Gå til innhold

Regjeringen vil fjerne bomstasjoner på sideveier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjern all bom!

 

Jeg er i all betrakning mot bomringer, men det er bomringer, ringer som stenger folk inne. Bomfinansiering av veistrekninger med alternative kjøreruter er jeg veldig positiv til. Da kan vi bygge store og flotte broer/tunneler/motorveier med bompengefinansiering og ikke ta betalt fra noen andre enn de som har lyst til å bruke ny infrastruktur. Dette vil også motvirke ambisiøse samferdelsprosjekter som ingen har spurt etter.

 

Dette kan risikere å mette alle sideveier med trafikk til det blir selvregulerende, men ærlig talt så er ikke bomringer en løsning på dette heller, da må det bedre byplanlegging og bilfrie soner til.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vi bør helt klart bort fra bom generelt, men jeg mener det gir feil signaler å gjøre det billigere å kjøre fossilbiler, særlig i by-rushen. Billigere = mer fordelaktig både isolert og sammenlignet med f.eks elbiler.

 

Bare ca 9% av norges personbilpark er elbiler og noe av kritikken mot den lave prosentandelen går på at elbiler er for dyre "bare for de rike". Det bør altså opprettholdes sterke incentiver til å bytte fra eksosbil til elektrisk. Altså opprettholde og kanskje øke forskjellen. Minker man forskjellen ved å fjerne bom så må man øke forskjellen på andre områder for å opprettholde "styrken" på elbilincentivene.

 

Det hadde sikkert blitt protester ved å foreslå f.eks +3 kr/l i bensin og diesel-avgifter og andre tiltak, så jeg tenker at det enkleste er det beste: behold eksisterende bomsystem for eksosbiler og garanter null bom for elbiler til evig tid. Redusert veifinansiering får vi kompensere med økt inntektskatt.

Lenke til kommentar

Vi bør helt klart bort fra bom generelt, men jeg mener det gir feil signaler å gjøre det billigere å kjøre fossilbiler, særlig i by-rushen. Billigere = mer fordelaktig både isolert og sammenlignet med f.eks elbiler.

 

Bare ca 9% av norges personbilpark er elbiler og noe av kritikken mot den lave prosentandelen går på at elbiler er for dyre "bare for de rike". Det bør altså opprettholdes sterke incentiver til å bytte fra eksosbil til elektrisk. Altså opprettholde og kanskje øke forskjellen. Minker man forskjellen ved å fjerne bom så må man øke forskjellen på andre områder for å opprettholde "styrken" på elbilincentivene.

 

Det hadde sikkert blitt protester ved å foreslå f.eks +3 kr/l i bensin og diesel-avgifter og andre tiltak, så jeg tenker at det enkleste er det beste: behold eksisterende bomsystem for eksosbiler og garanter null bom for elbiler til evig tid. Redusert veifinansiering får vi kompensere med økt inntektskatt.

Siste statestikk jeg hørte på radion når jeg kjørte hjem i sta.

I 2018 var det 27 ganger mer vanlig med elbil i hjemmet for de med 25% høyeste inntektene sammenlignet med dem som har 25% laveste inntekter.

 

Elbil eiere ble favorisert 4.2 milliarder i fritak for mva, engangs avgift og redusert årsavgift.

 

"Forskerne skriver at den sosiale profilen til elbileierne hare endret seg noe gjennom årene. Men tendensen er den samme, 6 prosent av husholdningene med de høyeste av inntektene kjøpte en ny elbil i fjor, den tilsvarende andelen i de med lavest inntekt var bare på 0,3 prosent."[/size]

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport---de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/3423828965.html

 

Om man skulle øke prisen på bensin og diesel så mye. Så man evt hjelpe dem med lite penger og anskaffe seg noe elektrisk.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg er i all betrakning mot bomringer, men det er bomringer, ringer som stenger folk inne. Bomfinansiering av veistrekninger med alternative kjøreruter er jeg veldig positiv til. Da kan vi bygge store og flotte broer/tunneler/motorveier med bompengefinansiering og ikke ta betalt fra noen andre enn de som har lyst til å bruke ny infrastruktur. Dette vil også motvirke ambisiøse samferdelsprosjekter som ingen har spurt etter.

 

Dette kan risikere å mette alle sideveier med trafikk til det blir selvregulerende, men ærlig talt så er ikke bomringer en løsning på dette heller, da må det bedre byplanlegging og bilfrie soner til.

Et åpenbart problem med det er at veiprosjekter vedtas og bygges før bilistene får mulighet til å stemme med lommeboka si. Kostnaden må vi ta på en eller annen måte uansett, når det først er bygd. Det er ikke sånn at uønskede veiprosjekter blir billigere av at færre enn forventet bruker den.

 

Et annet problem er at man bygger ikke veier for moroskyld, men fordi det er et reelt behov for å avlaste ferdig nedbetalte veier, bygd etter gammel sikkerhetsstandard og kanskje med høy ulykkesrisiko. Da er det dumt at folk blir økonomisk oppfordret til å bruke veiene man vil få ned trafikken på.

 

Den økonomiske oppfordringen bompenger er bør gå i retning elbiler, ikke mot bruk av gamle veier.

Lenke til kommentar

Siste statestikk jeg hørte på radion når jeg kjørte hjem i sta.

I 2018 var det 27 ganger mer vanlig med elbil i hjemmet for de med 25% høyeste inntektene sammenlignet med dem som har 25% laveste inntekter.

 

Elbil eiere ble favorisert 4.2 milliarder i fritak for mva, engangs avgift og redusert årsavgift.

 

"Forskerne skriver at den sosiale profilen til elbileierne hare endret seg noe gjennom årene. Men tendensen er den samme, 6 prosent av husholdningene med de høyeste av inntektene kjøpte en ny elbil i fjor, den tilsvarende andelen i de med lavest inntekt var bare på 0,3 prosent."[/size]

 

https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport---de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/3423828965.html

Ja og så? Ta det opp i tråden om det temaet.

 

Om man skulle øke prisen på bensin og diesel så mye. Så man evt hjelpe dem med lite penger og anskaffe seg noe elektrisk.

Helt enig. Fylkeskommunene bør bli mye flinkere til å kjøpe inn elbusser enn de er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Fylkeskommunene bør bli mye flinkere til å kjøpe inn elbusser enn de er i dag.

Har de fattige råd til en bil idag, og har behovet for en bil, så er det feil å ta denne muligheten fra dem.

 

Du kan jo spørre deg selv hvordan ditt liv ville sett ut, om du måtte bruke buss hver dag for å få til alle gjøremål du ellers har, og som du enkelt utfører med friheten rundt det å ha en bil. 

 

Ja takk til flere elbusser, men nei takk til det å gjøre bensin og diesel så dyrt at man skviser ut de fattigste fra å ha friheten til å ha bil. Da får man isteden gjøre elektriske fremkomstmidler billigere. Hva med lastesykkel? Hvorfor har vi ikke subsidiert dem? Gi de fattige flere valgmuligheter enn kun buss, så blir det litt enklere å svelge. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja og så? Ta det opp i tråden om det temaet.

 

Helt enig. Fylkeskommunene bør bli mye flinkere til å kjøpe inn elbusser enn de er i dag.

Relevant fordi du nevner bensin prisen og vil øke denne, aka ta enda mer penger fra de fattige.

Og er det noen som skrev noe irrelevant i det heletatt så var det deg. Bare svarer på det du skriver.

 

Men må vel kanskje stave det ut.

 

Og hva med alle de fattige som ikke bor sentralt og har behov for fremkomst middel? Nå bor jeg i en relativt stor by til og være Norge. Og bor du oppe på åsen her, så går siste buss 1630 på lørdag. Og neste kommer ikke før mandags morgen igjen.

 

Utelukker og ha en søndags middag utenfor huset noengang. Er 1.5 dag i uken du er du er ikke mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen burde fjerne all bom og ta det under inntekts skatt, om de vil vinne neste valg.

 

Betaler faktisk heller 2000 ekstra i måneden og kan velge å la være med alternative transportløsninger, enn å betale 1000kr ekstra i skatt og så skal politikere krangle i 5 år om fordeling av pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet problem er at man bygger ikke veier for moroskyld, men fordi det er et reelt behov for å avlaste ferdig nedbetalte veier, bygd etter gammel sikkerhetsstandard og kanskje med høy ulykkesrisiko. Da er det dumt at folk blir økonomisk oppfordret til å bruke veiene man vil få ned trafikken på.

