Redaksjonen. Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Hun ble sjøsatt for 101 år siden. Nå har seilbåten fått elmotor og skjult teknologi Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Jau, den båten er pen. Men treverk er for spesielt interesserte. Selv ble jeg vaksinert mot slikt tilbake på 80-tallet. Har sett litt på elmotor til seilbåt. Der finnes endel direkte erstatninger til dieselmotoren, som kobler seg direkte til seildrevet med vinkelgir og det hele. Og så finnes der (azi-)pod varianter med motoren nede i pod'en, samt pod montert på roret. Men den varianten jeg liker best er likevel Barcelona Sail sitt konsept – som dessverre ikke ser ut til å være mer som et konsept: Ser dessverre heller ikke ut til at der en noen som helst leverandører av komplett (senke-)kjøl med elektromotor og batteri, alt stablet laaaangt nede i kjølen. En risikabel plassering, men gunstig med hensyn på vektfordeling. Endret 17. august 2019 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Håper det er Lithium Iron Phosphate (LFP or LiFePO4) batterier og ikke standard Liion som brukes i de fleste elbiler i dag. LFP har i det minste noget større sikkerhet til sjøs selv om også LFP har sine problemer. Endret 18. august 2019 av EremittPåTur Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Håper det er Lithium Iron Phosphate (LFP or LiFePO4) batterier og ikke standard Liion som brukes i de fleste elbiler i dag. LFP har i det minste noget større sikkerhet til sjøs selv om også LFP har sine problemer. På bildet ser det ut til at det er store blå firkantede LiFePO4-elementer, og ikke Li-ion (som ofte kommer i pakker med mange små celler på f.eks 18mm*650mm). Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Håper det er Lithium Iron Phosphate (LFP or LiFePO4) batterier og ikke standard Liion som brukes i de fleste elbiler i dag. LFP har i det minste noget større sikkerhet til sjøs selv om også LFP har sine problemer. Finnes så mye god styringselektronikkpå markedet nå at det er ikke noe problem å bruke celler fra en elbil. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Håper det er Lithium Iron Phosphate (LFP or LiFePO4) batterier og ikke standard Liion som brukes i de fleste elbiler i dag. LFP har i det minste noget større sikkerhet til sjøs selv om også LFP har sine problemer. Finnes så mye god styringselektronikkpå markedet nå at det er ikke noe problem å bruke celler fra en elbil. Du skjønner ikke problemet. All verdens kontrollelektronikk gjør ikke en døyt fra eller til på sikkerheten til "elbil"-celler.. I en båt kan du ikke bare åpne døren og springe ut i sikkerhet. Det stilles, og må stilles, langt høyere krav til sikkerheten i ett maritimt miljø. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Håper det er Lithium Iron Phosphate (LFP or LiFePO4) batterier og ikke standard Liion som brukes i de fleste elbiler i dag. LFP har i det minste noget større sikkerhet til sjøs selv om også LFP har sine problemer. Finnes så mye god styringselektronikkpå markedet nå at det er ikke noe problem å bruke celler fra en elbil. Du skjønner ikke problemet. All verdens kontrollelektronikk gjør ikke en døyt fra eller til på sikkerheten til "elbil"-celler.. I en båt kan du ikke bare åpne døren og springe ut i sikkerhet. Det stilles, og må stilles, langt høyere krav til sikkerheten i ett maritimt miljø. Har både seilt og jobbet med elbil i mange år, så jo, jeg skjønner problemstillingen, men du overdriver risikoen. Så lenge en holder spenningen innenfor det anbefalte, og temperaturen under, så er batterier minst like sikkert som bensin og diesel. Skremsepropagandaen kommer stort sett fra folk som ikke kan faget. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Har både seilt og jobbet med elbil i mange år, så jo, jeg skjønner problemstillingen, men du overdriver risikoen. Så lenge en holder spenningen innenfor det anbefalte, og temperaturen under, så er batterier minst like sikkert som bensin og diesel. Skremsepropagandaen kommer stort sett fra folk som ikke kan faget. Hvordan du seiler med en elbil skjønner jeg ikke helt, men omtrent alle aktører jeg har vert i kontakt med og som jobber med li-batterier i båt sverger til LPF slik ståa er nå. Dette er nesten utelukkende grunnet at batterikjemien i LPF er langt mer stabil enn i forhold til "standard" batterier. Du kan ikke sammenligne NRC/NCA med LPF når det gjelder sikkerhet pr. celle og ulempen med mindre kapasitet overveies stort av økt sikkerhet til sjøs. Om du vil overlate sikkerheten til mer kompleks BMS elektronikk som kan svikte så er det opp til deg. Du synes sikkert selv du kan faget men en ting er sikkert. Jeg hadde aldri overlatt en elektrifisering av min båt til deg. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2019 Del Skrevet 18. august 2019 Har både seilt og jobbet med elbil i mange år, så jo, jeg skjønner problemstillingen, men du overdriver risikoen. Så lenge en holder spenningen innenfor det anbefalte, og temperaturen under, så er batterier minst like sikkert som bensin og diesel. Skremsepropagandaen kommer stort sett fra folk som ikke kan faget. Hvordan du seiler med en elbil skjønner jeg ikke helt, men omtrent alle aktører jeg har vert i kontakt med og som jobber med li-batterier i båt sverger til LPF slik ståa er nå. Dette er nesten utelukkende grunnet at batterikjemien i LPF er langt mer stabil enn i forhold til "standard" batterier. Du kan ikke sammenligne NRC/NCA med LPF når det gjelder sikkerhet pr. celle og ulempen med mindre kapasitet overveies stort av økt sikkerhet til sjøs. Om du vil overlate sikkerheten til mer kompleks BMS elektronikk som kan svikte så er det opp til deg. Du synes sikkert selv du kan faget men en ting er sikkert. Jeg hadde aldri overlatt en elektrifisering av min båt til deg. Det trenger du ikke heller, har ingen behov for å hjelpe deg ;-) Kjenner til de fleste som driver med elektrifisering av båt, både i Norge og i resten av europa, og mange jobber med løsninger som er 15-20 år gamle. De fleste av litt størrelse har imidlertid gått over til Li-ion, bla fordi det i noen år nå har vært gode ettermarkedskomponenter både på kontroller, lader og BMS-siden tilgjengelig. Risikone er enkelt og greit ikke større enn for dieselmotor, og betydelig sikrere enn bensin. Noen av celletypene som brukes i bil, bla fra LG og Samsung er dessuten ekstremt stabile og tåler så store temperatursvingninger at de ikke trenger ekstern kjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå