Gå til innhold

Småskip fullstappet med batterier skal lade store skip til havs og sørge for eksosfri cruisetrafikk [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Er hurtiglading bra for elbil-batteriene?

Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da tolker jeg det som du går tilbake på påstanden om at elferger utelukkende må hurtiglade ettersom du nevner eksempler på at det ikke er tilfelle. Altså ganske likt som for elbiler. Elbiler hurtiglader og saktelader om hverandre i varierende mikser. Det finnes også eksempler på elbiler som kun hurtiglades uten at det kan tilskrives alle elbiler.

 

Hvis du innser at det er håpløst å dokumentere påstanden din så kan du vel like gjerne trekke den i stedet for å be meg gå gjennom manualene for deg? For å svare litt mer generisk: Det er en grunn til at elbilprodusentene tilbyr hurtiglademulighet, uten at garantien ryker.

1. Om du på død og liv skal henge deg opp i ordet "utelukkende" til å gjelde alle verdens ferjer, så helt klart. Det var klønete ordbruk å bruke. Det jeg mente med det var at produktene må hurtiglade hver dag. 

 

Hvor mange sykluser vil produktene hurtiglade mot saktelade er vell beskrivende for bruken av hvilke type lading man bruker? 

 

2. Hvorfor fokusere så mye på et ord, når jeg har flere poeng du ikke svarer på, eller bare kutter ut? Dette blir for dumt. 

Lenke til kommentar

Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre.

Du må sammenligne hurtiglading og saktelading ved samme klima og temperatur. Det blir litt "far fetched" å si at hurtiglading kan være bedre enn saktelading, men da befinner vi oss plutselig i et annet land og en annen sessong for at det skal være mulig å påstå det. 

 

Hurtiglading kommer med større prosent sjanse for at batterihelsen blir dårligere, enn det saktelading er. Da sammenligner man selvfølgelig de lademåtene innenfor de samme scenarioene. 

Så da kommer spørsmålet igjen, som jo alle hopper over? 

 

Hvorfor er verdensledende maritime løsninger innenfor batteriløsninger så langt bak elbilene? Med ~80kWh/kg mot ~200kWh/kg? 

 

De som tidligere har pekt mot pris, må nok ta et nytt hopp og se hvor de lander. For batteripakkene hos de maritime produktene er 80kWh/kg uavhengig av mengden batterier man kjøper fra dem. 

Lenke til kommentar

 

Hurtiglading i rett batteritemperatur har minimal påverknad på levetida til elbilbatteri. Faktisk kan hurtiglading vere betre enn saktelading. Det som er avgjerande er at batteriet vert lada ved rett temperatur og at effekten vert redusert etter kvart som batteriet ladar seg opp, slik at anoden får absorbert litium-iona. Saktelading – lading i einkvar form – når batteritemperaturen er under null er mykje verre.

Du må sammenligne hurtiglading og saktelading ved samme klima og temperatur. Det blir litt "far fetched" å si at hurtiglading kan være bedre enn saktelading, men da befinner vi oss plutselig i et annet land og en annen sessong for at det skal være mulig å påstå det.

Eg tek det for gitt at ferja har aktiv temperaturkontroll på batteriet, og held den optimal heile tida. God lunk under lading og bruk, kaldt under lagring. Då har ikkje fornuftig konfigurert hurtiglading negativ verknad på batteriet. For hurtig lading vil sjølvsagt ha negativ effekt.

Lenke til kommentar

Så da kommer spørsmålet igjen, som jo alle hopper over? 

 

Hvorfor er verdensledende maritime løsninger innenfor batteriløsninger så langt bak elbilene? Med ~80kWh/kg mot ~200kWh/kg?

Det har annundo svart på. Vekt er ikkje viktig, og då minimerer dei ikkje vekta. Andre parameter er viktigare.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg tek det for gitt at ferja har aktiv temperaturkontroll på batteriet, og held den optimal heile tida. God lunk under lading og bruk, kaldt under lagring. Då har ikkje fornuftig konfigurert hurtiglading negativ verknad på batteriet. For hurtig lading vil sjølvsagt ha negativ effekt.

Trur jeg leste at det var luftavkjølt? Men husker ikke helt. 

 

Uansett, så er jo spørsmålet det samme. Hvorfor er verdens ledende maritime batteriløsninger så langt bak batteriene i elbilene? 

Lenke til kommentar

Det har annundo svart på. Vekt er ikkje viktig, og då minimerer dei ikkje vekta. Andre parameter er viktigare.

Se på hjemmesiden til batteriprodusenten. De har 74 (?) kWh/kg uavhengig av størrelsen på batteripakken. Det man kjøper er moduler av batterier. Størrelsen på batteriet har altså ikke noe å si, da forskjellen kun er mengden moduler de kobler sammen. 

 

De andre parameterne må jo rett og slett omhandle toleranse mot hurtiglading, og det er grunnen til at batteriene, "state of the art" batteriene ved maritimt bruk havner der det er angående kWh/kg. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Tenk på alle FoU-midlene disse selskapene kunne spart seg om de bare fulgte diskusjonen her. Håpløst at noen gidder å prøve, det er jo helt klart at dette ikke har livets rett. Det er litt rart at de ikke har klart å finne ut av dette selv egentlig, kanskje noen skulle sendt dem en e-post?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...