Gå til innhold

Inneklima: Byggforsker mistenker at vi ventilerer oss syke [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luftkvalitet- (Co2, Temp, Fukt osv) og tilstedeværelsesensorer kommer i mange varianter og koster ikke stort i dag. Kombiner disse med en kontroller som regulerer varme og luft (både aggregat og spjeld). Vips så kan man regulere rommet etter hva det faktiske behovet er. Koster litt mer i investering, men tjenes enkelt inn ved vesentlig lavere driftskostnader og man har mulighet til endre styringen om det dukker opp andre behov.

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg er at de aller fleste ventilasjonsløsninger i dag baserer seg på en eller annen energibruk, eler "aktiv" ventilasjon om det er teknisk korrekt å si det.

Jeg oppfatter at det kommer av at nye bygg er "for tette" og at man derfor må kompensere med vifter og kanaler som dytter og drar luft hit og dit.

Så kommer noob-spørsmålet: kunne man ikke sørget for at nyere bygg fikk en mer naturlig luftutskiftning gjennom vegger og tak slik at inneluften holdt noenlunde samme fuktighet som uteluften?

 

Og nei, jeg er åpenbart ingen ekspert på ventilasjon :)

Lenke til kommentar

Veldig bra at dette blir sett på kartet. Då vi skulle bygge hus valgte vi å bygge i massivtre og med naturlig ventilasjon. Vi oppfattar inneklimaet i huset vårt som vesentleg betre enn inneklimaet i andre hus og kontorbygg eg oppheld meg i. Eg trur mykje av grunnen til dette er luftfuktigheita. Den store mengda med treoverflater er svært effektiv med å regulere luftfuktigheita. Det er liten forskjell mellom sommar og vinter, det er sjeldan under 35% om vinteren.

CO2-nivået kan gjerne vere godt over 1000 ppm, men den opplevde luftkvaliteten er forholdsvis god. Dessutan er det enkelt å lufte ved å opne ei dør eller eit vindauge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...