Gå til innhold

Toginteressen har eksplodert – men reisende klager over dårlig tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mulighet for å ta nattog med sovekupé på billigere vis ved å dele kupeer.

Helt utrolig at hvis du har lyst på en sovekupé nå så må du kjøpe hele kupeen til 1600kr bare for deg selv.

I sverige får du kjøpt en seng til 800kr delt med andre eller hele kupeen til 1600kr som jo er hvordan det burde være.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et problem har vært at det ikke finnes finn.no/tog eller lignende tjenester slik som finnes for fly (expedia, momonod +++++).

Det trodde jeg var fordi det fantes en database for slikt for fly (Amadeus) men ikke for tog.

Et googlesøk viste at Amadeus også har noe tog-støtte. Det virker jo bra, men det er kanskje ikke tatt i bruk av togselskapene i samme utstrekning som av flyselskapene? Eller er det fordi finn.no ikke har integrert mot togløsningen deres ennå? Hva skal til for å løse dette?

https://amadeus.com/en/portfolio.rail

 

TU må gjerne følge opp.

Lenke til kommentar

1. Jeg kan lite til ingenting om tog, for det har vi ikke i min del av landet.

2. Hva er Entur? Er det gamle NSB?

3. Har ikke togtilbudene blitt åpnet for konkurranse for få år siden? Da kan vel hvilke som helst selskaper bare gripe muligheten og sette opp togturer som dekker det etterlyste behovet?

4. Hvorfor blander samferdselsministeren seg oppi hva det frie markedet setter opp av ruter? Folk stemmer vel med lommebøkene sine. Lønnsomme ruter beholdes, ulønnsomme legges ned. Nye potensielt lønnsomme ruter opprettes. Sånn ordner markedet saken selv. Var ikke det hele hensikten med å åpne for fri konkurranse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fornuftig at de fokuserer på pendlere, det markedet er mye større og gir mer miljøgevinst. For nattog med sovekupe håper jeg de faktisk gjør en grundig analyse før det proklameres som den ultimate miljøløsningen. Det er mye større masse per passasjer som skal akselereres for hvert stopp enn for et vanlig tog.

 

Hadde vi hatt nok overskudd av fornybar energi til å drive ekstra tog i tillegg til alt annet vi bruker den til, så hadde det ikke vært noe problem. For strømnettet anser jeg det som rimelig å tilordne den grønne strømmen først til forbruk som ikke har gode alternative energikilder (belysning, elektronikk, industrielle maskiner, elektrolyseprosesser, etc), dernest det som er etablert som vanlig løsninger for overlevelse og komfort (oppvarming og matlaging). Da er ikke lenger den strømmen som gjenstår til drift av tog og annen transport på langt nær like grønn. Med et par passasjerer i fossilbilen kan den da fort betraktes som et mer klimavennlig alternativ enn et vanlig passasjertog. Det er også verdt å merke seg at med bedre el-forbindelse mot sentraleuropa, så er strømforbruk i Norge ikke lenger å betrakte som like grønt som vi har blitt vant til.

 

(Og som svar til de som evt vil påpeke at jernbanenettet i Norge i hvertfall så vidt meg bekjent i vesentlig utstrekning er forsynt fra egne vannkraftverk og derfor er grønnere enn strømmen ellers, så kunne da disse kraftverkene like godt ha blitt bygget for å forsyne resten av strømnettet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har uttalt at det er et mål at Gardermoen (OSL) skal bli Skandinavias største flyplass, skulle det "tatt seg ut" å begynne å forbedre langreiser med tog.....

Enda et eksempel på regjeringens "fantastiske" klimasatsing!

 

Ingen i regjeringen har uttalt noe sånnt.

 

At Avinor utvider flyplassen i takt med trafikkøkningen er naturlig, skal de bare sitte å se på at trafikken blir større enn flyplassen klarer å håndtere?

Lenke til kommentar

Ingen i regjeringen har uttalt noe sånnt.

 

At Avinor utvider flyplassen i takt med trafikkøkningen er naturlig, skal de bare sitte å se på at trafikken blir større enn flyplassen klarer å håndtere?

Avinor har det som mål og mange politikerne applauderer og hyller "framgangen" i klimaødeleggelser. Regjeringen burde snarest bygge opp et avgiftssystem og reguleringer som motvirker klimaødeleggelsene flytrafikken står for. Alt for mange eier ikke flyskam.

Lenke til kommentar

1. Jeg kan lite til ingenting om tog, for det har vi ikke i min del av landet.

 

Vi har tog til Bergen, men det er så lenge siden jeg tok nattoget at man kunne dele kupé...

 

2. Hva er Entur? Er det gamle NSB?

 

Det er det gamle NSBs avdeling for billettsalg.

 

3. Har ikke togtilbudene blitt åpnet for konkurranse for få år siden? Da kan vel hvilke som helst selskaper bare gripe muligheten og sette opp togturer som dekker det etterlyste behovet?

 

Nei. Man har satt ut strekningene på anbud, men det er fortsatt staten som bestemmer "behovet". Staten bestemmer at vi skal ha et gitt antall tog fra Oslo til Trondheim, og så konkurrerer anbyderne om oppdraget: å kunne kjøre de togene billigst for staten. Så gjør de det samme med Bergensbanen, og så videre.

 

4. Hvorfor blander samferdselsministeren seg oppi hva det frie markedet setter opp av ruter? Folk stemmer vel med lommebøkene sine. Lønnsomme ruter beholdes, ulønnsomme legges ned. Nye potensielt lønnsomme ruter opprettes. Sånn ordner markedet saken selv. Var ikke det hele hensikten med å åpne for fri konkurranse?

 

Fordi det frie markedet ikke har noe det skal ha sagt her. Man vil vel egentlig ikke ha fri konkurranse, så man har bare åpnet for det minimum som EU krever av oss.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig at hvis du har lyst på en sovekupé nå så må du kjøpe hele kupeen til 1600kr bare for deg selv.

I sverige får du kjøpt en seng til 800kr delt med andre eller hele kupeen til 1600kr som jo er hvordan det burde være.

 

Jeg tror noe av grunnen til at du ikke får enkeltkøyer, er at VY ikke vil forholde seg til uenigheter mellom kunder, som da jeg tror ville oppstått for ofte til at løsningen er verdt forsøket.

 

I det minste måtte ihvertfall kupeene vært delt inn etter kjønn (ved bestilling av enkeltkøyer).

 

Så kommer man til et tilfelle hvor hele nattoget er fullt, og du har bestilt en køye. Du skal dele kupe med et individ du nekter å dele kupe med (av ulike årsaker). Da har man et case.

 

Jeg er enig i at det burde gå an å bestille enkeltkøye, men jeg kan og se mange problemstillinger som vil medføre.

 

Edit: Forøvrig har VY bra belegg på sovekupeer, om de selger de enkeltvis eller ikke. Så kun på inntektssiden er det ikke mange argument for å gjøre det mulig å bestille enkeltkøye. Heller tvert imot, at kanskje mange kupeer ville gått med kun en person a 800kr, istedenfor en person a 1600 kr.

Endret av amor patriae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av grunnen til at du ikke får enkeltkøyer, er at VY ikke vil forholde seg til uenigheter mellom kunder, som da jeg tror ville oppstått for ofte til at løsningen er verdt forsøket.

 

I det minste måtte ihvertfall kupeene vært delt inn etter kjønn (ved bestilling av enkeltkøyer).

 

Så kommer man til et tilfelle hvor hele nattoget er fullt, og du har bestilt en køye. Du skal dele kupe med et individ du nekter å dele kupe med (av ulike årsaker). Da har man et case.

 

Jeg er enig i at det burde gå an å bestille enkeltkøye, men jeg kan og se mange problemstillinger som vil medføre.

 

Edit: Forøvrig har VY bra belegg på sovekupeer, om de selger de enkeltvis eller ikke. Så kun på inntektssiden er det ikke mange argument for å gjøre det mulig å bestille enkeltkøye. Heller tvert imot, at kanskje mange kupeer ville gått med kun en person a 800kr, istedenfor en person a 1600 kr.

Sverige gjør alt dette allerede uten store problemer. Grunnen er nok mest det siste du sier at det bare er enklere for VY å selge to senger til en person for 1600kr og la den andre sengen stå tom enn å selge to senger til to personer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fornuftig at de fokuserer på pendlere, det markedet er mye større og gir mer miljøgevinst. For nattog med sovekupe håper jeg de faktisk gjør en grundig analyse før det proklameres som den ultimate miljøløsningen. Det er mye større masse per passasjer som skal akselereres for hvert stopp enn for et vanlig tog.

 

Hadde vi hatt nok overskudd av fornybar energi til å drive ekstra tog i tillegg til alt annet vi bruker den til, så hadde det ikke vært noe problem. For strømnettet anser jeg det som rimelig å tilordne den grønne strømmen først til forbruk som ikke har gode alternative energikilder (belysning, elektronikk, industrielle maskiner, elektrolyseprosesser, etc), dernest det som er etablert som vanlig løsninger for overlevelse og komfort (oppvarming og matlaging). Da er ikke lenger den strømmen som gjenstår til drift av tog og annen transport på langt nær like grønn. Med et par passasjerer i fossilbilen kan den da fort betraktes som et mer klimavennlig alternativ enn et vanlig passasjertog. Det er også verdt å merke seg at med bedre el-forbindelse mot sentraleuropa, så er strømforbruk i Norge ikke lenger å betrakte som like grønt som vi har blitt vant til.

 

(Og som svar til de som evt vil påpeke at jernbanenettet i Norge i hvertfall så vidt meg bekjent i vesentlig utstrekning er forsynt fra egne vannkraftverk og derfor er grønnere enn strømmen ellers, så kunne da disse kraftverkene like godt ha blitt bygget for å forsyne resten av strømnettet.)

Det er ingen som har påpekt at nattog med sovekupe er den ultimate Miljøløsningen..

Men fakta er at sovekupeene er veldig gamle og det er relativ få av dem.

Det ble produsert 20 WLAB-2 Sovevogn for Nattog i Strømmen (1986–1987) noe som gjør dem 32/33 år gamle

Det var 4,176 millioner innbyggere i Norge i 1987

Folketallet 1. januar 2019 var ifølge Statistisk sentralbyrå 5 328 212 personer uten at staten altså har kjøpt flere vogner eller økt tilbudet som følge av at det er flere folk/kunder.

I vanlige bedrifter hadde folk fått sparken fordi de ikke har fulgt med på behovet til kundene.

 

Jeg har foreksempel aldri hørt om butikker som ikke har utvidet og ansatt flere folk dersom det har blitt mange flere kunder.

Hvis det er flere kunder enn lokalet kan romme og folk til å hjelpe dissse så kan du tidvis tape masse penger.

 

Legger til at det vil ta rundt 10 år før nye vogner er på plass dersom det blir bestemt at det skal skaffes nye nå noe som vil gjøre at vogner som ikke har blitt skiftet ut opp til 43 år gamle.

Endret av Lodium
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Jeg kan lite til ingenting om tog, for det har vi ikke i min del av landet.

2. Hva er Entur? Er det gamle NSB?

3. Har ikke togtilbudene blitt åpnet for konkurranse for få år siden? Da kan vel hvilke som helst selskaper bare gripe muligheten og sette opp togturer som dekker det etterlyste behovet?

4. Hvorfor blander samferdselsministeren seg oppi hva det frie markedet setter opp av ruter? Folk stemmer vel med lommebøkene sine. Lønnsomme ruter beholdes, ulønnsomme legges ned. Nye potensielt lønnsomme ruter opprettes. Sånn ordner markedet saken selv. Var ikke det hele hensikten med å åpne for fri konkurranse?

Entur bør du laste ned og prøve. Er helt genialt, spesielt på langreise i din region.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man har uttalt at det er et mål at Gardermoen (OSL) skal bli Skandinavias største flyplass, skulle det "tatt seg ut" å begynne å forbedre langreiser med tog.....

Enda et eksempel på regjeringens "fantastiske" klimasatsing!

 

Ingen i regjeringen har uttalt noe sånnt.

 

At Avinor utvider flyplassen i takt med trafikkøkningen er naturlig, skal de bare sitte å se på at trafikken blir større enn flyplassen klarer å håndtere?

Regjeringen må holde Avinor I ørene: Når de snakker om å utvide Gardermoen med en tredje rullebane, er det stormannsgalskap. Gatwick har over dobbelt så mange passasjerer som Gardermoen - med EN rullebane. Skjønner behov for to pga snørydding etc, men TRE!!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygg skikkelige motorveier og «ingen» vil ta tog penger.

Du glemmer jobbreiser: selv motorveier med fri fart ville ikke vært noe alternativ for alle som skal på møter I Oslo. Når Oslo ikke har plass til at alle som dagpendler fra nærområdet rundt Oslo kommer med bil, er det en eledig løsning å la bergensere, rogalendinger og trøndere komme med bil.... Skal man redusere flytrafikken, er det bare toget som duger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Entur bør du laste ned og prøve. Er helt genialt, spesielt på langreise i din region.

Ser ikke ut som de har programvare for hverken Linux eller Wine og da utgår det med høye knespark å laste ned noe. Web-versjonen ser derimot ut til å fungere - helt uten behov for nedlasting.

 

Jeg tok en stikkprøve: Tromsø-Alta nå.

Vi har dessverre ikke mottatt bussdata fra Troms Fylkestrafikk for sommerperioden.

 
Vi finner ingen forslag etter ønsket tidspunkt denne dagen. Vi viser første mulige reise.
En-tur har fire forslag, der alle forslagene går ut på å vente til i mårra med å reise. Et av forslagene er å fly fra Tromsø til Oslo, to timer venting på Gardemoen og deretter fly fra Oslo til Alta. Fantastisk! not!

 

Ny stikkprøve: Tromsø-Berlevåg nå.

Forslag: Vente til i mårra, fly til Kirkenes, vente 5 timer på bussen, busse 1,5 time, bytte buss med 10 minutters margin, busse 2 timer, fremme i mårra kveld kl 20. Hvis første buss blir forsinket så man ikke rekker overgangen så må man overnatte i "ingenmannsland" og ta bussen neste dag. Fantastisk!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...