Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For stramme sener

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I de alle fleste tilfeller er stramme sener ervervet. Kirurgisk behandling er alltid siste utvei hvis annet kan prøves. Som oftest prøves fysioterapi først.

Nå til dags kan du enten oppsøke din fastlege med problemet og få en rekvisisjon til fysioterapi og/eller henvisning til ortoped.

Alternativt kan du oppsøke fysioterapeut direkte for å så få vedkommende til å vurdere din situasjon og eventuelt påbegynne behandling med refusjon fra Helfo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg har hørt at senene blir mer tøyelige av økt muskelmasse, altså styrketrening. Inaktivitet er visst en fæling når det kommer til stramme sener, muskelbygging er bra. Dette var en anekdote og noe jeg ikke har lest om da. Så har jeg lest at med såkalt "bevegelighetstrening" øker muskelens lengde, og dermed også bevegelsesutslaget.

Det er fortsatt vanlig å kutte senefibre, hørte om denslags kirurgi i en reportasje i NrK for en tid tilbake. De frontet det som en nyvinning, men nå forstår jeg altså at det har foregått en stund.

Lenke til kommentar

Du vil generelt sett ikke kutte sener, da det er de som fester musklene til beinet. Kutter du dem, fungerer ikke lenger muskelen.

Muskler kan tøyes og forlenges. Som regel handler «korte muskler» i realiteten om ufrivillige muskelsammentrekninger, eller overaktive muskelspindler. Begge deler kan fikses ved riktig opptrening. Fysioterapeut er løsningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig at det er psykiske ting som ligger bak stramme sener? Kan dette være årsaken eller blitt forverret av stress og angst?

Ja og ja.

Årsakssammenhengen er individuell og i noen tilfeller er løsningen komplisert.

Heldigvis finnes det da noe som heter psykomotorisk fysioterapi. Dette burde du sjekke ut:

https://fysio.no/Pasientinfo/Pasientbrosjyrer/Psykomotorisk-fysioterapi

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...