Chevykiller Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Hei! Neste år planlegger jeg å flytte til Bergen for å studere i fem år. I den anledning vurderte jeg å kjøpe en bolig i Bergen sentrum, med forhåpningen om at dette skal være en god investering. Jeg er klar over at boligprisveksten er størst i Oslo, og derfor er jeg blitt usikker på om jeg skal kjøpe boligen i Oslo og heller leie i Bergen. En annen mulighet er å kjøpe en bolig med utleiedel i Bergen, men jeg er usikker på om jeg får råd til en slik bolig. Innen neste sommer har jeg en egenkapital på 400k (+ noe hjelp fra foreldre) og jeg har jobb. Det jeg lurer på er om dere har noen formening om hva som kan være mest lønnsomt? Det mest komfortable er naturligvis at jeg kjøper en bolig i Bergen som jeg kan bo i, men det forutsetter at boligene i sentrum av Bergen øker i verdi. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Kommer an på hva du tror om framtiden da... Potensielt 4 år til med Trump, mulig regjeringsskifte i Norge, klimakrise og en norsk valuta som er noe ugunstig priset i enkelte sammenhenger... Boligprisen i Bergen gikk ned forrige måned, og på 12månedersperiode opp kun 1,6%. Legger du på 2,5% dokumentavgift ved kjøp og 60-100'000 i meglerkostnader ved salg har du ganske store transaksjonskostnader som fort summerer seg til minst ett "gratis" år som leietager. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Hei! Neste år planlegger jeg å flytte til Bergen for å studere i fem år. I den anledning vurderte jeg å kjøpe en bolig i Bergen sentrum, med forhåpningen om at dette skal være en god investering. Jeg er klar over at boligprisveksten er størst i Oslo, og derfor er jeg blitt usikker på om jeg skal kjøpe boligen i Oslo og heller leie i Bergen. En annen mulighet er å kjøpe en bolig med utleiedel i Bergen, men jeg er usikker på om jeg får råd til en slik bolig. Innen neste sommer har jeg en egenkapital på 400k (+ noe hjelp fra foreldre) og jeg har jobb. Det jeg lurer på er om dere har noen formening om hva som kan være mest lønnsomt? Det mest komfortable er naturligvis at jeg kjøper en bolig i Bergen som jeg kan bo i, men det forutsetter at boligene i sentrum av Bergen øker i verdi. I mine øyne ville jeg prøvd å kjøpt en 3-roms i Bergen og leid ut et soverom der. Kjøper du i Oslo må du i tillegg skatte av leieinntektene dine på den leiligheten, og du må samtidig skatte av gevinsten på salget så fremt du ikke bor der 1 år før salg. Vær også OBS på at man omtrent uten avvik får låne maks 4-5 ganger din brutto årslønn. Dvs tjener du 200.000 i året får du maksimalt lov til å låne 1.000.000 kroner. Ett alternativ er om foreldrene kan stille som MEDLÅNTAKERE (ikke kausjonist, dette hjelper kun på egenkapital). Deres inntekt vil da hjelpe på 5x, men det er da avhengig at de har inntekt iforhold til sitt eksisterende boliglån. Om du sier du skal leie ut et soverom vil dette kunne plusses på som inntekt for deg. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Det er aldri dumt å kjøpe egen leilighet for å bo, men sett opp et komplett regnestykke. Hvis du kan få en studenthybel for 6000 kr, vil det si 72.000 i året, eller 360.000 kr over 5 år. Hvis du kjøper en leilighet til 2 mill + dokumentavgift, må du låne 1,65 mill. Dette kan med kommende renteøkninger fort koste deg 50-60.000 i året etter skattefradrag. Legg til kommunale avgifter, eiendomsskatt, utgifter til strøm, internett, tv og vedlikehold, så er totalsummen fort oppe i 80-90.000 i året, over 400.000 på 5 år. Altså høyere enn å bo på studenthybel.Jokeren er derimot evt fortjeneste ved salg. Men jeg tror gullalderen for boligspekulering er forbi. Utgifter ved kjøp og salg blir fort 150.000. Legg til de økte bokostnadene på 50.000, så ser du at du er avhengig av å selge med minst 200.000 i gevinst for å gå i null i forhold til å leie hybel. Det forutsetter en verdiøkning på 10% de neste 5 årene, bare for å gå i null. Ergo har du ikke spart noen ting. Det er først hvis prisstigningen kryper mot 15-20% at dette begynner å bli lønnsomt. Husk at prisøkningen kan være både høyere og lavere, og verdien kan også synke. Det innebærer derfor en del risiko knyttet opp til dette. Men å gjøre en investering som for å gi lønnsomhet forutsetter en verdiøkning på 15-20% over 5 år er høyst risikabelt. Jeg hadde ikke tatt den risikoen i dagens marked med svak krone og stigende renter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå