torest Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Jomfrutur fra Sandefjord til Strømstad.Verdens største hybridskip seiler for første gang: – Som å gå fra steinalderen til rakettalderen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 (endret) Som å gå fra steinalderen til rakettalderen Ikke den beste sammenligningen, gikk ikke så bra med de første rakettoppskytingene Endret 16. august 2019 av Nautica Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Så tech fra 1969 mao? 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Så tech fra 1969 mao? De kan ikke sammenligne med foreksempel bronsealderen, da hadde de tapt mot vikingskip på langdistanseseilas, på steinalderen hadde de kanskje uthulte tømmerstokker lettere å konkurrere mot de Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Ikke spesielt imponerende seilastid rent elektrisk. Man skulle tro at et skip så stort enkelt kunne ta flere batterier. Men i det minste dumper de mindre gasser og sot i havner blant folk, støyer ikke der det er folk, og rent sikkerhetsmessig skulle man tro at dette er sikrere på mange vis. Får man ikke start på dieselene har man elkraft å ta av, noe som muligens kunne forhindret ulykken utenfor Kristiansund for en stund siden. Dog, oppstår det først en brann, utgjør selvsagt batteriene en ekstra fare. Det blir spennende å se hvordan dette prosjektet går. De burde peise på med solcellepanel, vindturbiner og turbiner som kan roteres ved hjelp av vannet når man ønsker å redusere farten, for neste prosjekt. Slik teknologi er viktig å få frem. Spesielt i Norge. Det er billigere for rederiet på sikt, bedre for helsen til folk og bedre for miljøet. Bor selv i en kystby og ser ofte sotrøyken værende i store områder i opptil en time etter selv mellomstore båter drar på med litt kraft i åpent farvann. Av og til tror man nesten at det brenner om bord. Kan umulig være bra. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Hvis noen tror skipene er raske i 2019, så er Colorline Superspeed I og II tregere enn cruiseskip på 1930 tallet. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Hvis noen tror skipene er raske i 2019, så er Colorline Superspeed I og II tregere enn cruiseskip på 1930 tallet. Det er korrekt. Men de hadde nok litt flere hestekrefter. Queen Mary og Normandie hadde mellom 160 000 og bortimot 200 000 hestekrefter. Dagens skip har gjerne halvparten. Dette skipet har vel ca 30 000hk Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Det er korrekt. Men de hadde nok litt flere hestekrefter. Queen Mary og Normandie hadde mellom 160 000 og bortimot 200 000 hestekrefter. Dagens skip har gjerne halvparten. Dette skipet har vel ca 30 000hk Lurer på hvor mye de forurenset da! Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Lurer på hvor mye de forurenset da! Ca 1000 tonn olje i døgnet. Ca dobbelt så mye som en moderne motor ville brukt i dag. Titanic var verre den brukte 875 tonn kull PR døgn mens ytelse var ca 40000hk. Dagens skip bruker ca 85tonn PR døgn med 30000hk. 3 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Hvis noen tror skipene er raske i 2019, så er Colorline Superspeed I og II tregere enn cruiseskip på 1930 tallet. Det har jo med at forretningsmodellen sikkert er å få gjestene til å bruke mest mulig penger ombord. Hadde superspeed brukt 1 time over vannet ville ingen ha kjøpt buffet. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Litt artig at det alltid skal hauses opp hvor avansert alt er. For kapteinen sin del merker han nok svært lite. For maskinisten sin del også vil eg tro da eg vil anta at disse batteriene blir brukt til effektbalansering under drift. Absolutt ingenting "nytt", og spennende ombord i den skuta. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Litt artig at det alltid skal hauses opp hvor avansert alt er. For kapteinen sin del merker han nok svært lite. For maskinisten sin del også vil eg tro da eg vil anta at disse batteriene blir brukt til effektbalansering under drift. Absolutt ingenting "nytt", og spennende ombord i den skuta. Mannskapet og kapteinen kommer fra Bohus. Derfor er det veldig mye «nytt» og avansert. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Litt artig at det alltid skal hauses opp hvor avansert alt er. For kapteinen sin del merker han nok svært lite. For maskinisten sin del også vil eg tro da eg vil anta at disse batteriene blir brukt til effektbalansering under drift. Absolutt ingenting "nytt", og spennende ombord i den skuta. Nå har vel Norge med en fregatt visst hele verden hva som er mulig, så litt rart å klage på at noen faktisk gjør jobben sin skikkelig. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Tror vi må stikke fingeren i jorden og se på hva som er mulig i dag. Skipene kunne nok hatt gassmotorer og muligens litt større batteri. Men totalt sett er dette det vi har pålitelig og testet tekniologi til PR i dag. Båten har et kraftbehov på 18MW og sikkert 4-6MW termisk. Det betyr at for 2,5 times drift ville den trengt et batteri på ca 60MWh. Kanskje 90MWH om normale regler for batteribrukstid skal overholdes. Dessuten måtte da både Strømstad og Sandefjord hatt 100MW lademulighet. Hva et slikt batteri hadde veid går det Ann å regne på. Veier det 50kg PR kWh tilsvarer vel det 4500 tonn. De fire generatorsetta som er der i dag veier Max 400 tonn. Fuel de bruker på en overfart er vel ca 3tonn om de kjører alt på Max. 1 Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Tror vi må stikke fingeren i jorden og se på hva som er mulig i dag. Skipene kunne nok hatt gassmotorer og muligens litt større batteri. Men totalt sett er dette det vi har pålitelig og testet tekniologi til PR i dag. Båten har et kraftbehov på 18MW og sikkert 4-6MW termisk. Det betyr at for 2,5 times drift ville den trengt et batteri på ca 60MWh. Kanskje 90MWH om normale regler for batteribrukstid skal overholdes. Dessuten måtte da både Strømstad og Sandefjord hatt 100MW lademulighet. Hva et slikt batteri hadde veid går det Ann å regne på. Veier det 50kg PR kWh tilsvarer vel det 4500 tonn. De fire generatorsetta som er der i dag veier Max 400 tonn. Fuel de bruker på en overfart er vel ca 3tonn om de kjører alt på Max. Mine utregninger viser at et batteri på ca 700 tonnville vært nok, og det er ca vekten til alle bilene. Og da kunne man spart seg 400 tonn i generatorer. Tall: - energitetthet 130 Wh/kg- 90 MWh per seilas- 500 biler av to tonn Det virker på meg som at en meg aggressiv satsing hadde gjort denne fergen 100% elektrisk. Men det er en fin start og vi kommer der til slutt https://electrek.co/2016/11/14/tesla-model-3-battery-energy-density-model-s/ Endret 18. august 2019 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Mine utregninger viser at et batteri på ca 700 tonnville vært nok, og det er ca vekten til alle bilene. Og da kunne man spart seg 400 tonn i generatorer. Tall: - energitetthet 130 Wh/kg - 90 MWh per seilas - 500 biler av to tonn Det virker på meg som at en meg aggressiv satsing hadde gjort denne fergen 100% elektrisk. Men det er en fin start og vi kommer der til slutt https://electrek.co/2016/11/14/tesla-model-3-battery-energy-density-model-s/ Tror du er litt optimistisk på batterivekta. Meiner at ferdigpakket har tallet lagt på ca 75kg PR kWh. Men det er i alle fall mye høyere enn vanlige bilbatterier. Men det burde være mulig å få dette tallet lavere. Derfor brukte jeg 50kg PR kwh. Problemet er også kost. Hva er prisen på noe slikt? Mener å huske ca 500 dollar PR kWh for marine batterier men det kan være høyere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Nå som alle skal ha elbil etterhvert, kan man ikke da pålegge de og kjøre ombord med fulladet batteri så ferjen kan tappe bilbatteriene under overfarten, og så kan elbilene lades opp igjen nå de kommer på land. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Color line kunne kjøpt 200tesla s med gratis lading. Disse kunne de leid ut til sine kunder om de tok båten med fullt batteri. Så kunne de tappet 50kwh fra bilene under overfart. Det ville gitt en halvtime ekstra elektrisk overfart. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Tror du er litt optimistisk på batterivekta. Meiner at ferdigpakket har tallet lagt på ca 75kg PR kWh. Men det er i alle fall mye høyere enn vanlige bilbatterier. Men det burde være mulig å få dette tallet lavere. Derfor brukte jeg 50kg PR kwh. Her er det noe som har blitt feil, denne batteripakken ville gitt 1000/50 = 20 Wh per kilo. Selv med de dårligste blybatteriene det går an å skaffe ville det ikke være mulig få det så tungt (den eneste muligheten for å få så elendig energitetthet er å bruke kondensatorer istedenfor). Et 100 kWh batteri i en elbil ville plutselig veid 5 000 kg. For å leke litt med tall om hva som kan bli mulig om kort tid med tallene fra artikkelen. 4,7 MWh holder til 1 time Overfarten er 2,5 timer la oss derfor si at vi trenger 4 timer kapasitet for å ha sikkerhetsmargin. Behovet blir da 4,7x4 = 18,8 MWh batteri. Det aller beste som finnes av litium batterier idag nærmer seg 300 Wh/kg med batteripakke mulig oppimot 200 Wh/kg. Dette ville bety at batteripakkens vekt ville være 18800 kWh/0,2 kWh per kilo = 94 tonn. To ting sier at den vekten faktisk er litt høy. Endel tonn med tanker og motorer osv ville bli fjernet. Om vi er litt pragmatiske og tenker at aggregat ombord, som sjelden vil bli brukt, kan dekke behovet for sikkerhetsmarginer vil behovet for batteri synke med 25%. Det er faktisk ikke batteriene som er den aller største utfordringen med å hel elektrifisere slike ferger i nær fremtid, det er kapasiteten og tiden til lading som er mest problematisk, men det er et løselig engineerings og bygging av infrastruktur problem. En slags konklusjon på hva som er mulig dersom det finnes vilje er at denne typen ferger til denne bruken bør være mulig å hel elektrifisere snart med batteripakker på så lite som drøyt 100 tonn, med en faktisk økning av vekt et stykke under dette. Endret 17. august 2019 av Kalle K Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 4,7 MWh holder til 1 time Overfarten er 2,5 timer la oss derfor si at vi trenger 4 timer kapasitet for å ha sikkerhetsmargin. Behovet blir da 4,7x4 = 18,8 MWh batteri. Det er verdt å merke seg at denne éne timen Color Hybrid går for ren batterikraft, så går den med redusert hastighet i forhold til resten av overfarten. Det betyr mye lavere energiforbruk enn når den peiser i vei over fjorden mot Sverige. Regnestykkene dine tar ikke hensyn til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå