AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Hei. Er nå i en prosess med å søke om separasjon etter at ekteskapet ikke fungerer lenger. Usikkerheten for min del er omkring det økonomiske. Ektefellen er ikke interessert å skrive under på en ektepakt. Ut fra det jeg forstått, skal alt i utgangspunktet deles likt (felleseie), minus verdier man har fra før av før vi giftet oss. Situasjonen for vår del er at jeg fikk boliglån til å kjøpe en leilighet (etter at vi giftet oss), og her ble det kun tatt i utgangspukt min egenkapital og årsinntekten. Altså på daværende tidspunkt hadde min ektefelle hverken egenkapital eller noe form for inntekt. Boliglånet ble dermed innvilget kun basert på mine inntekter og oppspart egenkapital. Jeg betjener fortsatt boliglånet 100% i dag og betaler også hele husleien selv. Ektefellen har i dag en lavlønnet jobb og bidrar kun med å dekke strømutgiftene og sin egen tlf regning + mat. Spørsmålet her er hva ektefellen eventuelt vil ha krav på ved skillsmisse oppgjøret? Beklager på forhånd hvis dette ikke er riktig plass å spørre om slikt. Anonymous poster hash: b9422...550 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Den delen av egenkapitalen du hadde før dere giftet dere kan du kreve skjevdelt. Eksempel med stiliserte tall, som bl.a. ikke tar hensyn til avkastning på formuen mellom ekteskapsinngåelsen og boligkjøpet, men som jeg håper gjør konseptene enkle å forstå: Si du hadde 100 000 da dere giftet dere, og 200 000 da du kjøpte boligen, pluss 800 000 i lån, altså en boligverdi på 1 000 000. I dag er boligen verdt 1 500 000, og lånet er betalt ned til 700 000. Du får dermed igjen 700 000 (la oss se bort fra kostnader. Jeg er litt usikker på hvordan disse skal behandles), og av disse kan du skjevdele 150 000 (50 % prisstigning på 100 000 som du hadde før dere giftet dere. De resterende 550 000 skal dere dele likt. Hvis du har brukt pengene etter at dere giftet dere og spart de opp på nytt, så kan du ikke skjevdele. Det er kun midler som fortsatt er i behold og kan spores direkte tilbake til før giftemålet du kan skjevdele. Hvis resultatet blir urimelig kan han protestere på din skjevdeling. Detaljene her kan jeg ikke godt nok til å si noe fornuftig om. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Hvem som har tjent hvor mye under ekteskapet ser man i utgangspunktet bort fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå