Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flaggermusene i Norge er vel ikke farlige?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som har opplevd at flaggermus flyr nesten på deg? Jeg vet ikke om den var borti hodet mitt men det føltes nesten sånn.

De er vel ikke smittebærere av noe farlig her i Norge?

Bare lurer. Siden jeg ser at i mange andre land så kan de være bærere av smittsomme sykdommer, men det står at det ikke gjelder for Norge?

Takk for svar! :)

Anonymous poster hash: 4dfef...0b2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel sitere denne artikkelen: "I Europa kjenner man til fire dødsfall av flaggermusrabies, hvorav to omkomne var flaggermusforskere."

Flaggermus utgjør normalt ingen helserisiko for mennesker, selv om de har tilhold i huset. Hvis man derimot håndterer flaggermus, øker risikoen selv om den fortsatt er svært liten.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/pattedyr-andre/flaggermus/

Så i utgangspunktet trenger vi ikke å være bekymret over flaggermus, selv om det også nevnes at en flaggermus art i Norge har blitt påvist Rabis.. Men man må bli bitt eller klort for å kunne bli smittet..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kan vel sitere denne artikkelen: "I Europa kjenner man til fire dødsfall av flaggermusrabies, hvorav to omkomne var flaggermusforskere."

Flaggermus utgjør normalt ingen helserisiko for mennesker, selv om de har tilhold i huset. Hvis man derimot håndterer flaggermus, øker risikoen selv om den fortsatt er svært liten.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/pattedyr-andre/flaggermus/

Så i utgangspunktet trenger vi ikke å være bekymret over flaggermus, selv om det også nevnes at en flaggermus art i Norge har blitt påvist Rabis.. Men man må bli bitt eller klort for å kunne bli smittet..

Interessant. Men jeg lurer på om det vanlig at flaggermuser flyr på folk på kvelden? Har de ikke sånn sånn gjør at de føler når de er for nært noe/noen ?

Lenke til kommentar

Interessant. Men jeg lurer på om det vanlig at flaggermuser flyr på folk på kvelden? Har de ikke sånn sånn gjør at de føler når de er for nært noe/noen ?

Jeg har blitt flydd på av flaggermus før, ja, og jeg ser oftere til dem på kvelden. Men lever enda! Har ikke sett så mye til dem her i Oslo riktignok, men der jeg kommer fra på vestlandet er det flere av dem. 

Lenke til kommentar

Dem kan bære på rabies ja, men har ikke blitt registrert klassisk rabies i Norge (unntak Svalbard) siden tidlig 1800.
Det har vært registrert en type rabies kalt flaggermus rabies EBLV-2 I Norge derimot, som kan teknisk sett smitte de fleste dyr. 
Klassisk rabies tar livet av nærmere 60,000 folk hvert år, EBLV-2 har registrert 2 dødsfall de siste 20 årene.
For å bli smittet må du ha bli bitt, eventuelt ett kutt med spytt.

Det er mulig dem jaktet ett insekt i nærheten av deg og du ble truffet av en vinge eller vindpust, men vist du tenker du kan ha blitt bitt bør du søke lege. 

Lenke til kommentar

Helt korrekt, så om man blir truffet av en flaggermus så er det strengt tatt "Du" som går går på de, og ikke motsatt :D

Eller at rabies’en har slått den litt ut og den flyr det vilt med tennene først, som en flyvende piraya på steroider klar til å ta ett saftig bitt i kinnet ditt hver gang den flyr ned mot deg?

Nei, jeg har ikke helt sansen for de. De følger jo etter en og hver eneste gang det skjer så følger jeg med som en hauk på hvor den rabiaten er  :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...