AnonymDiskusjon Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Hei! Jeg har nettopp byttet fastlege. Var hos han nye legen før jeg hadde fått overført journal for å vise han en kul jeg hadde fått på den ene ytre kjønnsleppen. Han diagnostiserte det som bartholinitt etter å ha sett på den. Bartholin kjertlene ligger et helt annet sted. Den kulen jeg hadde var på den ytre kjønnsleppen med definerte kanter. Den hadde en uthevning på overflaten av huden som var litt rød og blå, i tillegg til at den kjentes ut som en hard kul delvis på innsiden av den ytre kjønnsleppen, med det mener jeg de dypere lagene av huden og fettvevet i leppen, men den ligger tydelig i og på den ytre kjønnslepen (og går ikke spesielt dypt ned, mindre enn en cm ned). Den er ganske avgrensbar med hendene. Den ligger omtrent midt på vulva. Bartholini kjertlene ligger mer enn 5 cm lenger ned (mot baken) hos meg. Dessuten er disse en indre struktur og vil ikke gi en kul som ligger tydelig bare i den ytre kjønnsleppen. Forstår ikke hvordan en spesialist i allmennmedisin (og radiologi) kan si noe så fjernt. Han har tydeligvis ganske dårlige kunnskaper om kvinnelig anatomi og slenger ut diagnoser som han ikke kjenner godt. Var hos gynekolog i etterkant og hun tror at det er et inngrodd hår, selv om man ikke ser noe hår der. Jeg visste ikke at det kunne gi en hard kul under huden. Uansett er dette iallefall ikke anatomisk umulig. Driver å tenker på om jeg kan fortsette å bruke han som lege. Alternativene er å bytte med en gang eller å prøve noen ganger til. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 76da4...cf6 Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 (endret) Hvis du ikke klaffer med fastlegen hadde jeg byttet, eller gått privat. Men hvis du alt har byttet en gang i år har du vel bare ett forsøk igjen. Det er ganske tilfeldig hva du får neste gang, ettersom de gode fastlegene har venteliste med titalls, eller hundretalls folk på vent. Private kan også henvise deg til offentlig sektor hvis du velger å vente noen år på å bli kalt inn for å ta grep. Eller så kan du betale litt for å få gjort det neste dag, når de har ledig time. Selv bruker jeg kun fastlege til sykemelding. Mange av dem er ikke brukenes til noe annet. Endret 16. august 2019 av amor patriae 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Fastlegen din er nok bedre på noen områder, og dårligere på andre. Slik er alle fastleger. Det handler igrunn mest om man føler man får den hjelpen man skal ha. Fastleger tar gjerne feil av ting det er vanskelig å ha rett av (f.eks. hudsykdommer, uspesifikke symptomer osv.), men andre ganger er fastlegene utrolig flinke til å huke ut pasientene som har symptomer som kan minne om alvorlig sykdom. De har sett mange ulike pasienter og vet når de har en dårlig en. Min erfaring med fastleger er ihvertfall dette. 2 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Kjemi og tillit har også en del å si hvorvidt man bør bytte. Høres ut som du bør bytte, hvis du ikke har tillit Gynekologen er nok ikke helt på villspor angående inngrodd hår. Beskrivelsen din høres ut akkurat som hos meg. Jeg fikk inngrodd hår før ved shaving nedentil. Kjæresten min (som jobber som fastlege forøvrig, med) rådet meg til å shave med hårene og ikke mot hårene, selv om dette er mindre effektivt. Etter jeg startet med dette forsvant både problemene med inngrodd hår og nupper og sår hud. Amor patriare; jeg er vant til at det heller fastleger som henviser til private og ikke motsatt? Min fastlege henviser meg utelukkende privat de gangene det trengs, for å kunne gi meg behandling eller utredning innen fristene. Får som regel time videre mellom 2-4 uker.Og det betaler jeg kun egenandel for. Jeg får som regel time på dagen hos fastlegen, selv om fastlegen min har full liste og han er veldig dyktig og tillitsvekkende. Skjønner ikke at folk bruker fastlege de ikke er fornøyd med. Kjæresten min er relativt nyutdannet lege, det er også fastlegen min, og min erfaring at unge leger ofte er veldig flinke, av og til mer enn erfarne leger som kanskje ikke har vært like flinke til å holde seg oppdatert og går kanskje litt raskere på forutantakelser. Men må ikke gre alle over en kam, finnes elendige og dyktige i alle aldre. Dog min erfaring er min erfaring 1 Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Amor patriare; jeg er vant til at det heller fastleger som henviser til private og ikke motsatt? Min fastlege henviser meg utelukkende privat de gangene det trengs, for å kunne gi meg behandling eller utredning innen fristene. Får som regel time videre mellom 2-4 uker.Og det betaler jeg kun egenandel for. Jeg har ikke hatt så mye helseplager, men det var prisen jeg tenkte på. Hvis man skal ta en operasjon i privat sektor kan det koste mye, hvis ikke staten leier inn de tjenestene fra det private (som ofte skjer). Så hvis staten ikke leier inn tjenesten man trenger fra de private, koster det mye penger, i det tilfelle at man tar operasjon privat. Derfor kan man dra til privat lege som man stoler på er kompetent, for å få utredning om hva som feiler en, for så å bli henvist til offentlig alternativ som er billigere. Det var bare det jeg tenkte på. En annen ting er ventetid. Jeg dro til fastlege og ble henvist til sykehus for å ordne opp i noe. Det er en stund siden nå, men tror jeg måtte vente ca. ett år før jeg fikk time. Så lenge det du trenger ikke er akutt må man belage seg på å vente i det offentlige systemet ja.. At du kun betaler egenandel sier meg ikke så mye. Den kan fint være 100%. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Kjemi og tillit har også en del å si hvorvidt man bør bytte. Høres ut som du bør bytte, hvis du ikke har tillit Vill tro dette har veldig mye og si. Jeg har fått nye fast-legere de siste årene automatisk, men har har aldri vært hos noen av dem. Fikk ny nå nylig, en dame. Ikke vært der så aner ikke hvordan hun er. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Jeg har ikke hatt så mye helseplager, men det var prisen jeg tenkte på. Hvis man skal ta en operasjon i privat sektor kan det koste mye, hvis ikke staten leier inn de tjenestene fra det private (som ofte skjer). Så hvis staten ikke leier inn tjenesten man trenger fra de private, koster det mye penger, i det tilfelle at man tar operasjon privat. Derfor kan man dra til privat lege som man stoler på er kompetent, for å få utredning om hva som feiler en, for så å bli henvist til offentlig alternativ som er billigere. Det var bare det jeg tenkte på. En annen ting er ventetid. Jeg dro til fastlege og ble henvist til sykehus for å ordne opp i noe. Det er en stund siden nå, men tror jeg måtte vente ca. ett år før jeg fikk time. Så lenge det du trenger ikke er akutt må man belage seg på å vente i det offentlige systemet ja.. At du kun betaler egenandel sier meg ikke så mye. Den kan fint være 100%. egenandel er bare en liten del av det ting egentlig koster, både offentlige og privat. Vel, jeg satt og regnet på egenandel versus full pris på én privat spesialistkonsultasjon jeg haddde. Det ene konsultasjonen ville jeg betalt over 3000 dersom jeg hadde gått rett fra privat, men betalte 350 kr i egenandel så resten er dekket av offentlige. Fikk time etter 2 uker. Det som oftest skjer er at jeg får brev i posten om at henvisniger har blitt sendt til det offentlige, men grunnet ventetidene så vet de at f.eks Ullevål at ikke klarer å sette meg opp til tid jeg har krav på helsehjelp og jeg har derfor fått time hos x (privat spesialist). Dette forteller også fastlegen til meg før jeg får brevet i posten, "at du vil få time her på senteret (det er både allmennlegekontor og privatpraktiserende spesialister på samme sted) innen ca 2 uker". Godt du ikke har så masse helseplager! Håper det forblir slik. Det fine med fastlegen min er at han er dyktig men han kjenner også sine begrensninger, så da henviser han meg privat. Men, det finnes som regel andre fastleger å gå til om man ikke trives med den man har. Og tillit og kjemi har mye å si, og så er noen leger flinkere enn andre, det kommer man ikke utenom. Jeg håper TS finner ut av det, og høres fornuftig med legebytte ja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå