Sagnet Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Skal kjøpte tørketrommel. Tenker i utgangspunktet å kjøpe modellen som matcher vaskemaskinen vår i design og utforming. Det blir i så fall en Samsung DV90N8289AW. Men denne har lav kondenseringseffektivitet, kun 81%. Det er et stykke bak andre modeller til samme pris, feks BOSCH WTWH759PSN (91% effektivitet) og Miele TDB230WP (94% effektivitet). Er det noen som vet hvorfor Samsung har lagt seg på så lav effektivitet? Det er vel en trade-off mot andre parametre ved maskinen vil jeg tro? Og er det noen som har erfaring eller nærmere info om hva denne forskjellen vil innebære i praksis? Hvor mye mer fukt slipper ut i rommet med en kondenseringseffektivitet på 81% kontra 91% eller høyere? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Forbruker mindre strøm.....mer miljøvennlig.....viktig punkt 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Skal kjøpte tørketrommel. Tenker i utgangspunktet å kjøpe modellen som matcher vaskemaskinen vår i design og utforming. Det blir i så fall en Samsung DV90N8289AW. Men denne har lav kondenseringseffektivitet, kun 81%. Det er et stykke bak andre modeller til samme pris, feks BOSCH WTWH759PSN (91% effektivitet) og Miele TDB230WP (94% effektivitet). Er det noen som vet hvorfor Samsung har lagt seg på så lav effektivitet? Det er vel en trade-off mot andre parametre ved maskinen vil jeg tro? Og er det noen som har erfaring eller nærmere info om hva denne forskjellen vil innebære i praksis? Hvor mye mer fukt slipper ut i rommet med en kondenseringseffektivitet på 81% kontra 91% eller høyere? En konsenserende tørketrommel skal ikke slippe ut fukt i rommet. Lavere effektivitet gir lenger driftstid. Men totalt strømforbruket kommer også an på hvor mye den trekker underveis. Ifølge energimerkingen er Samsung den mest energieffektive trommelen av disse. Samsung (9kg): A+++ (194kWh/år) - 188min/cycle (effektivitet B) Bosch (9kg): A++ (259kWh/år) - 166min/cycle (effektivitet A) Miele (7kg): A++ (211kWh/år) - 137min/cycle (effektivitet A) Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Høy effektivitet er viktig for å hindre at mye fuktig luft slippes ut, og for rask tørking. https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/torketromler-forbrukerradets-kjopeguide/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 (endret) Bosch og Miele er ganske alene om å ha så høy kondenseringseffektivitet, se også: https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s344174427&o=produkt_namn https://classic.prisjakt.no/category.php?m=s344179745&o=produkt_namn Endret 19. august 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå