Gå til innhold

Her tester Mazda sin kommende elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så kjekt at Mazda kommer på banen. De har fått til designet på sine sedaner og SUVer, så dette kan bli bra!

 

"Snittutslippet fra Mazdas flåte var i 2018 godt over 130 gram CO2 per kilometer"

 

Hvordan måles dette?

Det er snittet på alle biler solgt.

 

Eksempel:

1000 biler solgt med 150 g utslipp

1000 biler solgt med 110 g utslipp

= Snitt på 130 g

 

Utslippet er definert av NEDC/WLTP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er snittet på alle biler solgt.

 

Eksempel:

1000 biler solgt med 150 g utslipp

1000 biler solgt med 110 g utslipp

= Snitt på 130 g

 

Utslippet er definert av NEDC/WLTP.

Åja, er det slik det måles. Takker.

 

Nå forstår jeg hvorfor det alltid blir introdusert "billige" elektriske modeller, slik at de kan selge flere biler for å nå denne typen kalkulert mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er snittet på alle biler solgt.

 

Eksempel:

1000 biler solgt med 150 g utslipp

1000 biler solgt med 110 g utslipp

= Snitt på 130 g

 

Utslippet er definert av NEDC/WLTP.

Åja, er det slik det måles. Takker.

 

Nå forstår jeg hvorfor det alltid blir introdusert "billige" elektriske modeller, slik at de kan selge flere biler for å nå denne typen kalkulert mål.

Det stemmer nok til en viss grad. Som f.eks når chevrolet for noen år siden kjøpte Daihatsu, og fortsatte med deres modeller med veldig små biler med lavt utslipp. Da fikk de trukket snittet ned og kunne si at de som selskap hadde lavere utslipp enn før

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer nok til en viss grad. Som f.eks når chevrolet for noen år siden kjøpte Daihatsu, og fortsatte med deres modeller med veldig små biler med lavt utslipp. Da fikk de trukket snittet ned og kunne si at de som selskap hadde lavere utslipp enn før

Stemmer. Forstår dette nå. Er vel noe av det samme som Fiat, Chrysler og Tesla har gjort.

Lenke til kommentar

Bare vær så snill... kvitt dere med lyden! Renault Zoe har den verste lyden av alle elbiler på markedet, selv eierne hører den inne i bilen over det de spiller på stereoanlegget... Mazda må da klare noe bedre enn den i lave hastigheter!

Du kan endre den til noe mindre plagsomt. På venstre side av rattet er det diverse knapper. Blant annet et hjul for justering av høyde på frontlykter. Helt til høyre for disse knappene er det en som du holder inne for å bytte lyd. Det må gjøres mens motoren er på.

Lenke til kommentar

Er det en aerodynamisk årsak til at de ikke også utvider bagasjerommet horisontalt når de har gjort det høyt vertikalt? Om dette blir en Tesla 3 konkurrent avhenger vel av to faktorer 1) Gir bagasjerommet like mye plass, og 2) Har den en tilsvarende rekkevidde.

Lenke til kommentar

Er det en aerodynamisk årsak til at de ikke også utvider bagasjerommet horisontalt når de har gjort det høyt vertikalt? Om dette blir en Tesla 3 konkurrent avhenger vel av to faktorer 1) Gir bagasjerommet like mye plass, og 2) Har den en tilsvarende rekkevidde.

Du mener hvorfor de ikke gjør bilen lengre?

 

 

Eller er denne Mazdaen en helt annen biltype enn Tesla Model 3, og kan ikke sammenlignes. (De som trenger en C-SUV vurderer ikke en Model 3 Sedan).

 

Men kanskje det blir ett Tesla Model Y alternativ..?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Du mener hvorfor de ikke gjør bilen lengre?

 

 

Eller er denne Mazdaen en helt annen biltype enn Tesla Model 3, og kan ikke sammenlignes. (De som trenger en C-SUV vurderer ikke en Model 3 Sedan).

 

Men kanskje det blir ett Tesla Model Y alternativ..?

TMY vil kunne fåes med 3 seterader, og sannsynligvis mellom 550-600 liters bagasjerom (de oppgir kun ca 1900 liter med bakseter nede). Mazda CX-30 i ice-versjon har til sammenligning bare 430, som plasserer den mer i klasse med Kia E-Niro.

 

En elektrisk CX-5 vil nok være mer i klasse med TMY, slik jeg ser det...

Lenke til kommentar

TMY vil kunne fåes med 3 seterader, og sannsynligvis mellom 550-600 liters bagasjerom (de oppgir kun ca 1900 liter med bakseter nede). Mazda CX-30 i ice-versjon har til sammenligning bare 430, som plasserer den mer i klasse med Kia E-Niro.

 

En elektrisk CX-5 vil nok være mer i klasse med TMY, slik jeg ser det...

Hmm.. egentlig enig. Tenkte kun at en C-SUV har mer fellestrekk med en SUV enn en Sedan.

Tenker stor bagasjerom luke, god sitteplass til passasjerene bak, høy bakkeklaring, høyere sittestilling osv.

 

Alt dette får en ved av Model Y (SUV), som gjør denne til ett alternativ, hvis du kan akseptere en større bil. Antar Model Y kommer til å ha samme lengde og bredde som Model 3, så om du trenger C-SUV egenskaper, og kan akseptere større bil, blir Model Y mer naturlig valg enn Model 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...