Gå til innhold

Politiet oppfordrer til vold?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror man kan si det ganske enkelt - hvis det har vært to politi på stedet uten våpen og håndjern (la oss si enn mann og en dame) - de har gått på slik det ble gjort her. Hadde da gjerningsmann sett slik ut ?

Tja. Dette er langt verre, og skjedde for et par dager siden:

I en pressemelding torsdag ettermiddag opplyser politiet at en av de to mennene fikk et kutt i hode og en bruddskade i skulderen da han ble pågrepet av politiet på Tranby.

- Pågripelsen skjedde raskt, og politiet ønsket å få hurtig kontroll på personene i bilen. En av de siktede fikk dessverre noen fysiske skader under pågripelsen, og ble sett til på sykehus før han ble satt i arrest den kvelden han ble pågrepet, sier Strøm. https://drm24.no/nyheter/ba-om-fire-uker-i-varetekt-etter-frihetsberovelse-1981540

Lenke til kommentar

Jeg tror man kan si det ganske enkelt - hvis det har vært to politi på stedet uten våpen og håndjern (la oss si enn mann og en dame) - de har gått på slik det ble gjort her. Hadde da gjerningsmann sett slik ut ?

Om det var to politifolk som hadde stoppet han, så hadde han neppe vært i live i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? Med tanke på at du holdt han nede hvorfor ville du ikke heller ha avvæpnet han og heller risikert at han slapp unna? Hvorfor føler du at du måtte være voldelig i en slik situasjon?

Fordi jeg ikke ville visst om han faktisk var avvæpnet. Han hadde da også angivelig flere våpen. Og fordi jeg ikke ville visst om han ville stikke av eller prøve på nytt, der eller et annet sted. Hadde noen dunket ABB hardt i hodet ved regjeringkvartalet hadde 69 ungdommer vært i live på Utøya.

Men først og fremst er det fordi jeg jo ville vært midt oppe i situasjonen, ikke sittet etterpåklok på internett og tenkt ut hva jeg burde gjøre. Jeg hadde stått ansikt til ansikt med ham, med noen få sekunder til å reagere. Så jeg hadde gjort det jeg kunne der og da, ikke brukt tid eller krefter på vurdere hva som er rimelig selvforsvar eller nok slag.

Og siden jeg ikke er trenet i å takle terrorister og ikke har sloss med noen på 40 år, så ville jeg ikke visst hva som er rimelig eller nok uansett.

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Leste denne artikkelen på db.no nå:

https://www.dagbladet.no/nyheter/moskheltene-hyllet/71497118

og her var det en setning jeg reagerte ganske mye på:

Jeg støtter jo å stoppe at liv gikk tapt, men når du allerede holder fast en person burde du ikke trenge og slå han. og vertfall ikke i så mye at du skader i den grad man kan se fra bildene i media.

Jeg synes at politiet i denne situasjonen skulle holdt seg litt mer reservert til å hylle noen som har utøvet så mye vold, hvem offeret var burde ikke være relevant.

Kanskje det bare er at jeg har sett Amazons 'The boys' nylig, men hvis noen som gjør noe slikt er helter tror jeg ikke jeg er på lag med heltene.

Jeg blir så nyskjerrig når jeg leser sånne innlegg som ditt.

Hva slags fantasiboble lever du egentlig i? Hva slags livserfaring har du?

Du flyr på en bevæpnet mann, som har til hensikt å drepe så mange han kan. Tror du man føler seg «trygg» fordi man kanskje klarer å holde rundt han på et tidspunkt?

Tror du gjerningsmannen stod stille så fort han ble holdt rundt? Det var nok en ganske så kaotisk situasjon, med armer og ben, hvor man kjempet bokstavelig talt for livet.

Også reagerer du på at noen slo? At gj.mannen har noen blåmerker?

Å hjelpes....

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg støtter jo å stoppe at liv gikk tapt, men når du allerede holder fast en person burde du ikke trenge og slå han. og vertfall ikke i så mye at du skader i den grad man kan se fra bildene i media.

Jeg synes at politiet i denne situasjonen skulle holdt seg litt mer reservert til å hylle noen som har utøvet så mye vold, hvem offeret var burde ikke være relevant.

Kanskje det bare er at jeg har sett Amazons 'The boys' nylig, men hvis noen som gjør noe slikt er helter tror jeg ikke jeg er på lag med heltene.

Politiet skriver ikke "vi oppfordrer alle til vold", de hyller to personer som overmannet en bevæpnet terrorsiktet. Jeg vet at kunst og dikt har mye rom for tolkning, men dette trenger du ikke tolke på din egen måte, bare les det akkurat slik det står. Det er ingen oppfordring i politiets uttalelse.

Jeg tror du hadde hatt 200 i puls, adrenalin i toppnivå og kun instinkter som handlingsmønster hvis du hadde stått i en situasjon der livet ditt er truet og det eneste handler om å redde seg selv og de andre.

"når du allerede holder fast en person burde du ikke trenge å slå han" - jeg synes avsnittet over taler for mitt syn. Selvfølgelig slår man og gjør det man kan for å berge livet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det jo to eldre menn mot en ung mann. Jeg tenker at det er veldig begrenset hvor lenge de kan "holde" ham før han kommer seg løs, og at å slå ham til han ikke er en like stor trussel mot de rundt han virker for meg som en fornuftig og god løsning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syntes forøvrig TS, og media, overdriver skadene på gj.mann.

Det jeg kan se, er noen merker (friksjon/kloremerker?) på halsen - ikke ulikt hva man får ved et typisk lekeslagsmål / brytekamp. Og to blåveisen og litt hevelse under øynene?

Kan ikke se så mye som et stripset kutt?

Jeg syntes det fremstår som at de som stoppet gj.mannen her klarte dette ved bruk av minimal maktbruk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette en trolletråd?

Selvfølgelig var de helter, de stoppet en person i å potensielt drepe flere personer. At han i forkant drepte sin ste-søster, lastet opp bilder og gjorde andre forberedelser bygger opp under at hadde han lykkes så kunne dette gått så mye verre.

Rent juridisk så havner det de gjorde under betegnelsen nødverge og berettiget har harme, uansett ville påtalemakten aldri funnet på å reise tiltale hvis noen av dem skulle ha overtrådt grensen noe. Uansett er det hvordan disse personene subjektivt har oppfattet situasjonen som skal legges til grunn for en eventuell slik situasjon.

Realiteten i denne saken er at nok en person prøvde å begå massemord for å forsvare et forkvaklet ideologisk syn. Heldigvis ble vedkommende stanset når realitetene innhentet han. Hans syn på seg selv som en slags overklasse møtte veggen i møte med et par eldre herremenn.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Siden ingen gidder nevne det, så er det folk får blåmerker hvis man er borti de med en vaskeklut, mens andre kan springe naken inn i en av veggene til Oslo Spektrum uten å få et eneste blåmerke.

Ja, det er forskjell på folk. Jeg har litt blødningstendens så jeg er en av de som får blåmerker av "ingenting".

Forøvrig ser jeg ingen problemer at politiet oppfordrer til å redde andre fra/avverge en massakre. Man er ganske naiv hvis man tror at alt kan løses med koseprat, og den naiviteten kan koste menneskeliv om man ikke griper fysisk inn og handler i nødverge.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke forvente at sivile skal opptre på en "perfekt" måte i slike stressede situasjoner. At noen i det hele tatt griper inn mot en terrorist er i seg selv over all forventning. Kanskje var det, sett i etterpåklokskapens lys, unødvendig maktbruk at "en holdt og en slo", kanskje ikke. Det viktige i saken er etter mitt syn uansett at terroristen ble stanset. Metode og fremgangsmåte er mindre viktig. Eventuelle skader terroristen måtte bli påført må han ta med i beregningen når han utfører et slikt angrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...