Gå til innhold

Hurtigruten nektes å seile i russisk farvann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de vurdert sikkerheten til turistene i tilfelle motortrøbbel, grunnstøting og sånt? og miljøskader i tilfelle det skjer?
Har de vurdert sikkerheten til passasjerene i forbindelse med den militære øvelsen i området?
Er denne turismen så viktig for verden at det bør tillates å gå inn i dette sårbare området med et digert forurensende skip?

Eller sagt på en annen måte: Heldigvis ble de to turene avverget. Om ikke russerne hadde stoppet det, burde Norge ha stoppet det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har de vurdert sikkerheten til turistene i tilfelle motortrøbbel, grunnstøting og sånt? og miljøskader i tilfelle det skjer?

Har de vurdert sikkerheten til passasjerene i forbindelse med den militære øvelsen i området?

Er denne turismen så viktig for verden at det bør tillates å gå inn i dette sårbare området med et digert forurensende skip?

 

Eller sagt på en annen måte: Heldigvis ble de to turene avverget. Om ikke russerne hadde stoppet det, burde Norge ha stoppet det.

Tror du det har blitt bygget skip etter Titanic uten noen form for ROS-analyse?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vil tro at hurtigrutens folk har de kunnskaper som skal til for at skipet kan ferdes trygt i disse områdene. Båten har nok redundant fremdrift. Tror den har to poder og 4 motorer.

 

Det betyr ikke at alle som ferdes der oppe har like gode skip. Tror det er mye rart som kjører langs kysten vår.

 

Tradisjonelle cruise skip er ofte bygget for størst mulig passasjer comfort med relativt høyt tyngdepunkt og lav rullefrekvens.

 

De kan bli forferdelige når stablisatorer ikke fungerer når skipet ligger stille. Man må anta at hurtigruten vet litt om å frakte passasjerer i dårlig vær. Trafikken deres har statistisk svært få problemer med både navigering og nødvendig fremdrift.

 

Noen av skipene fra 60-tallet seilte vel med god driftsikkerhet i over 40-år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil tro Viking Sky hadde de kunnskaper som skulle til for at skipet skulle kunne ferdes trygt forbi Hustadvika i mars. Viking Sky hadde redundant framdrift. Man må anta at Viking sky visste litt om å frakte passasjerer i Aktisk dårlig vær.

 

Vil tro at hurtigrutens folk har de kunnskaper som skal til for at skipet kan ferdes trygt i disse områdene. Båten har nok redundant fremdrift. Tror den har to poder og 4 motorer.

Det betyr ikke at alle som ferdes der oppe har like gode skip. Tror det er mye rart som kjører langs kysten vår.

Tradisjonelle cruise skip er ofte bygget for størst mulig passasjer comfort med relativt høyt tyngdepunkt og lav rullefrekvens.

De kan bli forferdelige når stablisatorer ikke fungerer når skipet ligger stille. Man må anta at hurtigruten vet litt om å frakte passasjerer i dårlig vær. Trafikken deres har statistisk svært få problemer med både navigering og nødvendig fremdrift.

Noen av skipene fra 60-tallet seilte vel med god driftsikkerhet i over 40-år.

Jeg vil tro Viking Sky hadde de kunnskaper som skulle til for at skipet skulle kunne ferdes trygt forbi Hustadvika i mars. Viking Sky hadde redundant framdrift. Man må anta at Viking sky visste litt om å frakte passasjerer i Aktisk dårlig vær.

 

Mye tro og antagelser her. For mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til og med gamle MS midnatsol seiler i sørishavet ombygget og under navnet National Geographic Explorer uten problemer som er et skip bygget i 1982.

"Tante Olga-Sofie har røkt i 90 år og er ved god helse - ergo er røyking over hodet ikke noe farlig"

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil tro Viking Sky hadde de kunnskaper som skulle til for at skipet skulle kunne ferdes trygt forbi Hustadvika i mars. Viking Sky hadde redundant framdrift. Man må anta at Viking sky visste litt om å frakte passasjerer i Aktisk dårlig vær.

 

 

Jeg vil tro Viking Sky hadde de kunnskaper som skulle til for at skipet skulle kunne ferdes trygt forbi Hustadvika i mars. Viking Sky hadde redundant framdrift. Man må anta at Viking sky visste litt om å frakte passasjerer i Aktisk dårlig vær.

 

Mye tro og antagelser her. For mye!

Hurtigruten har fraktet passasjerer og gods langs norskekysten i over 100 år fra Bergen til Kirkenes. Jeg kjenner ikke viking rederiet men jeg påstår at hurtigruten har lenger erfaring med norskt vær, kyst,bølgemønster, ising, vindforhold. Mm

 

Om du kan dokumentere at viking rederiet har bedre kunnskaper og bedre skip for å segle nord for polarsirkelen så må du komme med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

"Tante Olga-Sofie har røkt i 90 år og er ved god helse - ergo er røyking over hodet ikke noe farlig"

Ja det er faktisk overraskende mange som ikke blir syke av røyking.

Lenke til kommentar

Om du kan dokumentere at viking rederiet har bedre kunnskaper og bedre skip for å segle nord for polarsirkelen så må du komme med det.

Om du kan dokumentere din påstand først så skal jeg dokumentere min (som du har sitert feil og misforstått).

 

Kan hende at Russland har tenkt   mijøvern i sårbare områder.

Neppe, det er nok bare et lykketreff at miljøvern i arktis er en konsekvens av nekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min påstand var at Viking sky hadde redundant drift. Det har vært dokumentert opp og ned i media siden i mars at de hadde redundant drift, men at redundansen sviktet. Noe som bringer meg tilbake til hele poenget, nemlig at uforutsette ting kan skje, selv om det på papiret ser fantastisk ut. Angående hurtigruta sin driftssikkerhet så kan du enkelt google "hurtigruten trøbbel" og skumme gjennom overskriftene. Nå var de fleste av disse trøblete episodene nært hjelp og evakuering, noe det ikke ville vært oppe ved Frans Josefs land. Det er ikke mange år siden MS Nordlys var nære på å synke ved kai i Ålesund. Ting skjer - og det er svært uheldig å ta den risikoen så langt oppe i sårbare arktis som Frans Josefs land.

Lenke til kommentar

"Tante Olga-Sofie har røkt i 90 år og er ved god helse - ergo er røyking over hodet ikke noe farlig"

Jeg har vel ikke argumentert for at det er ufarlig å seile under slike forhold.

Det er alikavel tilsynelatende trygt nok om man gjør ting riktig i motsetning med røyking der det er utrygt uansett hvordan du snur og vender på det.

Man kan jo selvsagt argumentere at det alltid utgjør en rissiko å seile i ekstreme farvann og derfor burde la være men da må man bestemme i hvilken grad en stat eller andre skal gripe inn i valgriheten overfor operatører og reisende.

Det er tross alt ikke alt vi driver med som er hverken fornuftig eller ufarlig men alikavel allment akseptert.

Lenke til kommentar

Min påstand var at Viking sky hadde redundant drift. Det har vært dokumentert opp og ned i media siden i mars at de hadde redundant drift, men at redundansen sviktet. Noe som bringer meg tilbake til hele poenget, nemlig at uforutsette ting kan skje, selv om det på papiret ser fantastisk ut. Angående hurtigruta sin driftssikkerhet så kan du enkelt google "hurtigruten trøbbel" og skumme gjennom overskriftene. Nå var de fleste av disse trøblete episodene nært hjelp og evakuering, noe det ikke ville vært oppe ved Frans Josefs land. Det er ikke mange år siden MS Nordlys var nære på å synke ved kai i Ålesund. Ting skjer - og det er svært uheldig å ta den risikoen så langt oppe i sårbare arktis som Frans Josefs land.

Det har vert mangen episoder med hurtigruten men se på utseilt distanse. 11 skip som seiler kontinuerlig døgnet rundt i disse forbanna.

 

Hvor er dokumentasjon på at viking sky hadde redundans? Var alle systemer separert og uavhengige av hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke argumentert for at det er ufarlig å seile under slike forhold.

Det er alikavel tilsynelatende trygt nok om man gjør ting riktig i motsetning med røyking der det er utrygt uansett hvordan du snur og vender på det.

Man kan jo selvsagt argumentere at det alltid utgjør en rissiko å seile i ekstreme farvann og derfor burde la være men da må man bestemme i hvilken grad en stat eller andre skal gripe inn i valgriheten overfor operatører og reisende.

Det er tross alt ikke alt vi driver med som er hverken fornuftig eller ufarlig men alikavel allment akseptert.

Er en risiko og leve.

 

Du har vel større risiko for og dø når du går ned en trapp enn og dø av og ta en båttur med et stort skip.

 

Så vi burde forby trapper! 

 

Har de vurdert sikkerheten til turistene i tilfelle fall, blødning og sånt? og miljøskader i tilfelle det skjer?

 

 

Litt ironi på slutten der men. Slik blir det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min påstand var at Viking sky hadde redundant drift. Det har vært dokumentert opp og ned i media siden i mars at de hadde redundant drift, men at redundansen sviktet. Noe som bringer meg tilbake til hele poenget, nemlig at uforutsette ting kan skje, selv om det på papiret ser fantastisk ut. Angående hurtigruta sin driftssikkerhet så kan du enkelt google "hurtigruten trøbbel" og skumme gjennom overskriftene. Nå var de fleste av disse trøblete episodene nært hjelp og evakuering, noe det ikke ville vært oppe ved Frans Josefs land. Det er ikke mange år siden MS Nordlys var nære på å synke ved kai i Ålesund. Ting skjer - og det er svært uheldig å ta den risikoen så langt oppe i sårbare arktis som Frans Josefs land.

Det høres ikke spesielt redundant ut når lavt oljetrykk medfører automatisk nedstengning av alle motorene. I bestefall er det et designproblem der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...