Gå til innhold

De nye veilysene langs E6 tålte ikke belastningen. Nå støper de inn 700 led-lys med subseateknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting vondt å si om løsningen til Fosstech – de har her gjort en utmerket designjobb. 

 

Men E6 Minnesund er et studie i hvordan ikke bygge vei. I det minste ikke veibelysning. At de også sparte inn veiskuldrer får vi la ligge.  Disse Follow-me-Home lysene langs denne ikke-egentlig-klasse-A motorvei er bare irriterende – lysene fra motgående trafikk langt overstiger disse lommelyktene.

 

Fullt ut separer, eller bygg voll mellom motgående kjørefelt høy nok til at man ikke lenger ser frontlyktene fra motgående trafikk. Dernest kan man gjøre som europeere flest og droppe veibelysning utenfor tettbygd strøk. Det må da være absolutt billigste løsning over tid. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 8
Lenke til kommentar

En ganske fersk vei (8 år) midt inne i ferskeste ferskvanns-Norge også er det mer korroderte autovern der enn Atlanterhavsveien og havmerder. Hva har skjedd? Hint: Kanskje vegvesenet selv har en finger med i spillet?

 

Det var på høy tid at de ansatt noen materialteknologer, som sikkert kan tilføre kunnskapsbasen deres en og annen ting om salt og korrosjon.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

En ganske fersk vei (8 år) midt inne i ferskeste ferskvanns-Norge også er det mer korroderte autovern der enn Atlanterhavsveien og havmerder. Hva har skjedd? Hint: Kanskje vegvesenet selv har en finger med i spillet?

 

Det var på høy tid at de ansatt noen materialteknologer, som sikkert kan tilføre kunnskapsbasen deres en og annen ting om salt og korrosjon.

 

Her er det nok en designer som har vært inni bildet. Hele strekningen er alt av metall for veien slik, og det er jevt hele veien. Så det er gjort med vilje. Bare ta en tur med google maps så ser du det.

 

Pent er det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ganske fersk vei (8 år) midt inne i ferskeste ferskvanns-Norge også er det mer korroderte autovern der enn Atlanterhavsveien og havmerder. Hva har skjedd? Hint: Kanskje vegvesenet selv har en finger med i spillet?

 

Det var på høy tid at de ansatt noen materialteknologer, som sikkert kan tilføre kunnskapsbasen deres en og annen ting om salt og korrosjon.

 

 

Dette er såkalt rusttregt stål (Cor-ten), og Vegvesenet sluttet å bruke det for 5 år siden: 

https://www.tu.no/artikler/vegvesenet-vil-forby-rusttregt-stal/225020

Endret av Frobe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En ganske fersk vei (8 år) midt inne i ferskeste ferskvanns-Norge også er det mer korroderte autovern der enn Atlanterhavsveien og havmerder. Hva har skjedd? Hint: Kanskje vegvesenet selv har en finger med i spillet?

 

Det var på høy tid at de ansatt noen materialteknologer, som sikkert kan tilføre kunnskapsbasen deres en og annen ting om salt og korrosjon.

Garantert mer salt på de veiene der, enn på Atlanterhavsveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å sammenligne Atlanderhavsvegen med en innlands-motorvei. I innlandet er det om vinteren tørt klima, og så tilsettes salt. På kysten er det mye salt naturtlig i luften, pluss at det også der saltes. -Men på kysten regner også mye av saltet bort og tynner det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sånn at tørr snø og is smelter og gir holkeføre? Hva skal være hensikten med å utsette folk for det ekstra faremomentet?

Blir ikke holke, når all isen og sneen har smeltet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jo, det som kunne vært tørt og fint vinterunderlag som beskytter asfalten mot piggdekkslitasje blir til en grisete slush av is, salt og veistøv.

Er ikke det å raljere mot saltregimet litt vel far out fra artikkelen?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sånn at tørr snø og is smelter og gir holkeføre? Hva skal være hensikten med å utsette folk for det ekstra faremomentet?

Sjelden holkeføre igrunn her et par timer sør for Oslo. De kaster så mye salt på veien at det er som og kjøre i en slushmaskin.

 

De tar og salter vekk problemet i grunn. Og resultat av det er at jeg har måtte bytte gjennomrusta hjulbuer på 10 år gammel bil etc. (Var en Ford såklart :p)

 

Ser gjerne at dem slutter saltingen. Har kjørt i den usalta delen av landet par ganger på vinteren, og det er mye bedre.

 

Samt bedre for min lommebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke at de vil ha disse lysene. Jeg synes de lysene er veldig forstyrrende, og har ikke klart å vende meg til dem. Jeg synes de gode gamle reflekspinnene var mer enn gode nok, og sikkert mye billigere i drift. Med en gang frontlyktene hadde passert pinnen, var det ikke lenger lys i pinnen. Mens med disse LED-lysene tror jeg hele tiden at det er biler i mot som passerer meg.

 

Og som en annen her sa, de burde separert kjøreretningene, slik at det var naturlig med fjernlys på hele tiden.

Lenke til kommentar

Ingenting vondt å si om løsningen til Fosstech – de har her gjort en utmerket designjobb.

 

Men E6 Minnesund er et studie i hvordan ikke bygge vei. I det minste ikke veibelysning. At de også sparte inn veiskuldrer får vi la ligge. Disse Follow-me-Home lysene langs denne ikke-egentlig-klasse-A motorvei er bare irriterende – lysene fra motgående trafikk langt overstiger disse lommelyktene.

 

Fullt ut separer, eller bygg voll mellom motgående kjørefelt høy nok til at man ikke lenger ser frontlyktene fra motgående trafikk. Dernest kan man gjøre som europeere flest og droppe veibelysning utenfor tettbygd strøk. Det må da være absolutt billigste løsning over tid.

Slik veien er lagene burde det gå an å bruke noe som nærmest kan sammenlignes med en liggende persienne som jeg husker fra Autoroute I Frankrike. Finner ikke noe bilde som ligner helt på de jeg så der, men noe lignende dette https://www.maibach.com/fileadmin/_migrated/pics/web_Autobahn_4.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...