Gå til innhold

Hvor i bios?

DanielP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, tror jeg gjorde litt feil :blush: Hvordan resetter jeg Cmos på dette HK??

Takker

DanielP

Du finner sikkert en jumper i nærheten av CMOS'en. (Tykk firkantet brikke med ca 10 pinner på hver av de 4 sidene. Den ligger gjerne rundt Southbridge en plass.) På jumperen skal det stå "CL CMOS" eller noe lignende. Du finner også forklaring i manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar

herregud, skjønner ikke hvorfor folk sier noe hvis de ikke har noe informasjon å komme med.

Du går inn i BIOS, trykker enter på den øverste linja, der finner du clock-raten til CPU.

Der velger du user define, og setter den til xp3000 hastighet, skal bare være å trykke på xp3000.

Hvis ikke det går ann å trykke direkte på xp3000 så finner du den orginale fsb-raten ved å søke lit rundt.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Får det bare ikke til :(

Men er endelig kommet inn i PCen min, er det noe software som kan fikse det for meg. For jeg greier bare ikke å fikse det igjennom Bios :(

Takker

MoreP. hehe, helt iorden, "no harm done". Takker for hjelpen iallefall. God jul til deg og :mrgreen:

Lenke til kommentar

Mulig du trenger en bios oppdatering, hvilken bios versjon har kortet ditt? Siste versjon for NF7-S v2.0 er 2.0. For å kjøre orginal hastighet går du inn i bios, velger første menyvalg øverst til venstre og setter prosessor type/hastighet til XP3000+. Lagre endringene og restart. Funker ikke det er det noe muffins med maskinen din. Kan f.eks skyldes en for svak strømforsyning. Men den slags blir vill gjetting uten flere specs på maskinen din.

Prøv å oppdater til nyeste bios. Når det er gjort gå inn i biosen og "load optimized settings". Prøv å kjør med de og se om det funker. Funker det kan du begynne med finjustering.

Lenke til kommentar
Med en gang jeg stiller på noe i Bios, må jeg resete Cmos, for PCen vil ikke starte, gjør ingenting hva jeg stiller på. Men bare jeg stiller på noe. Noen som har en ide?

Kanskje jeg burde oppdatere bios?

DanielP

Dette kan tyde på at du enten overklokker eller underklokker systemet for mye.

På din prosessor skal multiplier stå på 13 og FSB på 166.

Men - på Abit hovedkort står det (som nevnt tidligere her) navnet på de forskjellige prosessorene som støttes i "Soft-Menu III". Hvis du blar igjennom den listen og IKKE finner XP3000+ trenger du nok en BIOS-oppdatering.

Lenke til kommentar

- Start maskinen mens du holder INSERT knappen nede, da starter BIOS med default instillinger.

- Trykk ned DELETE knappen så fort skjermen får signal (etter POST pipet) for å komme inn i BIOS.

- velg LOAD OPTIMIZED SETTINGS

- velg SAVE AND EXIT

- Når maskinen restarter så trykk ned DELETE knappen så fort skjermen får signal (etter POST pipet) for å komme inn i BIOS igjenn.

- Velg SOFT MENU for å sjekke/justere prosessor instillinger

- Sjekk om CPU NAME er XP3000+, hvis ikke så sjekk at CPU EXT. CLOCK = 166 og MULTIPLIER FACTOR = 13

- Hvis settingene i punktet over er riktige så er CPU instillengene ok, hvis ikke så endrer du:

- CPU OPERATING SPEED til USER DEFINED

- CPU EXT. CLOCK = 166

- MULTIPLIER FACTOR = 13

Neste steg er for å kjøre minnet på samme hastighet som prosessoren, noe som gir best ytelse og stabilitet på AMD systemer. Dette vil også fjerne evt problemer med at minnet ikke klarer å kjøre stabilt på 400Mhz selv om det er spesifisert til å gjøre det (har hatt nettop det problemet med TwinMos PC3200)

- Endre CPU FSB/DRAM RATIO fra "BY SPD" til "3/3" (dette vil tvinge minnet til å kjøre samme hastighet som FSB, (dvs: 2x166=333Mhz i dette tilfellet) som kan gi deg en mer stabil maskin.

- Trykk ESCAPE knappen for å gå tilbake til hovedsiden, og velg SAVE & EXIT SETUP.

Maskinen restarter og ved POST vil den enten si at du har en XP3000+ eller en Athlon XP 2167 Mhz (begge deler er riktig).

Lenke til kommentar

Flott takker:D

Men har fortsatt det problemet at når jeg forandrer noe som helst i bios, vil det ikke sende signal til skjermen min når jeg restarter.

Så jeg må finne ut av det. Som jeg skrev må jeg mest sannsynligvis oppdatere bios :shrug:

Noen som vet hvor jeg kan få tak i oppdatert bios? For produsentens hjemmeside, har PHP feil så jeg kommer ikke til DLene :p

Takker

DanielP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...