Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hovedleier skal si opp sin leiekontrakt. Vil min leiekontrakt da ikke lenger være gjeldende?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å finne et svar på dette spørsmålet uten hell. Derfor oppretter jeg nå en tråd om temaet i håp om svar.

Jeg flyttet inn i en leilighet nå i høst og tegnet en kontrakt med person som står som hovedleier. Det vil si jeg betaler del av husleie til ham og han betaler hele beløpet til utleier / huseier. Depositumet er også betalt til vedkommende.

Hovedleier har nå besluttet å flytte ut av leiligheten ved start av november altså i underkant av 3 måneder til. Det som da er foreslått er at jeg tar over ansvar som hovedleier og finner en ny leietaker til leiligheten, da med hjelp av hovedleier og utleier.

Det jeg lurer på da er om min kontrakt vil være ugyldig og jeg da kan flytte på samme tidspunkt som hovedutleier siden vi har skrevet kontrakt sammen. Jeg har altså ingen tilknytning til utleier.

Jeg vurderer dette siden dette er mye ansvar. Jeg tenker i verste fall be huseier om individuell kontrakt (altså ingen hovedleier). 

Det skal nevnes at i kontrakten med hovedleier har jeg 3 måneders oppsigelsestid. 

Takk for alle svar!

Anonymous poster hash: a0ea5...f5f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har du avtale med hovedleigaren, dersom hovedleigare seier opp sin avtale så må du også få oppsigelse, om ikkje vil hovedleigaren naturleg nok ikkje lenger kunne levere husrom i bytte mot husleige.

Så i teorien kan du halde deg passiv, då du har ein gyldig avtale som hovedleigaren er bunden av, og derfor vil være erstatningspliktig ovanfor deg dersom hovedleigaren bryt sine forpliktelsar.

Men i praksis så forstår du at du har følgande valg:

-Tre inn som ny hovedleigar.

-Flytte ut samtidig som hovedleigaren

-Eller akseptere at ein ny person kjem inn som ny hovedleigar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Faller hovedleieavtalen bort faller også din rett til å bo der bort. Du har ingen rettigheter direkte overfor utleieren, og må finne deg i å flytte med mindre du reforhandler ny avtale med utleier. (Her gjelder det et unntak hvis utleier vet at oppsigelsen er i strid med fremleieavtalen.)

På den annen side har utleier heller ingen rettigheter direkte overfor deg.

Loven beskytter dine interesser ved å gi deg et sterkt erstatningskrav mot hovedleier for økonomisk tap du lider som følge av at hovedleieavtalen faller bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...