo gnister ut av sikringsskapet.

PC/TV, etc. funker, men alle varsellampene på ruter indikerer feiltilstand. Hjelper ikke å ta ut strømmen, vente og restarte. Ingen kontakt mot PC.

Lenke til kommentar

Får du nytt routermodem fra ISP-en din så skal alt være ferdig satt opp. Kjøper du eget routermodem så må det være Annex B (mener jeg å huske) og du må konfigurere alt selv. Det vil ikke nødvendigvis fungere helt uten videre. Oppsettet avhenger av ISP. Noen bruker PPPoE (brukernavn/passord), andre bruker IPoE og evt. andre standarder.

Lenke til kommentar

OK. Takk! Er det ZyXEL P8702N som er gullstandarden, eller er det andre modeller som er vel så bra/bedre?

 

Lynnedslaget kom i det jeg gikk ut av bilen hjemme. Noen meter unna. Very close call.

Sikringene gikk ikke, men det slo gnister ut av sikringsskapet.

PC/TV, etc. funker, men alle varsellampene på ruter indikerer feiltilstand. Hjelper ikke å ta ut strømmen, vente og restarte. Ingen kontakt mot PC.

 

Sikker på at det er bare ruteren som har fått seg en smell? Skumle med slike ting, er at det er mye i "kjeden" som kan ha feilet. Selv kabling/kontakter for DSL-forbindelsen. Hvis det slo ned i nærheten, kan det være problemer utenfor huset også. Vet du om naboer som har DSL og som er på nett? 

 

Vet om de som har fått lynnedslag via telefonledninger som har endt opp med å måtte bytte alt av kabling, rutere og pc-ene som var tilkoblet. Rent pc-messig var det ting som fungerte i starten, men så dukket det opp problemer noen dager senere - eller at det ikke ble lagt merke til før DSL-forbindelsen var på beina igjen.

 

Ser du andre enheter på hjemmenettet ditt fra pc-en? Når du http://10.0.0.138 fra noen av enhetene koblet til ruteren? Sjekket med nettleverandør om de får kontakt med ruteren din eller vet om andre kunder i området som har problemer nå?

Lenke til kommentar

Vet om de som har fått lynnedslag via telefonledninger som har endt opp med å måtte bytte alt av kabling, rutere og pc-ene som var tilkoblet. Rent pc-messig var det ting som fungerte i starten, men så dukket det opp problemer noen dager senere - eller at det ikke ble lagt merke til før DSL-forbindelsen var på beina igjen.

Tviler på de reparer telefonledninger lengere enten blir det byttet til fiber elllers blir man byttet over til 4g modem.

men har man treg telefonkabel er kanskje like greit med 5-10 GB dagskvoter som erstattning for 5 mbit eller 25 mbit bredbånd.

Lenke til kommentar

Tviler på de reparer telefonledninger lengere enten blir det byttet til fiber elllers blir man byttet over til 4g modem.

men har man treg telefonkabel er kanskje like greit med 5-10 GB dagskvoter som erstattning for 5 mbit eller 25 mbit bredbånd.

 

Du blir ikke bare hevet over på et annet produkt enn det du abbonerer på uten videre. Mobildata/4G er ikke noen reell erstatter for DSL, men kan være en kompromiss de steder DSL ikke er tilgjengelig f.eks.

Lenke til kommentar

https://www.insidetelecom.no/artikler/telenor-ma-forplikte-seg-til-et-fullverdig-alternativ-for-de-rosker-vekk-kobberet/471708

Er mangekunder som følger seg lurt og ender opp å måtte betale dyrt fordi telelevrandørene legger ned kobberen.

Er ikke riktig at kundene skal tape på dette, men tar man slikt til domstolen tviler jeg på man får medhold er ikke folkerett med fiber eller 5g.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ikke utenkelig at noe av kablingsinfrastrukturen i huset kan ha tatt skade. DSL-modem/ruter er definitivt satt ut av spill og må byttes. Den gir heller ingen LAN-funksjon. Har Telenor. Kun kobber i min gate. Blir nok fiber med tid og stunder, men ikke de neste par månedene. Så at naboenes wifi var nede etter smellet, men at de var oppe igjen på kvelden. Telenor tilbød leie av modem fra dem. Det er ikke aktuelt.

Skal nok kunne fikse å sette opp et bredbåndsmodem opp mot leverandør.

Spørsmålet er hvilke modem/rotere som støtter DSL og gjerne anbefalinger. Kom gjerne med forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...