Gå til innhold

Greta Thunbergs seiltur til New York får klimakritikk

Anbefalte innlegg

Artig at de som klager mest på de unge sitt miljøengasjement, sannsynligvis er de samme som "glemmer" Ketchup flaska hver gang de har grillet i strandsonen.

Et av fartøyene som rydder kysten for dere, finner sykt mange hver sommer.

Her må jeg bare si at du deler dine fordommer med oss. Jeg kan ikke forestille meg at du har noen saklig grunn til å tro det fins en sammenheng her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig at du tydeligvis ikke har noen ekte argumenter å komme med, så istedenfor finner du opp sannsynligheter på hypotetiske situasjoner ut av løse luften. 

Jeg har da bilder av ketchupflaskene, og hvem er det som griller mest av menn og kvinner?

Samme gruppa som har gnåla mest om de som har valgt å gjøre noe rundt det med miljø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg bare si at du deler dine fordommer med oss. Jeg kan ikke forestille meg at du har noen saklig grunn til å tro det fins en sammenheng her.

Hvem griller mest av menn og kvinner?

Og hvem syter mest om ei jente fra Sverige?

Jøss en sammenheng, og hvem klager mest på argumenter de ikke liker?

Kunne holdt på fram til Jul.

Lenke til kommentar

Jøss en sammenheng, og hvem klager mest på argumenter de ikke liker?

Folk som er kritisk til Gretas politikk er visst de samme som er her inne og skriver, og tar samtidig med seg paller med ketchup på stranden om sommeren. 

Jøss, for et bra argument. Jeg tror jeg må erkjenne nederlaget. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Folk som er kritisk til Gretas politikk er visst de samme som er her inne og skriver, og tar samtidig med seg paller med ketchup på stranden om sommeren. 

Jøss, for et bra argument. Jeg tror jeg må erkjenne nederlaget. 

Hvem hadde trodd at en debattklovn brukte sarkasme.

Alt jeg har lært er en løgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i allverden har grilling med saken å gjøre? Nå begynner du å bli flyktig synes jeg

Går glipp av mye når kun leser siste tråden sa folk flest.

Stikkordet er Idun ketchupflasker som ikke bare blomsterer i butikkene, men som også ligger strødd rundt i vårt lange land etter grillsesongen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går glipp av mye når kun leser siste tråden sa folk flest.

Stikkordet er Idun ketchupflasker som ikke bare blomsterer i butikkene, men som også ligger strødd rundt i vårt lange land etter grillsesongen.

Hadde du fulgt med selv hadde du av innleggene mine, sett at jeg har vært med siden starten av tråden.

Jeg stiller meg likevel helt uforstående til din påstand om at "de som kritiserer unges miljøengasjement sannsynligvis er de som legger igjen ketchupflaska på stranda".

Og du kommer ikke med noen dokumentasjon heller, bare din egen synsing og veldig flyktige sammenhenger.

Og da har du allerede lagt til grunn, en forutinntatt mening, om at de som kritiserer unges miljøengasjement både er menn, og mye på stranda.

Jeg er nå alldeles ikke sikker på at så er tilfelle.

Edit:

Jeg glemte faktisk å nevne at jeg er en av dem som har med meg litt luft på ryggen, ned under havoverflaten og plukker rask bare for å gjøre litt fornuftig mens jeg uansett er der nede og bedriver rekreasjon.

Det slo meg plutselig at nå var egentlig et glimrende tidspunkt å nevne det.

La meg gjette at du ikke hadde lagt det inn i din forutintatte mening?

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi alle er her for å diskutere våre subjektive mening, da ingen av oss har vetorett på den objektive sannhet.

Ingen av oss er subjekt for persondebatt av den grunn.

En av mine subjektive meninger er at jeg vil ivareta miljøet. Det gjør jeg på mine egne premisser, og det er punktum for den saken.

Jeg kan gjerne diskutere miljøtiltak på generell basis, men ikke hvordan "jeg er som person", som du ber om.

Det er akkurat det jeg spør deg om. Hvilke miljøtiltak, på generell basis, er du for?

Lenke til kommentar

Jeg har da bilder av ketchupflaskene, og hvem er det som griller mest av menn og kvinner?

Samme gruppa som har gnåla mest om de som har valgt å gjøre noe rundt det med miljø.

Og samme gruppa som skulka skolen for å protestere for miljøet "glemte" alle plakatene sine når de var ferdige. De lå strødd som søppel i gatene.

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at disse barna bare er glade for å slippe skolen, de bryr seg ikke en døyt om miljøet.

Husker når jeg var ung så var enhver mulighet til å slippe en skoletime eller 2 bare helt fantastisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg spør deg om. Hvilke miljøtiltak, på generell basis, er du for?

Ettersom det ser ut til å være konsensus for at vi ikke klarer å kutte nok mengder co2, fort nok, så mener jeg det er åpenbart at vi må først gjøre de grepene som gir størst reduksjon, med minst mulig innsats.

Det er ikke å pine vanlige folk bort fra å kjøre bil. Hele bilparken er bare en bitteliten del av den totale kaka. Likevel er det vanlige biler som får pes. Gjerne fra hyklere som flyr privatfly til klimakonferanser.

De samme hyklerne var forbausende stille da tyskland og japan i praksis besluttet å erstatte all co2nøytral grunnlast de hadde, med kullkraft.

Det viktigste vi kan gjøre er å opplyse alle feilinformerte der ute, som biter på symbolpolitikk, kommersielle aktører som kjøper grønne alibi, og mangler forståelse for energiproduksjon- og distribusjon, til å gjøre seg opp en god mening på egen hånd.

Når mange nok folk forstår hvordan ting henger samnen, så presser demokratiet frem riktig løsning av seg selv. Det fins bare 1, hvis man ser stort på det.

Det er atomkraft.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at disse barna bare er glade for å slippe skolen, de bryr seg ikke en døyt om miljøet.

Husker når jeg var ung så var enhver mulighet til å slippe en skoletime eller 2 bare helt fantastisk.

illustrasjonsbilde_for_37004822.jpg?chk=

"Det blir altfor dobbeltmoralsk å stå der å «stå opp» for klimaet, når du selv sliter med å finne veien til søppelkassene etter at du er ferdig. Oslo Øst FpU hadde aksjon denne dagen, og brukte flere timer på å plukke opp alt søppelet etter «De klimabevisste ungdommene»."

Ja, dette blir litt for dumt. De gir tydeligvis en stor f.. i både miljø og klima.

Endret av debattklovn
  • Liker 6
Lenke til kommentar

illustrasjonsbilde_for_37004822.jpg?chk=

"Det blir altfor dobbeltmoralsk å stå der å «stå opp» for klimaet, når du selv sliter med å finne veien til søppelkassene etter at du er ferdig. Oslo Øst FpU hadde aksjon denne dagen, og brukte flere timer på å plukke opp alt søppelet etter «De klimabevisste ungdommene»."

Ja, dette blir litt for dumt. De gir tydeligvis en stor f.. i både miljø og klima.

Hvorfor ellers er disse skolestrikene på fredager? og ikke i helger eller i fellesferien? 

Feriestreik for klima kunne vert noe der alle disse tusen som kjemper for miljøet, faktisk gjør noe slik som rydde i naturen/havet, bli i norge og ikke fly til et sted langt unna? slik det er nå handler det kun om skulke skolen . 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ellers er disse skolestrikene på fredager? og ikke i helger eller i fellesferien? 

Feriestreik for klima kunne vert noe der alle disse tusen som kjemper for miljøet, faktisk gjør noe slik som rydde i naturen/havet, bli i norge og ikke fly til et sted langt unna? slik det er nå handler det kun om skulke skolen . 

