Kajac Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Hei Må sveise et hull i en rammevang på bilen til mamma. Trenger da et sveiseapparat som er brukbart til sveising på bil, og som ikke koster skjorten. Er dette et bra alternativ? https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseapparater-uten-gass/mig-mag-sveiseapparat-210049/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Først bør du spørre deg selv om du virkelig vil prøve å sveise på bil selv. Antar at du har null erfaring? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. august 2019 Forfatter Del Skrevet 19. august 2019 Ingen erfaring med sveising, men mye erfaring med rust- og metallarbeid inkl. loddiing. Tror jeg skal klare det fint Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Øve må du uansett, og ingen tid er bedre enn nåtiden. Stusser litt over at det er kategorisert som sveiseapparat uten gass. MIG-sveising og sveising med flusskjerne har jeg hørt er det letteste og greieste for en nybegynner. Bare ikke finn på å kjøp deg en av de billige elektrodesveiseapparatene, da det er ganske brutalt og vanskelig. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Er nok ett helt greit apparat, dog er det enklere og bruke det med gass enn gassfri tråd. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. august 2019 Forfatter Del Skrevet 22. august 2019 Det kan brukes både med gass og flusstråd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Jeg har sveisa med flusstråd. Hadde aldri satt mine bein i et sveiseapparat før men klarte fint å sveise fast et eksosrør. Selv uten noen trening først. Sveisen holdt tett og holdt lengre enn resten av bilen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. august 2019 Forfatter Del Skrevet 23. august 2019 (endret) Regner med jeg skal klare det. Hullet i rammevangen er kun på ene siden, så det er helt flatt. Det blir garantert stygt, men så lenge det er godt nok for EU-kontrollen og det holder bilen gående et par år til er jeg fornøyd. Har egentlig bestemt meg for apparatet nevnt i første innlegg. Det har fire strøm-innstillinger kontra billig-apparatene som kun har to. Evt hva med dette? https://www.biltema.no/verktoy/sveising/sveiser/migmag-invertersveis-mmi-140-2000040344 Det er portabelt, sterkere, og har trinnløs justering av strømstyrken? Endret 23. august 2019 av Kajac Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 24. august 2019 Forfatter Del Skrevet 24. august 2019 Gikk for det fra biltema. Her er bilder av hullet som skal sveises, og litt øving (15-20 min). Ser stygt ut, men vinkelen og mutteren sitter faktisk helt fast. Noen uker med øving, så bør jeg klare å fikse det hullet Lenke til kommentar
toreae Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 2 ting til selve sveisingen. En avbiter for å kutte sveisetråden. Ikke start med en sveiseperle på enden av sveisetråden. Da får du et ekstra "poff" hver gang du starter. Klipp av. Spray for å hindre at sprut setter seg fast. Brukes i munnstykket og der du ikke skal sveise. Hjelper mye. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Ser ut som du har hatt alt for lite mating på tråden. Om du oppriktig ønsker å gjøre en garasjesjekk av holdbarheten er en kraftig hammer en billig sjekk på emner du bruker til å lære. Da ser du fort at den sveisen du har der ikke vil holde noe særlig. Her har du en ganske så informativ video, på engelsk, som du sikkert kan dra mye nytte ut av når du øver deg. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 Takk for video. Det kommer seg nå Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Nei. Jo. Sveisen holdt sterkere enn platen selv. Og om du ikke har noe bedre å komme med er det kanskje best å ikke si noe. Endret 26. august 2019 av Kajac Lenke til kommentar
toreae Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Synes du har for mye sprut. Og sveisen er for ujevn. Hvorfor er vanskelig å si, men jeg tror du er for høyt oppe på innstillingene dine. Hva er dine innstillinger og hvor tykt er det du sveiser på? 1 Lenke til kommentar
Sirheadly Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Er det rørtråd fra biltema du bruker? Ser litt sån ut, sleit med det samme engang sjøl med bruk av den rørtråden. Måtte ha med gass for og få det til og funke. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 Synes du har for mye sprut. Og sveisen er for ujevn. Hvorfor er vanskelig å si, men jeg tror du er for høyt oppe på innstillingene dine. Hva er dine innstillinger og hvor tykt er det du sveiser på? Det var et bedre svar ja Har bare ca. 4 timer med sveiseøving så langt, så verken meg selv eller andre må forvente et pent resultat. Men sveisene på siste opplastede bilder går faktisk igjennom metallet, så det er ikke bare slagg som limer platene sammen. Jeg må nok leke mer med innstillignene. Foreløpig har jeg brukt innstillingene anbefalt i bruksanvisningen (husker ikke de i hodet) og justert litt på disse for å sjekke resultatet. Platen er en 1,2 mm stålplate, tråden er flusstråd. Jeg synes det er bra mtp. at jeg for et par dager siden aldri hadde tatt i et sveiseapparat. Nå får jeg faktisk ting til å henge godt sammen, selv om det ser stygt ut. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Vidt du helsveiser, dvs du hele tiden sveiser bortover, vil jeg nok tippe du enten har litt for lite mating på tråden eller beveger munnstykket for fort bortover. Om du punktsveiser så tror jeg det er for lite mating eller at du ikke sveiser lenge nok om gangen. Bedre er det ihvertfall siden det faktisk ser ut som at du har fått smeltet en del stål ned i platene. Pusser du emnene før du sveiser? Synes du det blir litt vanskelig å sveise fordi det er lett å brenne hull kan det bære en god ide å handle litt tykkere plater til å lære det grunnleggende på. Da er det lettere å fokusere på det man selv skal gjøre med munnstykket mtp vinkel, hastighet og distanse samt lettere å følge med på hvordan smeltebadet oppfører seg. Endret 28. august 2019 av Hansien Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. august 2019 Forfatter Del Skrevet 28. august 2019 Punktsveiser først med jevn avstand mellom punktene, deretter helsveiser jeg. Å brenne hull har jeg ikke hatt problemer med, hullet på bildene har jeg laget med vilje for å se hva sveiseapparatet er i stand til på høyeste innstilling. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Mer som en generell kommentar. Når du begynner å få til å lage en god sveis vil du og oppleve mye hullbrenning, spestelt på tynnplater, i starten siden du konstant ligger i smelteområdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå