Gå til innhold

Verdens største hybridskip seiler for første gang: – Som å gå fra steinalderen til rakettalderen


Anbefalte innlegg

Kaptein, og styrmenn vil ha akkurat de samme verktøyene der som ellers i den skipsklassen. Ferdig snakka.

 

Som eg sa, det "nye" befinner seg under dekk.

Da er det vel sånn det er, sikkert derfor den skandale flyplassen i Berlin akkurat har kastet datautstyr for millioner, siden det allerede er utdatert innen de har klart å åpne den etter mange år med forsinkelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effekt kurven til en slik båt følger som regel en tredjegradskurve. Det betyr at om du reduserer hastighet med 10% så synker effekt nesten 30%. Reduseres hastighet til 80% blir effektuttak 51%.

 

Det betyr at effekt til propellere ved 12knop er svært lavt. Estimert 100* (12/20)^3 som er 20%.

 

Det betyr at for å segle i 12 knop trenges ca 3,9MW.

 

Økes hastighet til 16 knop er effekt behov oppe i 50% eller 9MW

 

Ved 18 knop trenger du 13,5MW

 

Et slikt skip har ofte det man kaller hotellast i tillegg. Dette er eletrisk forbruk til lys, dataskjermer, kjøkken, vaskemaskiner,

Kjøledisker, heiser, vannpumper osv osv ombord som trenger strøm. Vil anta dette forbruket vil ligge på 1-1,5MW for et slikt skip.

 

I tillegg til dette må skipet varmes opp. På en vanlig dag med 10grader utetemperatur og 40 000 kvadratmeter skrog med isolasjonsverdi 4watt PR kvadrat PR grad. Vil man trenge 1600kw for å holde varmen. Ved 0 grader 3200KW.

 

Dette kommer uansett i tillegg. Det betyr at når man kjører på batteri må hotellast og varme skaffes.

 

På en vinterdag vil dette kreve 2,5MW i tillegg til 4MW for å drive båten fremover. Da har jeg regnet oppvarming med en kjempevarmepumpe.

 

En annen faktor når det gjelder pris er at det er mannskap ombord i en slik båt. Om vi antar 250 ansatte og at alle koster 300kr timen. Det betyr at lønnskostnader er ca 75000kr timen. Om båten går seinere eller må lade lengre tid vil disse kostanene slå hardt ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis noen tror skipene er raske i 2019, så er Colorline Superspeed I og II tregere enn cruiseskip på 1930 tallet.

 

Hadde de vert raskere hadde man ikke fått solgt like mye taxfree. Må ikke tro annet enn at dette er meeeget godt gjennomtenkt. Her handler alt om balansen mellom hvor lite rederiet ønsker å punge ut for båten og hvor mye de samme folkene ønsker at du skal punge ut PÅ båten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det vel sånn det er, sikkert derfor den skandale flyplassen i Berlin akkurat har kastet datautstyr for millioner, siden det allerede er utdatert innen de har klart å åpne den etter mange år med forsinkelser.

Fortell heller hva du mener er nytt da så skal du få en tommel opp eller ned

Lenke til kommentar

Effekt kurven til en slik båt følger som regel en tredjegradskurve. Det betyr at om du reduserer hastighet med 10% så synker effekt nesten 30%. Reduseres hastighet til 80% blir effektuttak 51%.

Det betyr at effekt til propellere ved 12knop er svært lavt. Estimert 100* (12/20)^3 som er 20%.

Det betyr at for å segle i 12 knop trenges ca 3,9MW.

Økes hastighet til 16 knop er effekt behov oppe i 50% eller 9MW

Ved 18 knop trenger du 13,5MW

Et slikt skip har ofte det man kaller hotellast i tillegg. Dette er eletrisk forbruk til lys, dataskjermer, kjøkken, vaskemaskiner,

Kjøledisker, heiser, vannpumper osv osv ombord som trenger strøm. Vil anta dette forbruket vil ligge på 1-1,5MW for et slikt skip.

I tillegg til dette må skipet varmes opp. På en vanlig dag med 10grader utetemperatur og 40 000 kvadratmeter skrog med isolasjonsverdi 4watt PR kvadrat PR grad. Vil man trenge 1600kw for å holde varmen. Ved 0 grader 3200KW.

Dette kommer uansett i tillegg. Det betyr at når man kjører på batteri må hotellast og varme skaffes.

På en vinterdag vil dette kreve 2,5MW i tillegg til 4MW for å drive båten fremover. Da har jeg regnet oppvarming med en kjempevarmepumpe.

En annen faktor når det gjelder pris er at det er mannskap ombord i en slik båt. Om vi antar 250 ansatte og at alle koster 300kr timen. Det betyr at lønnskostnader er ca 75000kr timen. Om båten går seinere eller må lade lengre tid vil disse kostanene slå hardt ut.

Artig lesing. Hvor sannsynlig antar du tallene dine er?

Lenke til kommentar

Artig lesing. Hvor sannsynlig antar du tallene dine er?

Jeg tror at båtens areal og overflater ikke er nøyaktig. Isolasjons faktor er heller ikke korrekt. Men det er ikke veldig nøye for noen dager kan det være -10 og det krever 30% mere. Det var mer som et anslag.

 

Dessuten er hotellast vanskelig å forutse. Har hørt at noe mindre hurtigruteskip har ca 1000kw hotellast. Bare antok større skip større hotellast.

 

Effekt kurven til båten er kanskje en offsett i. Har bare regnet at all tilgjengelig effekt driver frem båten. Tror ikke effekt på propellere er 18MW ved 20 knop. Vil tippe 12-15MW.

 

Hadde noen opplyst Max fart og effekt på pod motor er resten enkelt. Da kjenner man i grove trekk skipets effektkurve med unntak av topper og bunner på bølgemotstand.

Lenke til kommentar

Effekt kurven til en slik båt følger som regel en tredjegradskurve. Det betyr at om du reduserer hastighet med 10% så synker effekt nesten 30%. Reduseres hastighet til 80% blir effektuttak 51%.

 

Det betyr at effekt til propellere ved 12knop er svært lavt. Estimert 100* (12/20)^3 som er 20%.

 

Det betyr at for å segle i 12 knop trenges ca 3,9MW.

 

Økes hastighet til 16 knop er effekt behov oppe i 50% eller 9MW

 

Ved 18 knop trenger du 13,5MW

 

Et slikt skip har ofte det man kaller hotellast i tillegg. Dette er eletrisk forbruk til lys, dataskjermer, kjøkken, vaskemaskiner,

Kjøledisker, heiser, vannpumper osv osv ombord som trenger strøm. Vil anta dette forbruket vil ligge på 1-1,5MW for et slikt skip.

 

I tillegg til dette må skipet varmes opp. På en vanlig dag med 10grader utetemperatur og 40 000 kvadratmeter skrog med isolasjonsverdi 4watt PR kvadrat PR grad. Vil man trenge 1600kw for å holde varmen. Ved 0 grader 3200KW.

 

Dette kommer uansett i tillegg. Det betyr at når man kjører på batteri må hotellast og varme skaffes.

 

På en vinterdag vil dette kreve 2,5MW i tillegg til 4MW for å drive båten fremover. Da har jeg regnet oppvarming med en kjempevarmepumpe.

 

En annen faktor når det gjelder pris er at det er mannskap ombord i en slik båt. Om vi antar 250 ansatte og at alle koster 300kr timen. Det betyr at lønnskostnader er ca 75000kr timen. Om båten går seinere eller må lade lengre tid vil disse kostanene slå hardt ut.

Ehh tror ikke de så mange :p Husker ikke akkurat i farta, men superspeed 2 har ca 82. Superspeed 1 noen få mer pga mer passasjerer. Skulle jeg tippe hvor mange de er, kanskje 80stk. I høysesonger er jo tallet høyere såklart. Men de ekstra er som regel billige vikarer, siden grunn mannskapet har de sertifiseringer og kursing som trengs for og holde båten i lovlig drift.

 

De hadde nok vært 250 stk for 25 år siden, men i dag er alt skjært ned til beinet så folk som nærmer seg pensjonsalder har en totalt pulverisert kropp pga mange år med alt for høy slitasje.

 

Sykemeldinger er ikke sjeldent.

 

Og 300kr timen, tja det stemmer nok for alle som er over rangen som forpleiningsassistent. Men er de det er flest av på en båt, de ligger vel på som regel litt over 200kr. Med maks ansienitet på 8 år så blir det vel en 240kr.

 

Skal du regne faktisk timelønn (med tanke på at du er sperret på en båt 24/7, ikke bare tiden du jobber). Så ligger det mer på en litt under 100 lappen per time :p

 

Kaptein ligger på en 650kr timen (uten tillegg osv)

Lenke til kommentar

Og du mener de har 650 kr timen? Altså ombord i en båt der de har 12 timer jobb, og 12 timer beredskap?

Mener ikke jeg vet, jeg vet også at jeg tjente 58% av han. Siden lønnen til alle er en % ut i fra kapteinens lønn avhengig av stilling. Denne infon fant man på de fleste oppslags tavler på skuta.

 

Er bare 1 kaptein ombord, og han styrer sin egen dag. De 2 forskjellige kapteinene har 2 forskjellige rutiner.

 

14-14 mente jeg 14 dager på så 14 dager fri. På papiret er det 11.5 time per dag i jobb når man er ombord. Men det er noe man kan styre selv etter behov. Feks jeg jobbet 30min kortere i lavsesong per dag for og så jobbe mer i høysesong da jeg gikk på fastlønn.

 

Ca 2.5 år gammel info. Så er nok noen tuselapper mer i dag. Men han hadde en månedsgrunnlønn på 92000,- da.

 

Så ta gjerne frem kalkisen :)

 

Så sjømannsskatt.

 

Nok til og bo på holmekollen med høy cigarføring :D

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Mener ikke jeg vet, jeg vet også at jeg tjente 58% av han. Siden lønnen til alle er en % ut i fra kapteinens lønn avhengig av stilling. Denne infon fant man på de fleste oppslags tavler på skuta.Er bare 1 kaptein ombord, og han styrer sin egen dag. De 2 forskjellige kapteinene har 2 forskjellige rutiner.14-14 mente jeg 14 dager på så 14 dager fri. På papiret er det 11.5 time per dag i jobb når man er ombord. Men det er noe man kan styre selv etter behov. Feks jeg jobbet 30min kortere i lavsesong per dag for og så jobbe mer i høysesong da jeg gikk på fastlønn.Ca 2.5 år gammel info. Så er nok noen tuselapper mer i dag. Men han hadde en månedsgrunnlønn på 92000,- da.Så ta gjerne frem kalkisen :)Så sjømannsskatt.Nok til og bo på holmekollen med høy cigarføring :D

Men da vet du jo sikkert også at mannskapet har dagshyre, og ikkje betalt 11.5 timer.

 

Anbefaler deg å finne frem kalkisen selv med de tallene du representerer

 

Hva fabler du om at kapteinen styrer son egen dag? Tror du han bare fratre når han vil, og slippe alt ansvar?

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Men da vet du jo sikkert også at mannskapet har dagshyre, og ikkje betalt 11.5 timer.

 

Anbefaler deg å finne frem kalkisen selv med de tallene du representerer

 

Hva fabler du om at kapteinen styrer son egen dag? Tror du han bare fratre når han vil, og slippe alt ansvar?

Ja men alle har en arbeids tid. Ikke vanskelig og regne seg frem til en timeslønn. Forpleining jobber 11timer per dag btw.

 

Er det kverulere bare og kverulere eller?

 

Ja kravene er vel at de skal være tilstede når man legger til havn, sikkert et par andre krav og men. Uten at jeg kjenner stillings prosedyren demmes. Så de må styre dagen ut i fra det, trenger ikke være tilstede ved utseiling. Men om han vil ta en 4 timer strekk og han andre ikke tar 4 mindre pauser på 1 time, så er det opp til hver enkelt så lenge jobben blir gjort.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ja men alle har en arbeids tid. Ikke vanskelig og regne seg frem til en timeslønn. Forpleining jobber 11timer per dag btw.Er det kverulere bare og kverulere eller?Ja kravene er vel at de skal være tilstede når man legger til havn, sikkert et par andre krav og men. Uten at jeg kjenner stillings prosedyren demmes. Så de må styre dagen ut i fra det, trenger ikke være tilstede ved utseiling. Men om han vil ta en 4 timer strekk og han andre ikke tar 4 mindre pauser på 1 time, så er det opp til hver enkelt så lenge jobben blir gjort.

Kverulere? Du aner jo virkelig ikkje hva du snakker om.

 

Offiserer feks har ikkje timesbetalt. De har dagshyre fordi de er på "jobb" 24h.

 

Snakker ikkje om en powernap på sofaen, eg snakker om å fratre sin stilling å legge vekk ansvaret.

Lenke til kommentar

Er nok en 19-20 offiserer på Superspeed båtene og, nå telte jeg bare kjapt fra hode. Så kan fort ha glemt en stilling eller 2. Alle i maskin er jo offiserer og de drar opp en del. (Bortsett fra lærlingene)

De 22 skipsledelses stillingene er fakta fra Color Line selv og stillingene var lyst ut i mars 2019. Skipets kaptener, overstyrmenn, sjefselekrikere, maskinsjefer, passasjersjefer. Andre offiserer og øvrige mannskap kommer i tillegg.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kverulere? Du aner jo virkelig ikkje hva du snakker om.

 

Offiserer feks har ikkje timesbetalt. De har dagshyre fordi de er på "jobb" 24h.

 

Snakker ikkje om en powernap på sofaen, eg snakker om å fratre sin stilling å legge vekk ansvaret.

Alle har dagshyre. Fordi alle må være i beredskap tilfelle brann etc. Ikke bare offiserer.

 

Men det er en annen sak.

 

Om du regner at all jobber 24/7 så har forpleining enn lønn på typ 60kr timen. Men det gjør da ingen klokere og komme med disse tallene. Jeg la de frem i første post. Men du er bare rar altså.

 

 

 

Jeg regnet bare hva dem får betalt/arbeidstid. vil du evaluere verdien av beredskap kos deg. Men er ikke det som var poenget. Poenget var at det var langt fra 250 stk på skuta som han regnet. Og de får nok i gjennomsnitt noe under 300kr timen.

 

Så om du vil diskutere noe annet ang hvor mye beredskap osv er verd. Slå deg løs. men jeg er ikke intressert. Jeg vet tydeligvis mye mer en deg.

 

Godnatt, vi har ikke noe mer og snakke om.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 22 skipsledelses stillingene er fakta fra Color Line selv og stillingene var lyst ut i mars 2019. Skipets kaptener, overstyrmenn, sjefselekrikere, maskinsjefer, passasjersjefer. Andre offiserer og øvrige mannskap kommer i tillegg.

Ja, de flyttet hovedkontorer tidligere. Og vet samtlige ikke ville flytte fra Sandefjord til Oslo og gikk tilbake til sine båtstillinger. Noen fant på no annet etc. Denne er jo en erstatning for Bohus. Så mange kommer derfra. Også ledelse, HR blir jo overført til nytt skip.

 

 

Sikkert pga dette? Har ikke vært i systemet på et par år så er ikke helt upto date hva som skjer :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...