AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Har vi kommet noe lengre enn å bare kutte dem av? Anonymous poster hash: 6ec5b...9d9 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Svar: Ja. (Du kan gjerne utdype hvilke sener du mener og hva som er bakgrunnen for at de er stramme. Er problemet medisinsk utredet og er det i tilfelle allerede forsøkt behandling?) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. august 2019 Forfatter Del Skrevet 18. august 2019 Ingen behandlinger prøvd. Fikk sener kuttet over som var ett problem for flere tiår siden og begynner å slite med andre sener og lurer på hva man eventuelt kan gjøre med stramme sener - for før i tiden så var løsningen deres å kutte dem. Anonymous poster hash: 6ec5b...9d9 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 I de alle fleste tilfeller er stramme sener ervervet. Kirurgisk behandling er alltid siste utvei hvis annet kan prøves. Som oftest prøves fysioterapi først. Nå til dags kan du enten oppsøke din fastlege med problemet og få en rekvisisjon til fysioterapi og/eller henvisning til ortoped. Alternativt kan du oppsøke fysioterapeut direkte for å så få vedkommende til å vurdere din situasjon og eventuelt påbegynne behandling med refusjon fra Helfo. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Jeg har hørt at senene blir mer tøyelige av økt muskelmasse, altså styrketrening. Inaktivitet er visst en fæling når det kommer til stramme sener, muskelbygging er bra. Dette var en anekdote og noe jeg ikke har lest om da. Så har jeg lest at med såkalt "bevegelighetstrening" øker muskelens lengde, og dermed også bevegelsesutslaget. Det er fortsatt vanlig å kutte senefibre, hørte om denslags kirurgi i en reportasje i NrK for en tid tilbake. De frontet det som en nyvinning, men nå forstår jeg altså at det har foregått en stund. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Du vil generelt sett ikke kutte sener, da det er de som fester musklene til beinet. Kutter du dem, fungerer ikke lenger muskelen. Muskler kan tøyes og forlenges. Som regel handler «korte muskler» i realiteten om ufrivillige muskelsammentrekninger, eller overaktive muskelspindler. Begge deler kan fikses ved riktig opptrening. Fysioterapeut er løsningen. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. august 2019 Forfatter Del Skrevet 23. august 2019 TS herEr det mulig at det er psykiske ting som ligger bak stramme sener? Kan dette være årsaken eller blitt forverret av stress og angst? Anonymous poster hash: 6ec5b...9d9 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Er det mulig at det er psykiske ting som ligger bak stramme sener? Kan dette være årsaken eller blitt forverret av stress og angst? Ja og ja. Årsakssammenhengen er individuell og i noen tilfeller er løsningen komplisert. Heldigvis finnes det da noe som heter psykomotorisk fysioterapi. Dette burde du sjekke ut: https://fysio.no/Pasientinfo/Pasientbrosjyrer/Psykomotorisk-fysioterapi Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. september 2019 Forfatter Del Skrevet 7. september 2019 Oi! Det så veldig interesant ut ja. Er dette noe staten dekker eller må jeg ut med penger fra egen lomme? tusen takk! Anonymous poster hash: 6ec5b...9d9 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Du må ut med penger fra egen lomme opp til egenandelstak 2.Det er pr dags dato kr 2085,- pr år. Etter dette får du frikort 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå