Gå til innhold

Båtflyktninger - løsninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Menneskesmuglerne spekulerer i at "kundene" blir plukket opp på sjøen, så de bruker desto mindre penger/ressurser på å frakte dem over. De sleper det som ikke engang kan kalles båter ut til farvann hvor NGO-ene patruljerer.

Etter min mening så er NGO-ene blitt en forlenget arm av de kriminelle nettverkene som på ekstremt kynisk vis utnytter mennesker. Kriminelle nettverk som er kjent for å bruke brutal vold mot utsatte personer.

Bidragene er dermed med å opprettholde virksomheten.

Derfor burde båtene/menneskene returneres til Afrika, og menneskesmuglerne burde jaktes på og fengslet. Mennesker er blitt er av de mest profitable, sammen med narkotika og våpen, for kriminelle å smugle.

Asylsøknader bør behandles i Afrika, og mennesker som får avslag, og som reiser allikevel eller som ikke søker i det hele tatt før avreise, bør nektes opphold med en gang og returnert. Hvis dette gjøre konsekvent, så vil beskjeden etterhvert nå frem og de hasardiøse reisene vil bli færre når de vet at sjansen for opphold er særdeles liten.

Woke

Lenke til kommentar

Tilbake til jeger og sankersamfunnet uten privat eiendomsrett og nasjonalstat? Noe sier meg at du ikke forstår selv hvor dårlig du ville klart deg i et slikt samfunn.

Og ingen gratis utdanning, helsehjelp, og ihvertfall ingen trygd eller økonomisk støtte

Lenke til kommentar

I all ærlighet tror jeg det beste for flyktningene er å kunne få en trygg havn å komme til i europa, få seg mat og klær og eventuell utdanning eller jobb. Ikke begynne å lage større konsentrasjonsleirer rett utenfor konfliktsonene hvor de blir stuet inne i påvente om krigen de flykter fra skal gå mot en slutt..

Realiteten er derimot at det koster penger, og avkastningen med å ta inn flyktninger lar vente på seg.. Det tar tid før noen av klarer å bidra i det vestlige samfunnet med fast jobb.. Realiteten er også at i det Norske samfunnet er det mange fordommer og arbeidsgivere kan forkaste søkere med utenlandske navn, hverdagsrasisme og noen ekstreme holdninger gjør at mange Flyktninger ikke klarer å intigrere seg og faller utenfor det samfunnet vi lever i..

Og det er der vi har ett ansvar.. Vi skal intigrere og ønske folk velkommen, ikke skremme de vekk fordi de kommer fra en annen kultur..

• Liker 3
Lenke til kommentar

I all ærlighet tror jeg det beste for flyktningene er å kunne få en trygg havn å komme til i europa, få seg mat og klær og eventuell utdanning eller jobb. Ikke begynne å lage større konsentrasjonsleirer rett utenfor konfliktsonene hvor de blir stuet inne i påvente om krigen de flykter fra skal gå mot en slutt..

Realiteten er derimot at det koster penger, og avkastningen med å ta inn flyktninger lar vente på seg.. Det tar tid før noen av klarer å bidra i det vestlige samfunnet med fast jobb.. Realiteten er også at i det Norske samfunnet er det mange fordommer og arbeidsgivere kan forkaste søkere med utenlandske navn, hverdagsrasisme og noen ekstreme holdninger gjør at mange Flyktninger ikke klarer å intigrere seg og faller utenfor det samfunnet vi lever i..

Og det er der vi har ett ansvar.. Vi skal intigrere og ønske folk velkommen, ikke skremme de vekk fordi de kommer fra en annen kultur..

Afrikas populasjon og befolkingsvekst:

https://www.worldometers.info/world-population/africa-population/

Europas befolkingsvekst:

https://www.worldometers.info/world-population/europe-population/

Om vi begynner å slippe inn alle som har lyst til Europa og gir dem alle trygd, jobber og rettigheter, så vil Europa kollapse.

Det vil være en utømmelig mengde migranter bare fra Afrika alene.

Hvert land i europa kunne antakeligvis tatt imot 10 millioner afrikanere hver, og det ville fortsatt være flere som vil til Europa.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Afrikas populasjon og befolkingsvekst:

https://www.worldometers.info/world-population/africa-population/

Europas befolkingsvekst:

https://www.worldometers.info/world-population/europe-population/

Om vi begynner å slippe inn alle som har lyst til Europa og gir dem alle trygd, jobber og rettigheter, så vil Europa kollapse.

Det vil være en utømmelig mengde migranter bare fra Afrika alene.

Hvert land i europa kunne antakeligvis tatt imot 10 millioner afrikanere hver, og det ville fortsatt være flere som vil til Europa.

Du tar utgangspunkt i at ingen bidrar.. Norge har en stagnerende folkevekst og vi har en statsminister som maser etter at kvinner skal produsere unger.. Hvorfor ikke slippe inn ferdig utdannet flyktninger som kan gå noen år på Norsk opplæring?

Det er jo egentlig en Vinn vinn situasjon...

Endret av Krozmar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør vi integrere dem som er kommet. Men ved fri innvandring slukker lyset. Det er slutten for Europa. Millioner på millioner vil strømme inn. Samfunnssystemene bryter sammen. Det har skjedd før i historien.

Første eller andre generasjons afrikanske innvandrere kan ikke videreføre det vi har bygget opp siden antikken.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tilbake til jeger og sankersamfunnet uten privat eiendomsrett og nasjonalstat? Noe sier meg at du ikke forstår selv hvor dårlig du ville klart deg i et slikt samfunn.

Ser ikke automatikken der.

Jeg har heller ingen illusjoner om at jeg ikke ville gått kraftig ned i levestandard.

Og ingen gratis utdanning, helsehjelp, og ihvertfall ingen trygd eller økonomisk støtte

Og så? Trur fremdeles folk flest hadde vært tjent med endringen. De eneste taperne er folk som bor i rike og nasjonalistiske stater. Trur også du overdriver de negative sidene.

Jeg klarer bare ikke se for meg at det systemet som er best for alle, er å nekte folk å forlate det geografiske området hvor de er født. Hvorfor er det best å dele verden inn i ruter og bruke makt til å tvinge folk til å forbli inne i den ruten man er født?

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør vi integrere dem som er kommet. Men ved fri innvandring slukker lyset. Det er slutten for Europa. Millioner på millioner vil strømme inn. Samfunnssystemene bryter sammen. Det har skjedd før i historien.

Første eller andre generasjons afrikanske innvandrere kan ikke videreføre det vi har bygget opp siden antikken.

Mulig jeg ikke er så god i historie, men jeg vil gjerne vite hvilken historisk begivenhet du refferer til at et samfunn har brutt sammen grunnet emigranter eller flyktninger... Eneste jeg klarer å tenke på i en slik sammenheng er etter 2. Verdenskrig og da jøder ble mer eller mindre tvangsflyttet til ett vist område som kalles Israel nå... Da ingen andre land ville ta imot jødiske flyktninger..  De fikk derimot "The promised land" og det har vært krig siden...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke er så god i historie, men jeg vil gjerne vite hvilken historisk begivenhet du refferer til at et samfunn har brutt sammen grunnet emigranter eller flyktninger... Eneste jeg klarer å tenke på i en slik sammenheng er etter 2. Verdenskrig og da jøder ble mer eller mindre tvangsflyttet til ett vist område som kalles Israel nå... Da ingen andre land ville ta imot jødiske flyktninger..  De fikk derimot "The promised land" og det har vært krig siden...

I et historisk perspektiv er det vanlig at samfunn og kulturer bukker under p.g.a. innvandring. Den mest kjente perioden i så måte er folkevandringstiden. Det har f. eks. skjedd flere ganger i Storbritannia, med anglere, saksere, vikinger, normannere. Araberne tok i sin tid Nord-Afrika, noe som skjedde gjennom kombinert krig og folkevandring. Urinnvånere i Amerika, Australia og New Zealand fikk sine samfunn ødelagt på 1800-tallet, p.g.a. innvandring. I nyere tid har det skjedd i Sovjetunionen/Russland og Jugoslavia.

Europa er naturligvis fortsatt stabilt, med kapasitet til å ta imot langt flere migranter. Men en folkevandring fra Afrika og Midtøsten kan være farlig. Det er viktig å ikke være naiv. Vi kan ikke forsvare oss mot store folkemengder fra Afrika. Det vil ende med at migrantene tar det de vil ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I et historisk perspektiv er det vanlig at samfunn og kulturer bukker under p.g.a. innvandring. Den mest kjente perioden i så måte er folkevandringstiden. Det har f. eks. skjedd flere ganger i Storbritannia, med anglere, saksere, vikinger, normannere. Araberne tok i sin tid Nord-Afrika, noe som skjedde gjennom kombinert krig og folkevandring. Urinnvånere i Amerika, Australia og New Zealand fikk sine samfunn ødelagt på 1800-tallet, p.g.a. innvandring. I nyere tid har det skjedd i Sovjetunionen/Russland og Jugoslavia.

Europa er naturligvis fortsatt stabilt, med kapasitet til å ta imot langt flere migranter. Men en folkevandring fra Afrika og Midtøsten kan være farlig. Det er viktig å ikke være naiv. Vi kan ikke forsvare oss mot store folkemengder fra Afrika. Det vil ende med at migrantene tar det de vil ha.

I førmoderne tid er det vanlig med krigføring for å kontrollere land, derav jord for å dyrke mat. 

Dette er gjerne kombinert med at man før motorisering hadde store begrensninger på å klare ut/hogge mark, for å start prossessen med å foredle markens kvalitet. Gjerne med gjødsel, noe for å få ønsket PH, og noen form for planteliv for å gjøre marken rikere på næring. Kløver er vel vanlig i dag.