 

Den økonomiske oppfordringen bompenger er bør gå i retning elbiler, ikke mot bruk av gamle veier.

Tja, det meste av veiprosjektene som blir lansert utenom nasjonal veiplan er såkalte bypakker og i de pakkene er privatbilismen nedprioritert.

Lenke til kommentar

Siste statestikk jeg hørte på radion når jeg kjørte hjem i sta.

I 2018 var det 27 ganger mer vanlig med elbil i hjemmet for de med 25% høyeste inntektene sammenlignet med dem som har 25% laveste inntekter.

 

Hva er forholdet på kjøp av bil over 300k de siste par årene for de 25% som tjener mest, vs de 25% som tjener minst?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør helt klart bort fra bom generelt, men jeg mener det gir feil signaler å gjøre det billigere å kjøre fossilbiler, særlig i by-rushen. Billigere = mer fordelaktig både isolert og sammenlignet med f.eks elbiler.

 

Bare ca 9% av norges personbilpark er elbiler og noe av kritikken mot den lave prosentandelen går på at elbiler er for dyre "bare for de rike". Det bør altså opprettholdes sterke incentiver til å bytte fra eksosbil til elektrisk. Altså opprettholde og kanskje øke forskjellen. Minker man forskjellen ved å fjerne bom så må man øke forskjellen på andre områder for å opprettholde "styrken" på elbilincentivene.

 

Det hadde sikkert blitt protester ved å foreslå f.eks +3 kr/l i bensin og diesel-avgifter og andre tiltak, så jeg tenker at det enkleste er det beste: behold eksisterende bomsystem for eksosbiler og garanter null bom for elbiler til evig tid. Redusert veifinansiering får vi kompensere med økt inntektskatt.

 

Veiene våre er allerede finansert av bileiere mange ganger

Antall avgifter på vanlige biler er så langt som ett vondt år.

Bompenger er egentlig en ekstra skatt.

 

I forbindelse med kjøp og bruk av bil er det en rekke avgifter som du må betale. Dette er avgiftene du må betale ved kjøp og bruk av bil:

 

Engangsavgifter ved kjøp eller import

Omregistreringsavgift ved kjøp av bruktbil

Merverdiavgift

Trafikkforsikringsavgift

Drivstoffavgifter (Det er også avgifter på selve drivstoffet)

 

Engangsavgiftene

 

Engangsavgiftene består av disse fire komponentene:

 

Avgift på co2-utslipp

Avgift på vekt

Merverdiavgift

Vrakpantavgift

 

Både vektavgiften og co2-avgiften beregnes etter egne skalaer.

 

Vektavgiften per kg øker med vekten. For eksempel er vektavgiften 25,42 kroner per kilo på vekten mellom 500 og 1200 kg. På vekt over 1500 kg er avgiften per kg 230,23 kroner.

 

C02-avgiften har også en progressiv skala. På utslipp mellom 70 og 95 gram per km er avgiften 943,28 kroner per gram. På utslipp over 195 gram er avgiften 3557,58 kroner per gram.

 

Omlag 48 milliarder kroner komm inn til statskassa i 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Helt enig. Fylkeskommunene bør bli mye flinkere til å kjøpe inn elbusser enn de er i dag.

Har de fattige råd til en bil idag, og har behovet for en bil, så er det feil å ta denne muligheten fra dem.

 

Du kan jo spørre deg selv hvordan ditt liv ville sett ut, om du måtte bruke buss hver dag for å få til alle gjøremål du ellers har, og som du enkelt utfører med friheten rundt det å ha en bil. 

 

Ja takk til flere elbusser, men nei takk til det å gjøre bensin og diesel så dyrt at man skviser ut de fattigste fra å ha friheten til å ha bil. Da får man isteden gjøre elektriske fremkomstmidler billigere. Hva med lastesykkel? Hvorfor har vi ikke subsidiert dem? Gi de fattige flere valgmuligheter enn kun buss, så blir det litt enklere å svelge. 

Godt poeng, forøvrig går det slett ikke busser alle steder, og til alle.

Noen steder er det ikke mere en et par busser i døgnet på grunn av få som bor.

Buss til alle ærender er Mao. en

mulighet i byer, og absolutt ikke for alle.

Å tenke samme løsning for alle, kan aldri bli annet enn feil når det gjelder et land med spredt bosetting, og spredte behov, dessverre. Det blir som å si at alle skal gå til toget.

Lenke til kommentar

 

Vi bør helt klart bort fra bom generelt, men jeg mener det gir feil signaler å gjøre det billigere å kjøre fossilbiler, særlig i by-rushen. Billigere = mer fordelaktig både isolert og sammenlignet med f.eks elbiler.

 

Bare ca 9% av norges personbilpark er elbiler og noe av kritikken mot den lave prosentandelen går på at elbiler er for dyre "bare for de rike". Det bør altså opprettholdes sterke incentiver til å bytte fra eksosbil til elektrisk. Altså opprettholde og kanskje øke forskjellen. Minker man forskjellen ved å fjerne bom så må man øke forskjellen på andre områder for å opprettholde "styrken" på elbilincentivene.

 

Det hadde sikkert blitt protester ved å foreslå f.eks +3 kr/l i bensin og diesel-avgifter og andre tiltak, så jeg tenker at det enkleste er det beste: behold eksisterende bomsystem for eksosbiler og garanter null bom for elbiler til evig tid. Redusert veifinansiering får vi kompensere med økt inntektskatt.

 

Veiene våre er allerede finansert av bileiere mange ganger

Antall avgifter på vanlige biler er så langt som ett vondt år.

Bompenger er egentlig en ekstra skatt.

 

I forbindelse med kjøp og bruk av bil er det en rekke avgifter som du må betale. Dette er avgiftene du må betale ved kjøp og bruk av bil:

 

Engangsavgifter ved kjøp eller import

Omregistreringsavgift ved kjøp av bruktbil

Merverdiavgift

Trafikkforsikringsavgift

Drivstoffavgifter (Det er også avgifter på selve drivstoffet)

 

Engangsavgiftene

 

Engangsavgiftene består av disse fire komponentene:

 

Avgift på co2-utslipp

Avgift på vekt

Merverdiavgift

Vrakpantavgift

 

Både vektavgiften og co2-avgiften beregnes etter egne skalaer.

 

Vektavgiften per kg øker med vekten. For eksempel er vektavgiften 25,42 kroner per kilo på vekten mellom 500 og 1200 kg. På vekt over 1500 kg er avgiften per kg 230,23 kroner.

 

C02-avgiften har også en progressiv skala. På utslipp mellom 70 og 95 gram per km er avgiften 943,28 kroner per gram. På utslipp over 195 gram er avgiften 3557,58 kroner per gram.

 

Omlag 48 milliarder kroner komm inn til statskassa i 2018.

Med ujevne mellomrom har jo våre politikere "funnet opp" nye avgifter for å finansiere såkalte veier.

Men pengene lekker ut til hele samfunnet har vi skjønt etterhvert.

Så kom bompengene som så ut til å treffe bedre, men tror du ikke det ble en lekkasje der også(?)

Bompengeseskapet er et AS som går med overskudd, og siler penger ned på styreformann, styre og så videre slik at

de kan slikke sine kontoer.

Så det er bare et tidsspørsmål for noen finner opp en ny metode til pengeinkreving som kan gjøre noen rikere. Disse "mellommennene" fordyrer alltid veiene som folk betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå foran valget så fikk de det plutselig veldig travelt med å få undersøkt endringer omkring bompengestasjoner  :p

.. og prøver å kjøpe seg godvilje ved å "se på mulighetene" for å "endre noen avsidedliggende bompenger". Straks valget er over så avkrefter de "muligheten" og finner ut at veldig få ville fått nytte av fritaket i de få bompengestasjonene sånn at tapet vårt var minimalt uansett. Ergo kan de slå seg på brystet og fortelle at vi ikke har tapt nevneverdig.

 

Det eneste som monner er å avvikle bompenger på nasjonalt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...