Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tørketrommel og kondenseringseffektivitet


Anbefalte innlegg

Skal kjøpte tørketrommel. Tenker i utgangspunktet å kjøpe modellen som matcher vaskemaskinen vår i design og utforming. Det blir i så fall en Samsung DV90N8289AW. Men denne har lav kondenseringseffektivitet, kun 81%. Det er et stykke bak andre modeller til samme pris, feks BOSCH WTWH759PSN (91% effektivitet) og Miele TDB230WP (94% effektivitet).

 
Er det noen som vet hvorfor Samsung har lagt seg på så lav effektivitet? Det er vel en trade-off mot andre parametre ved maskinen vil jeg tro? Og er det noen som har erfaring eller nærmere info om hva denne forskjellen vil innebære i praksis? Hvor mye mer fukt slipper ut i rommet med en kondenseringseffektivitet på 81% kontra 91% eller høyere?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skal kjøpte tørketrommel. Tenker i utgangspunktet å kjøpe modellen som matcher vaskemaskinen vår i design og utforming. Det blir i så fall en Samsung DV90N8289AW. Men denne har lav kondenseringseffektivitet, kun 81%. Det er et stykke bak andre modeller til samme pris, feks BOSCH WTWH759PSN (91% effektivitet) og Miele TDB230WP (94% effektivitet).

 
Er det noen som vet hvorfor Samsung har lagt seg på så lav effektivitet? Det er vel en trade-off mot andre parametre ved maskinen vil jeg tro? Og er det noen som har erfaring eller nærmere info om hva denne forskjellen vil innebære i praksis? Hvor mye mer fukt slipper ut i rommet med en kondenseringseffektivitet på 81% kontra 91% eller høyere?

En konsenserende tørketrommel skal ikke slippe ut fukt i rommet.

 

Lavere effektivitet gir lenger driftstid. Men totalt strømforbruket kommer også an på hvor mye den trekker underveis. Ifølge energimerkingen er Samsung den mest energieffektive trommelen av disse.

 

Samsung (9kg): A+++ (194kWh/år) - 188min/cycle (effektivitet B)

Bosch (9kg):   A++  (259kWh/år) - 166min/cycle (effektivitet A)

Miele (7kg):   A++  (211kWh/år) - 137min/cycle (effektivitet A)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...