Noe som gjør at dyrket mark er attraktivt, og derav kan man fort føre krig og konflikt for å ta over dyrket land.

Man kan ikke kalle førmoderne migrasjonskrigføring for moderne immigrasjon, da det mangler alle fellestrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I førmoderne tid er det vanlig med krigføring for å kontrollere land, derav jord for å dyrke mat.

Dette er gjerne kombinert med at man før motorisering hadde store begrensninger på å klare ut/hogge mark, for å start prossessen med å foredle markens kvalitet. Gjerne med gjødsel, noe for å få ønsket PH, og noen form for planteliv for å gjøre marken rikere på næring. Kløver er vel vanlig i dag.

Noe som gjør at dyrket mark er attraktivt, og derav kan man fort føre krig og konflikt for å ta over dyrket land.

Man kan ikke kalle førmoderne migrasjonskrigføring for moderne immigrasjon, da det mangler alle fellestrekk.

Det finnes flere årsaker til folkevandringer. Krig, fattigdom, naturkatastrofer etc. Ser ingen grunn til at folkevandringer ikke kan skje i fremtiden. Det skjer til alle tider.

Sterk befolkningsvekst kombinert med fattigdom kan nok forårsake folkevandringer inn i Europa, fra Afrika og Midtøsten.

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Vi må vel prøve å styre tilbake på båtflyktninger i tråden her.. Men jeg ønsker at vi selv tenker litt over at vi på 1800tallet utvandret hele 800 000 nordmenn til Amerika grunnet fattigdom og håp om ett bedre liv... Det er rom her i Norge enda, og vi har behov for både arbeidskraft og grundere.. Arbeidsledigheten skyldes hovedsaklig sykdom og ikke mangel på arbeidsplasser...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor flytter du ikkje bare om du er så misfornøyd da?

Dette har ikke noe med meg å gjøre? Det løser ingenting å flytte. Skjønner faktisk ikke hva du mener, engang.

Har forøvrig ikke bodd i Norge (eller Europa) på mange år. Uten at det har løst noe som helst.

Det finnes flere årsaker til folkevandringer. Krig, fattigdom, naturkatastrofer etc. Ser ingen grunn til at folkevandringer ikke kan skje i fremtiden. Det skjer til alle tider.

Sterk befolkningsvekst kombinert med fattigdom kan nok forårsake folkevandringer inn i Europa, fra Afrika og Midtøsten.

Det lille vi har sett de siste par årene er ingenting i forhold til hva vi har i vente med tanke på klimaendring. Strømmen av mennesker inn i Europa kommer til å ganges med hundrevis, om ikke tusenvis. Er ikke så alt for lenge til heller, trur jeg. Spør du meg burde vi starte med utbygging av infrastruktur til å takle dette umiddelbart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi må vel prøve å styre tilbake på båtflyktninger i tråden her.. Men jeg ønsker at vi selv tenker litt over at vi på 1800tallet utvandret hele 800 000 nordmenn til Amerika grunnet fattigdom og håp om ett bedre liv... Det er rom her i Norge enda, og vi har behov for både arbeidskraft og grundere.. Arbeidsledigheten skyldes hovedsaklig sykdom og ikke mangel på arbeidsplasser...

Enig i at det er positivt med innvandring. Men da begrenset og kontrollert innvandring. Etter flyktningsstrømmene 2015-2017, bør det strammes inn. Det blir feil å ta imot likt antall migranter, uavhengig av hva som skjer i våre nærområder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme unna at det dreier seg om integrering og verdikræsj. Afrikanere har vel stort sett ikke for vane å prøve å integrere seg i et moderne samfunn som vi lever i? Nordmenn som dro til Amerika var stort sett bønder som var klare for å prøve å jobbe.

Jeg tror på at psykologisk, er det ingen som ønsker å stå på utsiden og se på. Alle vil få en sjans (helst flere), være en del av samfunnet, og bidra. Men det tar tid å få til det der. Å ta inn millioner på millioner er ikke bærekraftig.

Jeg er for åpne grenser og globalisering, men ikke uten å vurdere overhengende fare for å viske oss selv ut fra verdenskartet.

Først blir de politikere, så endrer de det politiske systemet til å passe sine interesser, så går hele samfunnet rett vest. Det er vel en fare hvis det skjer, hvis nordboere blir i stor minoritet?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke til å komme unna at det dreier seg om integrering og verdikræsj. Afrikanere har vel stort sett ikke for vane å prøve å integrere seg i et moderne samfunn som vi lever i? Nordmenn som dro til Amerika var stort sett bønder som var klare for å prøve å jobbe.

4 av 5 somaliske innvandrerkvinner har ikke jobb

Etter ti år i Norge er fortsatt en av to flyktninger ikke sysselsatt som er 20 % høyere enn samfunnet generelt

Det vitner ikke om veldig stor vilje eller evne til å integrere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...