Sturle S Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Er hurtiglading bra for elbil-batteriene?Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre. Endret 17. august 2019 av Sturle S Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Da tolker jeg det som du går tilbake på påstanden om at elferger utelukkende må hurtiglade ettersom du nevner eksempler på at det ikke er tilfelle. Altså ganske likt som for elbiler. Elbiler hurtiglader og saktelader om hverandre i varierende mikser. Det finnes også eksempler på elbiler som kun hurtiglades uten at det kan tilskrives alle elbiler. Hvis du innser at det er håpløst å dokumentere påstanden din så kan du vel like gjerne trekke den i stedet for å be meg gå gjennom manualene for deg? For å svare litt mer generisk: Det er en grunn til at elbilprodusentene tilbyr hurtiglademulighet, uten at garantien ryker. 1. Om du på død og liv skal henge deg opp i ordet "utelukkende" til å gjelde alle verdens ferjer, så helt klart. Det var klønete ordbruk å bruke. Det jeg mente med det var at produktene må hurtiglade hver dag. Hvor mange sykluser vil produktene hurtiglade mot saktelade er vell beskrivende for bruken av hvilke type lading man bruker? 2. Hvorfor fokusere så mye på et ord, når jeg har flere poeng du ikke svarer på, eller bare kutter ut? Dette blir for dumt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre. Du må sammenligne hurtiglading og saktelading ved samme klima og temperatur. Det blir litt "far fetched" å si at hurtiglading kan være bedre enn saktelading, men da befinner vi oss plutselig i et annet land og en annen sessong for at det skal være mulig å påstå det. Hurtiglading kommer med større prosent sjanse for at batterihelsen blir dårligere, enn det saktelading er. Da sammenligner man selvfølgelig de lademåtene innenfor de samme scenarioene. Så da kommer spørsmålet igjen, som jo alle hopper over? Hvorfor er verdensledende maritime løsninger innenfor batteriløsninger så langt bak elbilene? Med ~80kWh/kg mot ~200kWh/kg? De som tidligere har pekt mot pris, må nok ta et nytt hopp og se hvor de lander. For batteripakkene hos de maritime produktene er 80kWh/kg uavhengig av mengden batterier man kjøper fra dem. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre. Du må sammenligne hurtiglading og saktelading ved samme klima og temperatur. Det blir litt "far fetched" å si at hurtiglading kan være bedre enn saktelading, men da befinner vi oss plutselig i et annet land og en annen sessong for at det skal være mulig å påstå det. Eg tek det for gitt at ferja har aktiv temperaturkontroll på batteriet, og held den optimal heile tida. God lunk under lading og bruk, kaldt under lagring. Då har ikkje fornuftig konfigurert hurtiglading negativ verknad på batteriet. For hurtig lading vil sjølvsagt ha negativ effekt. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Så da kommer spørsmålet igjen, som jo alle hopper over? Hvorfor er verdensledende maritime løsninger innenfor batteriløsninger så langt bak elbilene? Med ~80kWh/kg mot ~200kWh/kg? Det har annundo svart på. Vekt er ikkje viktig, og då minimerer dei ikkje vekta. Andre parameter er viktigare. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Eg tek det for gitt at ferja har aktiv temperaturkontroll på batteriet, og held den optimal heile tida. God lunk under lading og bruk, kaldt under lagring. Då har ikkje fornuftig konfigurert hurtiglading negativ verknad på batteriet. For hurtig lading vil sjølvsagt ha negativ effekt. Trur jeg leste at det var luftavkjølt? Men husker ikke helt. Uansett, så er jo spørsmålet det samme. Hvorfor er verdens ledende maritime batteriløsninger så langt bak batteriene i elbilene? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Det har annundo svart på. Vekt er ikkje viktig, og då minimerer dei ikkje vekta. Andre parameter er viktigare. Se på hjemmesiden til batteriprodusenten. De har 74 (?) kWh/kg uavhengig av størrelsen på batteripakken. Det man kjøper er moduler av batterier. Størrelsen på batteriet har altså ikke noe å si, da forskjellen kun er mengden moduler de kobler sammen. De andre parameterne må jo rett og slett omhandle toleranse mot hurtiglading, og det er grunnen til at batteriene, "state of the art" batteriene ved maritimt bruk havner der det er angående kWh/kg. Endret 17. august 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
mellowman Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Dagens batteriteknologi har ingen fremtid. Lenke til kommentar
thawi Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Tenk på alle FoU-midlene disse selskapene kunne spart seg om de bare fulgte diskusjonen her. Håpløst at noen gidder å prøve, det er jo helt klart at dette ikke har livets rett. Det er litt rart at de ikke har klart å finne ut av dette selv egentlig, kanskje noen skulle sendt dem en e-post? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå