Dernhelm Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Hei!Først og fremst så må jeg beklage at det sannsynligvis kommer en del feil uttrykk i denne posten. Med sterk og svak puls mener jeg ikke høy / lav puls. Jeg tenker på hvor godt jeg kjenner pulsen på kroppen. Jeg er 1,74 og 75 kg. Siden jeg var ung har jeg alltid kjent pulsen godt i kroppen. Jeg husker fra ungdomsskolen at vi skulle lære oss å måle pulsen. Mange i klassen slet med å finne pulsen sin, på håndledd / hals osv. Jeg kjente og kjenner nesten alltid pulsen på kroppen og puster i rytme til pulsen. Det siste året har jeg opplevd noen ganger at pulsen plutselig blir "svak". To av gangene har jeg vært i aktivitet, de andre gangene har det skjedd på kvelden ved leggetid. Jeg har smartklokke, så jeg ser at pulsen er normal, men den kjennes svakere. Jeg var nettopp ute og jogget I siste motbakke så tok jeg det helt ut, og da jeg kom på toppen og var helt utslitt så skjedde det. Plutselig så slo hjertet svakere, men like fort. Jeg merker det godt fordi det er merkelig å puste uten å puste i rytme til hjertet. Jeg hadde ikke noe annet illebefinnende, følte meg ikke svimmel eller hadde noe annet ubehag. Er det noen som vet hva det kan være, eller hva det heter slik at det er mulig å lese litt om det? Kan nevne at jeg har EKG på klokken og når jeg sjekker pulsen så står det at alt er normalt. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 (endret) Det er kanskje ordet blodtrykk du er ute etter? Men så lenge du ikke føler deg, kvalm, svimmel eller dårlig på noen måte så er det ikke farlig, men om du er bekymret så får man kjøpt blodtrykksmåler man kliper rundt armen til en rimelig pris, eller man kan også oppsøke en lege https://nhi.no/symptomer/hjerne-og-nervesystem/lavt-blodtrykk-stillingsbetinget-veiviser/ Endret 19. august 2019 av Krozmar Link Lenke til kommentar
Dernhelm Skrevet 19. august 2019 Forfatter Del Skrevet 19. august 2019 Takk for svar!Blodtrykk virker riktig, selv om det er merkelig at det skjer når det gjør. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Smartklokker med EKG-måling er dessverre bullshit. Du må til legekontoret for å få målt et ordentlig EKG. Det høres også ut som er det blodtrykket du egentlig mener, siden pulsen er normal. Så lenge du ikke har noen symptomer, så går det helt fint. Dra til legen om du skulle bli svimmel, føle deg kraftløs/sliten osv. Det er ikke noe poeng i måle blodtrykket hjemme om du er helt frisk, utenom hos lege på de vanlige legekonsultasjonene hvor det evt. skulle være aktuelt. Men ja, helsepersonell kan få et inntrykk av blodtrykket er høyt eller lavt. Carotispuls og radialispuls kan gi en indikasjon under akutte situasjoner om hvordan trykket er, men det måles mest nøyaktig med blodtrykksmåler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå