Gå til innhold

Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud


Anbefalte innlegg

God dag mann økseskaft

 

 

Det eneste som er klart her er at du bør gå å ta deg en bolle og se deg selv i speilet når du anklager andre for troll.

Du bør også se deg i speilet når du sier andre har en spesiell tone.

Jeg startet faktiskt argumentet mitt med statestikk fra 2015  og så kommer du rekende med beskyldninger om Trolling og alt mulig annet tull.

Jeg fikk ikke svar der du påstår jeg sa pasasjerene var på vei til Oslo eller hva,...

 

Og igjen,  dersom du skal klage på tall så bør du gå til kilden jeg hentet det fra og ikke til meg.

Jeg kan da for pokker ikke noe for at det finnes feiltolkning på wikipedia eller hva?

 kilde her : https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_lufthavn_(Gardermoen)

Og for å ikke å glemme at jeg sa tallene var fra 2015

Men leser man ikke det folk skriver så får man det jo ikke med seg.

Jeg siterer meg selv bare for deg : Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

Ser du noe 2018 om jeg tør spørre?

Var det ikke du som sa jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om?. Best å se seg i speilet nok en gang

for du får tydligvis ikke med deg hva jeg snakker om.

 

Og uansett svarer det fortsatt ikke på det andre argumentet mitt.

Pasasjergrunnlag og befolkning er ikke det samme for nte gang.

Hvis det hadde vært det samme så skulle Kristansand hatt minst like stor pasjergrunnlag til sin flyplass fra Gardemoen i 2015 men det hadde de ikke ifølge Wikipedia.

Og dette er på grunn av en rekke faktorer jeg ikke gidder å ramse opp nå.

Projisering er en fin bil ;)

 

Seriøst, tallene du linker til er fra 2017 og det står absolutt ingenting om at det er enveisreisende. Det er en spinnvill fortolkning fra din side. Jeg har linket til tall fra 2018 hvor det bør komme ganske greit frem at det er totalt antall flypassasjerer mellom Gardermoen og Tromsø. Allikevel fortsetter du med å påstå at det er snakk om 1235000 reisende fra Gardermoen, selv om det altså åpenbart er snakk om reisende mellom Tromsø og Gardermoen (eller Gardermoen og Tromsø om du vil).

 

Igjen: Det er åpenbart enten trolling fra din side, eller så har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.

 

PS: Hvis du ønsker svar på spørsmål i en diskusjon så pleier det å være lurt å besvare andres spørsmål først ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fornuftig at de fokuserer på pendlere, det markedet er mye større og gir mer miljøgevinst. For nattog med sovekupe håper jeg de faktisk gjør en grundig analyse før det proklameres som den ultimate miljøløsningen. Det er mye større masse per passasjer som skal akselereres for hvert stopp enn for et vanlig tog.

 

Hadde vi hatt nok overskudd av fornybar energi til å drive ekstra tog i tillegg til alt annet vi bruker den til, så hadde det ikke vært noe problem. For strømnettet anser jeg det som rimelig å tilordne den grønne strømmen først til forbruk som ikke har gode alternative energikilder (belysning, elektronikk, industrielle maskiner, elektrolyseprosesser, etc), dernest det som er etablert som vanlig løsninger for overlevelse og komfort (oppvarming og matlaging). Da er ikke lenger den strømmen som gjenstår til drift av tog og annen transport på langt nær like grønn. Med et par passasjerer i fossilbilen kan den da fort betraktes som et mer klimavennlig alternativ enn et vanlig passasjertog. Det er også verdt å merke seg at med bedre el-forbindelse mot sentraleuropa, så er strømforbruk i Norge ikke lenger å betrakte som like grønt som vi har blitt vant til.

 

(Og som svar til de som evt vil påpeke at jernbanenettet i Norge i hvertfall så vidt meg bekjent i vesentlig utstrekning er forsynt fra egne vannkraftverk og derfor er grønnere enn strømmen ellers, så kunne da disse kraftverkene like godt ha blitt bygget for å forsyne resten av strømnettet.)

 

 

Enig i at tog i sentrale strøk med mange pendlere kan være fornuftig.

Ellers bør man være skeptisk. 

Det er heller ikke bare selve fremdriften av toget som trenger energi og skaper utslipp.

Det går også mye utslipp til vedlikehold og ikke minst bygging av toglinjer.

Dette gjør at f.eks. lyntog er vanskelig å regne hjem også med tanke på evt. miljøeffekter.

 

Du skal ha med et par passesjerer før en fossilbil er like bra som tog. 

Men en elbil slår toget med en gang det er mer enn 1 person i bilen. Og tar man med tilhørende busskjøring i hver ende av en togreise kan det hende elbilen er mer miljøvennlig også med kun 1 person ombord.

 

Kilde:

https://www.vy.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator

Lenke til kommentar

 

God dag mann økseskaft

 

 

Det eneste som er klart her er at du bør gå å ta deg en bolle og se deg selv i speilet når du anklager andre for troll.

Du bør også se deg i speilet når du sier andre har en spesiell tone.

Jeg startet faktiskt argumentet mitt med statestikk fra 2015  og så kommer du rekende med beskyldninger om Trolling og alt mulig annet tull.

Jeg fikk ikke svar der du påstår jeg sa pasasjerene var på vei til Oslo eller hva,...

 

Og igjen,  dersom du skal klage på tall så bør du gå til kilden jeg hentet det fra og ikke til meg.

Jeg kan da for pokker ikke noe for at det finnes feiltolkning på wikipedia eller hva?

 kilde her : https://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_lufthavn_(Gardermoen)

Og for å ikke å glemme at jeg sa tallene var fra 2015

Men leser man ikke det folk skriver så får man det jo ikke med seg.

Jeg siterer meg selv bare for deg : Antall reiser for gardemoen i 2015

Innenriks : 10 915 919

Utenriks : 13 740 945

 

Tromsø som bare har ett inbyggertall på 75 638

Hadde i 2015.    1 235 000 reisende fra Gardemoen.

Ser du noe 2018 om jeg tør spørre?

Var det ikke du som sa jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om?. Best å se seg i speilet nok en gang

for du får tydligvis ikke med deg hva jeg snakker om.

 

Og uansett svarer det fortsatt ikke på det andre argumentet mitt.

Pasasjergrunnlag og befolkning er ikke det samme for nte gang.

Hvis det hadde vært det samme så skulle Kristansand hatt minst like stor pasjergrunnlag til sin flyplass fra Gardemoen i 2015 men det hadde de ikke ifølge Wikipedia.

Og dette er på grunn av en rekke faktorer jeg ikke gidder å ramse opp nå.

Projisering er en fin bil ;)

 

Seriøst, tallene du linker til er fra 2017 og det står absolutt ingenting om at det er enveisreisende. Det er en spinnvill fortolkning fra din side. Jeg har linket til tall fra 2018 hvor det bør komme ganske greit frem at det er totalt antall flypassasjerer mellom Gardermoen og Tromsø. Allikevel fortsetter du med å påstå at det er snakk om 1235000 reisende fra Gardermoen, selv om det altså åpenbart er snakk om reisende mellom Tromsø og Gardermoen (eller Gardermoen og Tromsø om du vil).

 

Igjen: Det er åpenbart enten trolling fra din side, eller så har du rett og slett ikke peiling på hva du snakker om.

 

PS: Hvis du ønsker svar på spørsmål i en diskusjon så pleier det å være lurt å besvare andres spørsmål først ;)

 

Jeg har ikke sagt at folk bare reiser en vei. Jeg sa at statestikken jeg kom med viser reisende fra Gardemoen til Tromsø noe man kan se dersom man ser på destinasjon under innenriks.

Artikkelen på Wikipedia seg selv omhandler jo Flyplassen Gardemoen.

Folk reiser da ikke fra Gardemoen med fly til Gardemoen.

 

Oi, en feil i Årstall under innenriks gitt, Arrester meg og kast meg i fengsel

 

Og uansett om det er tur -retur beviser det bare  jo poenget mitt at alle disse reisende er jo ikke fastboende, noen kan være turister etc.

Og om tallene er feil i wikipeda artikkelen og det er for begge veier så får du klage til den riktige kilden og ikke til meg.

 

Og til Dirktedemokrati i tråden her...

Jasså så det var jeg som kom med ufinheter først så beskyldingene om Trolling og sammenligninger er ikke ufinheter altså? Og hva med At man får påpekt at det man skriver er latterlig?

Så man skal altså være nødt til å holde seg saklig og være ett perfekt menneske selv om andre viser seg usaklig?

Den eneste forskjellen her er at jeg var litt skarpere i tonen tilbake.

Men Det var helt nytt for meg at man må oppføre seg eksemplarisk dersom andre er usaklige altså.

Å si at ett argument faller i Grus er jo heller ikke noe hersketeknikk eller rettet mot noen person som sådan. Kun mot argumentet  i seg selv.

 

Men dette dette gidder jeg ikke lenger.

Jeg har annet å bruke tiden min på

Ha en fin dag.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at folk bare reiser en vei. Jeg sa at statestikken jeg kom med viser reisende fra Gardemoen til Tromsø noe man kan se dersom man ser på destinasjon under innenriks.

Artikkelen på Wikipedia seg selv omhandler jo Flyplassen Gardemoen.

Folk reiser da ikke fra Gardemoen med fly til Gardemoen.

 

Oi, en feil i Årstall under innenriks gitt, Arrester meg og kast meg i fengsel

 

Og uansett om det er tur -retur beviser det bare  jo poenget mitt at alle disse reisende er jo ikke fastboende, noen kan være turister etc.

Og om tallene er feil i wikipeda artikkelen og det er for begge veier så får du klage til den riktige kilden og ikke til meg.

 

Og til Dirktedemokrati i tråden her...

Jasså så det var jeg som kom med ufinheter først så beskyldingene om Trolling og sammenligninger er ikke ufinheter altså? Og hva med At man får påpekt at det man skriver er latterlig?

Så man skal altså være nødt til å holde seg saklig og være ett perfekt menneske selv om andre viser seg usaklig?

Den eneste forskjellen her er at jeg var litt skarpere i tonen tilbake.

Men Det var helt nytt for meg at man må oppføre seg eksemplarisk dersom andre er usaklige altså.

Å si at ett argument faller i Grus er jo heller ikke noe hersketeknikk eller rettet mot noen person som sådan. Kun mot argumentet  i seg selv.

 

Men dette dette gidder jeg ikke lenger.

Jeg har annet å bruke tiden min på

Ha en fin dag.

Et kontrollspørsmål her:

Du er klar over at passasjerer i denne sammenhengen er fylte passasjerseter på strekningen, og ikke fysiske personer? Med andre ord, det er ikke snakk om 1 235 000 fysiske mennesker som har reist med fly mellom Gardermoen og Tromsø, men 1 235 000 seter som har blitt fylt. Det sier derfor ingenting om hvem disse personene er, og som jeg allerede har påpekt sier det heller ingenting om hvor de skal. En ikke ubetydelig andel av disse reisende vil være personer med overgang til andre fly eller transportmidler med hensikt å reise videre et godt stykke.

 

Ellers savner jeg jo fortsatt hva du mener er relevant kollektivtransport i denne sammenhengen. Du har unngått å svare på det noen ganger nå, men det er kanskje ikke så enkelt å svare på?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at folk bare reiser en vei. Jeg sa at statestikken jeg kom med viser reisende fra Gardemoen til Tromsø noe man kan se dersom man ser på destinasjon under innenriks.

Artikkelen på Wikipedia seg selv omhandler jo Flyplassen Gardemoen.

Folk reiser da ikke fra Gardemoen med fly til Gardemoen.

Siden du fortsatt er så påståelig. Her har du en link til tall fra SSBs

http://www.ssb.no/statbank/sq/10025548/

 

Som du ser hvis man summerer opp så var det for 2018 628210 passasjerer som tok fly fra Gardermoen til Tromsø. Av disse startet 266503 flyreisen et annet sted, og benyttet Gardermoen som transfer (flybytte på Gardermoen) eller transit (mellomlanding på Gardermoen). Omgjort til prosent er det 42%. Når jeg tidligere tippet at det ville være rundt 20-40%, så var jeg med andre ord ikke langt unna realitetene.

 

Motsatt vei, altså fra Tromsø til Gardermoen, var det i 2018 626375 passasjerer som tok fly. 98110 av disse startet ikke flyturen sin i Tromsø. Vi ser her at det er en betydelig større andel transit. Disse kommer mest sannsynligvis fra Alta eller Longyearbyen.

 

Kan vi nå være enig om at 1 235 000 ikke er antall passasjerer fra Gardermoen til Tromsø, men i realiteten er antall passasjerer som reiser mellom de to flyplassene inkludert overganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...