Argumentet de bruker er at det er på hverdager de streiker for å bli sett av politikerne på tinget. 

Men ja, jeg er helt enig med deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentet de bruker er at det er på hverdager de streiker for å bli sett av politikerne på tinget.

Men ja, jeg er helt enig med deg.

Veldig svakt argument av dem må jeg si. Står noen og hyler etterlanna der annenhver dag. Veldig få bryr seg lenger.

Edit:

Dersom folk skal starte og ta disse skulkerne seriøst må de ofre noe om det er deres ferie, fridag eller andre goder. 

Jeg var en tur innom Oslo City på fredagen for å kjøpe inn noe til jobben, var jo unger over hele senteret. Så nei, jeg tar overhode ikke disse klimeskulkerne seriøst. Ja kan godt være en og annen der som faktisk er der for det, men jeg ville gå så langt i og si at brorparten er der bare for en fridag.  håper alle får fravær og stryker i fagene sine 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Når mange nok folk forstår hvordan ting henger samnen, så presser demokratiet frem riktig løsning av seg selv. Det fins bare 1, hvis man ser stort på det.

Det er atomkraft.

Ok. Jeg skal gi deg rett i at å bygge ut atomkraft vil utgjøre en forskjell. Men nå har ikke mennesker vist god nok evne til å drive atomkraft trygt nok, kostnadene for sikker oppbevaring av avfall er også betydelige. Konsekvensene når man utsettes for naturkrefter eller liknende er også svært omfattende og langvarige. Og motstanden er svært stor, på grunn av potensielle nedsider. I tillegg tar det lang tid å bygge ut atomkraft. For lang tid. Tiltaket er ikke realistisk. Da må man inn med tiltak som kan slå inn tidligere.

Et av de enkleste tiltakene er elektrifisering av transport. Derfor ser regjeringer gjerne til tiltak for dette. I Norge står transport for 30% av utslippene. Her kan man utgjøre en forskjell. 

En ting som jeg mener ikke har noe for seg, er "skam". Folk har systematisert livene sine, og det er ikke nok mennesker som har alle elementene tid, økonomi, kunnskap, krefter og motivasjon til å utgjøre en forskjell. Spesielt ikke siden mennesker, fra politikere på høyeste nivå, til de fattigste i samfunnet, er skapt slik at man ikke klarer fokusere på negative ting i en slik skala. Folk blir tvert imot motstandere hvis noen forsøker å presse oppmerksomheten dit den ikke vil. Derfor er det kun gjennom grep ovenfra at man kan påvirke handelsmønsteret til mange nok til at det utgjør en forskjell.

Jeg er ikke optimist. Elektrifisering er også noe som mange føler blir presset på dem. Atomkraft blir ikke utbygget. Vindmølleprosjekter er uønskede. Skam kan knapt gjøre annet enn å få folk demotiverte. Politikere rir på en bølge av populisme som lover slappere reguleringer, ikke strammere, og demokratiske stater har ikke evne til å gjøre viktige grep lengre, av frykt for å miste stemmer. FN har mistet mye innflytelse de siste årene, og naturvern bukker under for befolkningsvekst.

Det eneste håpet jeg ser, er at noen holder politikerne ansvarlige for situasjonen, og tvinger fram endringer. Thunbergs ungdomsopprør er det eneste positive jeg ser på det politiske plan. Bortsett fra elektrifiseringen, da, som jo faktisk skjer. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Å? Er det sånn at alle som ikke godtar miljøhykleres premisser for miljøtiltsk, er såre?

Da mener jeg du er sår fordi du ikke hopper når jeg sier hopp.

Hopp Kahuna!

Du hevder å være for å ta miljøhensyn men når noen jobber for miljøet på en annen måte enn du synes er rett så blir du snurt og går til angrep. Det er fort gjort å tolke den typen oppførsel som at du *egentlig* ikke er interessert i å ta miljøhensyn i det hele tatt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hevder å være for å ta miljøhensyn men når noen jobber for miljøet på en annen måte enn du synes er rett så blir du snurt og går til angrep. Det er fort gjort å tolke den typen oppførsel som at du *egentlig* ikke er interessert i å ta miljøhensyn i det hele tatt.

Så du mener ungdommene jobber for miljøet ved å skulke skolen og legge plakatene sine strødd igjen etter seg?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ok. Jeg skal gi deg rett i at å bygge ut atomkraft vil utgjøre en forskjell. Men nå har ikke mennesker vist god nok evne til å drive atomkraft trygt nok, kostnadene for sikker oppbevaring av avfall er også betydelige. Konsekvensene når man utsettes for naturkrefter eller liknende er også svært omfattende og langvarige. Og motstanden er svært stor, på grunn av potensielle nedsider. I tillegg tar det lang tid å bygge ut atomkraft. For lang tid. Tiltaket er ikke realistisk. Da må man inn med tiltak som kan slå inn tidligere.

Et av de enkleste tiltakene er elektrifisering av transport. Derfor ser regjeringer gjerne til tiltak for dette. I Norge står transport for 30% av utslippene. Her kan man utgjøre en forskjell. 

En ting som jeg mener ikke har noe for seg, er "skam". Folk har systematisert livene sine, og det er ikke nok mennesker som har alle elementene tid, økonomi, kunnskap, krefter og motivasjon til å utgjøre en forskjell. Spesielt ikke siden mennesker, fra politikere på høyeste nivå, til de fattigste i samfunnet, er skapt slik at man ikke klarer fokusere på negative ting i en slik skala. Folk blir tvert imot motstandere hvis noen forsøker å presse oppmerksomheten dit den ikke vil. Derfor er det kun gjennom grep ovenfra at man kan påvirke handelsmønsteret til mange nok til at det utgjør en forskjell.

Jeg er ikke optimist. Elektrifisering er også noe som mange føler blir presset på dem. Atomkraft blir ikke utbygget. Vindmølleprosjekter er uønskede. Skam kan knapt gjøre annet enn å få folk demotiverte. Politikere rir på en bølge av populisme som lover slappere reguleringer, ikke strammere, og demokratiske stater har ikke evne til å gjøre viktige grep lengre, av frykt for å miste stemmer. FN har mistet mye innflytelse de siste årene, og naturvern bukker under for befolkningsvekst.

Det eneste håpet jeg ser, er at noen holder politikerne ansvarlige for situasjonen, og tvinger fram endringer. Thunbergs ungdomsopprør er det eneste positive jeg ser på det politiske plan. Bortsett fra elektrifiseringen, da, som jo faktisk skjer. 

Elektrifisering av transport løser ingenting, ettersom elektrisitet ikke graves opp av bakken.

Det flytter bare utslippet til en annen plass, nemlig dit kraften produseres.

Den eneste løsningen, er en energikilde som ikke slipper ut Co2.

Det fins bare 1, så det er jo såre enkelt. Burde ihvertfall være.

Jeg påstår ikke atomkraft er perfekt, jeg påstår at det er den eneste løsningen vi har som er i nærheten av å være co2nøytral, og ha store nok muskler til å dekke verdens behov.

Så imens resten av verden kaster vekk dyrebar tid på tiltak som ikke virker, så er mitt viktigste bidrag å dele min kompetanse med dere. Stort sett til utakk, men det er vel en martyrs skjebne.

Forsåvidt helt enig i at midlene som brukes i dag er så godt som virkningsløse.

Legg til at storkapitalen fyrer båtene på råolje, og flyr med drivstoff med mange ganger så høyt svovelinnhold, som er tillatt i biler. Men vi privatfolk skal likevel godta at privatbilen vår, DET er synderen!

Det blir bare alt for dumt, og folk som faktisk tror på det, de ser ikke det store bildet.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...