Gå til innhold

Måling: Seks av ti nordmenn positive til mer jernbane i Nord-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Nå har gjerne analyser om samfunnsøkonomisk lønnsomhet så mange parametre at man kan få dem til å si det en vil bare en justerer parametrene nok.

 

Den eneste grunnen til at jeg ville vært mot en slik utbygging (med forbehold om litt detaljer Om hvordan og nøyaktig hvor), er at det virker som om regjeringen er veldig privatiseringskåte for tida, spesielt med jernbanen, og jeg vil ikke at norske skattepenger essensielt skal gå i lomma på private selskaper.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dette tror jeg godt mulig blir et feiltrinn:

 

- store CO2 utslipp ifb med bygging

- CO2 utslippene som man sparer inn forutsetter dagens utslippsrate

- en stor del av trafikken kan bli fisk som skal lastes om på fly i Oslo

- mye av jernbanen er idag dieselbasert, og dette strekket vil kanskje ikke heller gå på strøm

 

https://medium.com/@tallakt/nordlandsbanen-8299e2eb3e9a

Lenke til kommentar

Det er fullstendig galskap å snakke om utbygging av jernbanen nordover når vi ikke engang klarer å bygge forholdvis små strekninger i sør som attpåtil har positiv lønnsomhet. I stedet for å kaste bort 40-100 milliarder kroner, kan man investere de samme pengene i sør-Norge og få igjen penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ble nevnt her i en annen avis at det nordiske jernbanesamarbeidet som har vart i over 100 år må fortsette og utvides. Nord-Norge-banen må gå via Sverige. Tromsø-Kiruna osv. Det er ingen samfunnsøkonomi eller fornuft i å bygge den mellom Fauske og Narvik, el heller fra Tromsø og nordover.

 

Bare med det grepet kutter vi bort 2/3 av kostnadene og nytteverdien med noen få prosent.

 

Frp mente at bedre veier var mer samfunnsøkonomisk, men det er ikke noe enten eller. Vi jernbanen i tillegg til bedre veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble nevnt her i en annen avis at det nordiske jernbanesamarbeidet som har vart i over 100 år må fortsette og utvides. Nord-Norge-banen må gå via Sverige. Tromsø-Kiruna osv. Det er ingen samfunnsøkonomi eller fornuft i å bygge den mellom Fauske og Narvik, el heller fra Tromsø og nordover.

 

Bare med det grepet kutter vi bort 2/3 av kostnadene og nytteverdien med noen få prosent.

 

Frp mente at bedre veier var mer samfunnsøkonomisk, men det er ikke noe enten eller. Vi jernbanen i tillegg til bedre veier.

Jeg skulle til å nevne det selv også. Man kan fint bygge Ofotbanen nordover, og få svenskene til å pusse opp jernbanen de har. Den må uansett oppgraderes til dobbeltspor frem til iallfall Kiruna for å ta unna all godstrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til det som det koster å bygge banen, så vil det være dyrt å vedlikeholde banen også. 

 

Nå har gjerne analyser om samfunnsøkonomisk lønnsomhet så mange parametre at man kan få dem til å si det en vil bare en justerer parametrene nok.

Den eneste grunnen til at jeg ville vært mot en slik utbygging (med forbehold om litt detaljer Om hvordan og nøyaktig hvor), er at det virker som om regjeringen er veldig privatiseringskåte for tida, spesielt med jernbanen, og jeg vil ikke at norske skattepenger essensielt skal gå i lomma på private selskaper.

Det vil neppe bli særlig mye penger å tjene på persontransport for private aktører på de konkurranseutsatte strekningene med tanke på de relativt små bidragene de får fra staten (Go Ahead, SJ)

Lenke til kommentar

Eller 300 000 - 500 000 i ekstra skatt for fergefri E39? Jeg er sikker på at det er bedre samfunnsøkonomi i jernbane Kiruna-Tromsø enn mange av bru- og tunell-prosjektene på E39. Dessuten henter du tall fra ræva. Kiruna-Tromsø vil komme på rundt 50 milliarder, eller ca 9 000 kr per innbygger, der mesteparten av disse statlige inntektene kommer fra næringslivet (hørt om Melkøya, lakseoppdrett og smelteverkene i Nord-Norge?). Det er altså snakk om et fåtall tusenlapper per innbygger som fordeles ut over X antall år og blir til tikroner per måned per innbygger. For noe som gir oss (Norge) økt konkurransekraft og inntekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer vi å svi av 300-500 milliarder på fergefri E39 så burde vi klare å svi av ~50 milliarder på jernbane Kiruna-Tromsø også + ~10 milliarder på å gjøre E6 fergefri.

Operer med litt mer realistiske beløp. Det er en betydelig overdrivelse du kommer med her.

 

Fakta for de som vil ha:

 

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/ferjefriE39

 

https://nb-no.facebook.com/ferjefrie39/

Lenke til kommentar

Eller 300 000 - 500 000 i ekstra skatt for fergefri E39? Jeg er sikker på at det er bedre samfunnsøkonomi i jernbane Kiruna-Tromsø enn mange av bru- og tunell-prosjektene på E39. Dessuten henter du tall fra ræva. Kiruna-Tromsø vil komme på rundt 50 milliarder, eller ca 9 000 kr per innbygger, der mesteparten av disse statlige inntektene kommer fra næringslivet (hørt om Melkøya, lakseoppdrett og smelteverkene i Nord-Norge?). Det er altså snakk om et fåtall tusenlapper per innbygger som fordeles ut over X antall år og blir til tikroner per måned per innbygger. For noe som gir oss (Norge) økt konkurransekraft og inntekter.

Jernbane i Nord-Norge er det glade idioti. Sammenlign heller med å gi hele landsdelen firefelts motorvei med 110km/t som stamvei. legg så til å oppgradere sideveiene. Billigere enn jernbane, betydelig større fremkommelighet, en helt enormt mye større fleksibilitet.

 

Det bor for få mennesker, som er spredt over et helt enormt område, i Nord-Norge til at jernbane og andre kollektivløsninger lønner seg. Bygg for bil og langtransport. Alt annet eer penger ut av vinduet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Operer med litt mer realistiske beløp. Det er en betydelig overdrivelse du kommer med her.

 

Fakta for de som vil ha:

 

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/ferjefriE39

 

https://nb-no.facebook.com/ferjefrie39/

Realistisk? Fergefri E39 ble presentert for beslutningstakerne til en pris av 120 milliarder. Nå noen år senere er det foreløpig kostnadsberegnet til 340 milliarder og mye tyder på at den regninga vil vokse videre til 500 milliarder innen det er fullført.

 

https://www.tu.no/artikler/derfor-blir-de-store-veiprosjektene-dyrere-enn-planlagt/348604

https://www.tu.no/artikler/frykter-at-norske-veiprosjekter-velges-pa-helt-feil-grunnlag/348726

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer alle disse drømme prosjektene opp nå? Fergefri E39 som vestlendinger er grint seg til og nå dette?

 

 

hint hint hadde ikke verdt for kirgen hadde jernbanen stoppet ved Trondheim. Når hele europa bygde veier og jernbarne i etterkrigs årene hva gjorde norge? ikke noe som helst så her må AP ta på seg ansvaret for at de ikke gjorde noe som helst. og enn i dag kjemper de i mot all form for utbygging av infrastruktur og utbygging av Norge

 

 

 

Edit.

 

Hadde tyskerne vært i Norge noen år til så hadde vi hatt Nordlandsbanen.

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullstendig galskap å snakke om utbygging av jernbanen nordover når vi ikke engang klarer å bygge forholdvis små strekninger i sør som attpåtil har positiv lønnsomhet. I stedet for å kaste bort 40-100 milliarder kroner, kan man investere de samme pengene i sør-Norge og få igjen penger.

 

Tenk 50 år fram i tid. Det er anslått en ressursverdi på på 2-3 trillioner kroner i nordområdene. Det er ganske mye som kommer sør-norge og blårussen der nede tilgode.

-Men logistikken trengs til det.

Lenke til kommentar

Like stor investering som hele intercity satsningen på østlandet som dekker 2 millioner innbyggere. Og så skal en ha midler til vei i tillegg? I så fall skulle vestlandet ut fra folketall ha krav på 500 milliarder kroner til infrastruktur - uten bompenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...