Gå til innhold

Oppgradering av PC - ram/HDD

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en pc som jeg kjøpte rundt 2012-13. Det er egentlig på høy tid å oppgradere den,
men jeg vil gjerne bare kjøpe et par enkle komponenter for å få den til å holde ca. 1 år til, og deretter 
bruke den som en nedlastnings/HDD-PC.

Jeg er ingen storspiller av nye spill, så trenger ikke så mye, alt jeg vil er at den fungerer smooth i Windows, med mange faner og div. ting oppe samtidig. Når jeg ble tvunget å oppgradere fra W7 til W10 merket jeg at den plutselig ble ganske treg. Jeg tror også HDD'en er gåen, for den går stadig opp i 100% bruk.
Har allerede fått nytt GPU (GTX 970).

Det jeg tenker meg er ny stor skivedisk (2TB), SDD til operativsystemet/spill og RAM.
Som sagt, trenger ikke noe top-of-the-line, skal bare ha det til å runne smooth i Windows, med mange faner oppe, to skjermer. Tenkte meg rundt 1500 kr. Har allerede SSD, men er usikker på om den passer (https://www.komplett.no/product/1008540/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-uv500-240gb-25-ssd)

Det jeg trenger hjelp til å vite er hvilke komponenter som er gode, men billige, og som er kompatible med systemet mitt. Altså gjerne spesifikke forslag til komponenter:
* Spesifikke RAM-brikker (evt. kaste den gamle og 2x 8)
* HDD (2TB)

Her er nåværende specs:

Windows Windows 10 Core / Home (64-bit) (Build 0)
Internet Explorer 9.11.17134.0
Memory (RAM) 8148 MB
CPU Info Intel® Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz
CPU Speed 3413,3 MHz
Sound Card Speakers (High Definition Audio |
Digital Audio (S/PDIF) (High De |
Digital Audio (S/PDIF) (High De |
Display Adapters NVIDIA GeForce GTX 970 | NVIDIA GeForce GTX 970 | NVIDIA GeForce GTX 970 | NVIDIA GeForce GTX 970
Monitors 2x; Generic PnP Monitor | BenQ GL2450H |
Screen Resolution 2560 X 1440 - 32 bit
Network Network Present
Network Adapters Intel® 82579V Gigabit Network Connection | Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter | Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter | Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #2
CD / DVD Drives No optical drives found.
Ports COM Ports NOT Present. LPT Port NOT Present.
Mouse 16 Button Wheel Mouse Present
Hard Disks C:  194,9GB | D:  736,1GB
Hard Disks - Free C:  42,8GB | D:  57,7GB
USB Controllers 4 host controllers.
Firewire (1394) Not Detected
Manufacturer * American Megatrends Inc.
Product Make * System Product Name
AC Power Status OnLine
BIOS Info |  |
Battery Status No Battery
Motherboard * ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V
SM BIOS 0604

På forhånd takk til de som gidder å hjelpe!
Endret av diskusjonRolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installere Windows på SSD, den du har skal passe. Med 8 GB ram til, så merker du forskjell.

Sett i SSD og koble fra andre harddisker, innstiller Windows og koble til andre disker etterpå.

Jeg tenkte mer på hvilke spesifikke brikker jeg burde gå for, og hvilken spesifikk HDD (2TB).

Lenke til kommentar

Har den en 8 GB minnebrikke i, eller to 4GB brikker?

Har du en 8GB brikke, er denne fin til din maskin, så det blir 16 GB til sammen:

https://prisguiden.no/produkt/corsair-valueselect-8gb-1600mhz-ddr3-1x8gb-cl11-196895

En god og rask HDD på 2TB:

https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-2tb-st2000dm008-352415

Du kommer på under 1200-1400 kroner.

Ikke noe poeng i å kjøpe rådyrt fancy minne. Det kunne vært greit å vite hvilken minnebrikke® som er i nå.

Har du to 4GB brikker, er det greit å kjøpe to 4GB brikker til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...