Gå til innhold

SSB: De rikeste får mest glede av elbilfordelene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Som dieselbil-eier og astmatiker mener jeg Kahunas forrige innlegg er sant. Alle som har kjøpt Leaf og Tesla har vært med på å pushe markedet framover, og etterhvert er det håp om både stasjonsvogn, krok og masseproduksjonsfordeler. Mens jeg venter er avsluttet fritak fra MVA nok til å drepe elbilmarkedet i Norge på et blunk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det feil? Bilbruk står for en anselig andel av de globale klimagassutslippene. Ved å kjøpe elbil hjelper jeg til å drive utviklingen fremover så *alle* en dag kan kjøpe elbil.

Jeg mener det blir for unyansert. Dette har med tempo å gjøre. Å sette alle verdens kluter til for å få en kjappest mulig overgang fra fossil til elbiler vil være til skade for både miljøet og menneskeheten. Man vil kaste bort ressurser som kunne gjort bedre nytte på andre områder.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det blir for unyansert. Dette har med tempo å gjøre. Å sette alle verdens kluter til for å få en kjappest mulig overgang fra fossil til elbiler vil være til skade for både miljøet og menneskeheten. Man vil kaste bort ressurser som ville gjort bedre nytte på andre områder.

'Alle kluter til'? Vi snakker om at det nå er 2-3-4% av det globale bilsalget som er elektrisk, ikke hva jeg vil kalle ekstremt. Det som er virkelig interessant er at nå begynner til og med VW å snakke om at vi nærmer oss knekkpunktet, altså der elbiler kan konkurrere uten særlige fordeler, punktet der hvor ting går av seg selv fordi det blir en selvfølge å kjøpe elektrisk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, er den globale klimakrisen viktigst så eier du enkelt og greit ikke bil.

Tull! Om jeg kvitter meg med bilen reduserer det kun mitt eget forbruk. Om jeg bidrar til at ny teknologi bli tilgjengelig for flere vil jeg bidra til at *andre* også kan redusere sitt forbruk.

 

Hva kjører du selv siden du har så sterke meninger om hva jeg bør kjøre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tull! Om jeg kvitter meg med bilen reduserer det kun mitt eget forbruk. Om jeg bidrar til at ny teknologi bli tilgjengelig for flere vil jeg bidra til at *andre* også kan redusere sitt forbruk.

 

Hva kjører du selv siden du har så sterke meninger om hva jeg bør kjøre?

Hvis du vil bidra til forskning på elbiler er det jo ulike muligheter til å donere til forskjellige forskningsinstitutt. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvis du vil bidra til forskning på elbiler er det jo ulike muligheter til å donere til forskjellige forskningsinstitutt.

For all del, gi alle penga dine til et forskingsinstitutt hvis du vil det men hvis penga skal komme til nytte så må de nesten ende opp i et produkt før eller siden og da kan man like gjerne kjøpe produktet når det faktisk er tilgjengelig allerede.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For all del, gi alle penga dine til et forskingsinstitutt hvis du vil det men hvis penga skal komme til nytte så må de nesten ende opp i et produkt før eller siden og da kan man like gjerne kjøpe produktet når det faktisk er tilgjengelig allerede.

Nå går nok betydelig mer av pengene du donerer til forskningsinstitutter til faktisk forskning, og ikke bare tilbake til profitthungrige investorer. Og fordelen er at det oftere blir tilgjengelig for flere enn én produsent.

 

Og så slipper man å støtte alt det negative produksjon av en Tesla fører med seg ;) (og omtrent alle andre biler for den saks skyld)

 

For å utbrodere litt: Man regner med at man taper ca 5 milliarder kroner i året i tapte skattepenger på alle elbilfordelene. Dette er penger som kunne gått direkte til forskning. 5 milliarder kroner i året betyr ca 5000 doktorgradsstillinger i året. Tenk på alle de fremskrittene vi kunne gjort for elbiler om vi hadde hatt 5000 PhD-studenter dedikert til å forske videre på fremtidens elbiler? Nå trenger man gjerne en professor/veileder per si hver tiende dontorgradsstudent, så antallet måtte blitt litt mindre, men man kunne brukt deler av midlene på å ansette professorer og postdocer, og de forsker selvsagt også!

 

Med et slikt engasjement som man ser her inne i tråden på å støtte elbilforskning kan Norge bli en stornasjon på elbiler/forskning på elbiler!

 

Hadde det ikke vært mye bedre at disse pengene går til norske forskningsmiljø heller enn investorer i USA?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tull! Om jeg kvitter meg med bilen reduserer det kun mitt eget forbruk. Om jeg bidrar til at ny teknologi bli tilgjengelig for flere vil jeg bidra til at *andre* også kan redusere sitt forbruk.

 

Hva kjører du selv siden du har så sterke meninger om hva jeg bør kjøre?

Hva jeg kjører eller ikke er totalt irrelevant, det relevante er at vi alle må redusere karbonforbruket vårt kraftig for å unngå klimakrisen og elbil eller bil forøvrig er ikke det vi trenger da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Dersom du meiner det er latterleg å ta omsyn til andre, forstår eg ikkje kva du vil med fordeling. Kvar mann for seg, berre latterleg å ta omsyn til fattige og sjuke?

Nei, det som er latterlig her er din argumentasjon og det inkluderer den siste stråmannen din. Du prøver å avfeie en SSB-undersøkelse om regressive incentiver med at det kun er folk med kroniske lidelser som ikke har råd til elbil. Og ikke bare det, grunnen til at de er syke er at de har pustet inn eksos! Det er ikke bare latterlig, det er dumt og søkt.
Hæ? Kva innlegg er det du har lese?

 

Eg avfeier ingenting SSB har skrive! Eg avfeier ideen din om at ei progressiv "luksusavgift" på bilar er den beste måten å gå fram på, om du vil fordele pengar frå rike til fattige. Dersom det er målet, må du i staden ha progressiv skatt på inntekt og formue. Ikkje bil. ingenting hindrar rike i å kjøpe ein billig bil. Det einaste du har då er ei misunningsavgift som råkar dei som har bruk for ein dyr bil.

 

Det er berre trist at du trur det berre er eigaren av bilen som pustar inn avgassane frå han. Eg trudde ordskiftet på tu.no kunne førast på eit litt høgare nivå.

 

 

Skal du ha ein bil som er brukbar til alt, må du ut med veldig mykje meir enn 100.000 kroner.

Neida, en bruktbil til 100 000 dekker alle praktiske behov og bedre enn noen eksisterende elbil.
Ta med eit flyttelass og ein familie på fem i ein bil til 100.000 kroner? Lukke til. Ein bil som dekkjer alle mine behov ville vere eit misfoster. Den vil eg ikkje ha. Familien har ein bil som dekkjer dei fleste av våre behov. Det får halde. Resten leiger vi transport til.

 

 

I fylgje denne undersøkinga har 36% av husstandane med elbil berre elbil. Då er det nok vesentleg fleire enn ei handfull som klarar seg fint med ein enkel elbil.

Poenget her var at du mente at man kunne erstatte en fossilbil til 100K med en ihjælkjørt Nissan Leaf med 12 mils rekkevidde.
Du får mykje meir enn det for 100.000 kroner. Berre sjekk sjølv på finn.no.

 

Elles er det ganske typisk for fattige at dei ikkje kan rekne, noko du demonstrerer her. Med ein eksosbil til 100.000 kroner fylgjer det ein heil del utgifter som ikkje fylgjer med elbilen. Har du råd til ein eksosbil til 100k, har du råd til ein mykje dyrare elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Undersøkelsen viser samtidig at 64 prosent av husholdningene med elbil også har minst én diesel- eller bensinbil.

 

De rikeste husholdningene har med andre ord ressurser til å utnytte de ulike fordelene som kommer med å ha fossilbil eller elbil. De kan lettere ha en «bybil» og en «hyttebil», som benyttes når man har behov for lengre rekkevidde.

 

 

I stedet for én dieselbil til hyttetur og én elbil til jobbkjøring så kunne de hatt én ladehybrid. Billigere og bedre for miljøet å slippe å produsere to biler for ulike behov. Dessverre er ikke avgiftsregimet helt på nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mens jeg venter er avsluttet fritak fra MVA nok til å drepe elbilmarkedet i Norge på et blunk.

 

Det er rart hvordan elbileiere (spesielt Teslaeiere) sier at de aldri vil kjøpe noe annet en elbil igjen, men samtidig sier at MVA ville drepe salget. Uansett kunne det kanskje være en idè å sponse hver elbil med f.eks 50.000,- isteden for momsfritaket frem til de er gode nok til å konkurrere med fossilbiler på pris.

Lenke til kommentar

Det er rart hvordan elbileiere (spesielt Teslaeiere) sier at de aldri vil kjøpe noe annet en elbil igjen, men samtidig sier at MVA ville drepe salget. Uansett kunne det kanskje være en idè å sponse hver elbil med f.eks 50.000,- isteden for momsfritaket frem til de er gode nok til å konkurrere med fossilbiler på pris.

 

Det er et dokumentert faktum hva som skjer med elbiler dersom man fjerner avgiftsfordelen, de har prøvd det i Danmark. I tillegg er det bare å gange opp prisen på f.eks. e-Golf og se om den fortsatt kan konkurrere med vanlig Golf. Man trenger ikke være Teslaeier for å støtte seg på fakta eller matematikk. 

 

Jeg er altså ikke Teslaeier, jeg har to stasjonsvogner som går på diesel. Min neste bil blir også en dieselbil, der har jeg ikke noe valg. Deretter skal jeg ha en elektrisk stasjonsvogn eller flerbruksbil. På det tidspunktet vil MVA-fordelen være borte, men forhåpentligvis vil masseproduksjon ha slått inn på prispunktet da. Eventuelt, slik noen elbilhatere har på argumentlista si, vil prisen heller ha gått opp på grunn av avhengighet av sjeldne mineraler, og i såfall vil ikke elbiler lengre være et reelt alternativ for andre enn disse rikeste. Vi får se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stedet for én dieselbil til hyttetur og én elbil til jobbkjøring så kunne de hatt én ladehybrid. Billigere og bedre for miljøet å slippe å produsere to biler for ulike behov. Dessverre er ikke avgiftsregimet helt på nett.

Joda, ladehybrider har svært hyggelig avgiftsnivå. Allerede før 'Porsche-forliket' så hadde ladehybrider avgiftslette som i praksis gjorde at du fikk ladehybrid-delen av bilen gratis. Etter 'Porsche-forliket' har det blitt enda hyggeligere. Bare så synd så mange av ladehybridene er dårlige miljøbiler med høyt forbruk når batteriet er tomt.

 

Dessuten er det jo ikke alle som kan klare seg med *en* bil. Om du likevel må ha to kan jo like gjerne en av dem være en liten elektrisk matpakkefrakter. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rart hvordan elbileiere (spesielt Teslaeiere) sier at de aldri vil kjøpe noe annet en elbil igjen, men samtidig sier at MVA ville drepe salget.

Nå består ikke listen av potensielle elbilkjøperne utelukkende av tidligere teslaeiere så jeg ser ikke noe selvmotsigelse der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis man ikke kompenserer eget energiforbruk med oksekjøtt fra regnskogen. Da går fort vinninga opp i spinninga... Elsykkel, kanskje? 

 

Joda, hvis man velger klimafiendtlige matkilder går man fort i minus rent karbonmessig (men så har sykling flere andre fordeler enn bare redusert klimagassutslipp). Det en derimot bør merke seg er at det er en stor andel av befolkningen i Norge som trener for lite. Med en sykkeltur eller to ekstra om dagen, får de sårt tiltrengt trening, og det fører kanskje til at de spiser mer, men det hadde de uansett gjort om de hadde trent på "fritida"/utenfor syklinga som de burde. Vi kan ikke legge opp til at folk skal minimere sin egen bevegelse -- det er oppskrift på å få en haug uføretrygda i 50-årsalderen.

 

Det er forøvrig ganske avslørende å se hvor aktive elbileiere er til å forsvare hvordan "alle" kan kjøpe en elbil, og nødvendighetene til eksosbil hører til sjeldenhetene, men de går veldig i forsvarsmodus med en gang noen foreslår alternativ transport til bil for dem igjen. Da har de plutselig barn i fire forskjellige barnehager i hvert hjørne av byen, og alle skal på forskjellige treningsopplegg i andre hjørner av byen igjen. Svært så vanskelig folk gjør det for seg selv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hæ? Kva innlegg er det du har lese?

Ditt innlegg hvor du lanserte din høyst private hypotese om at dumme fattigfranser ikke har råd til elbil fordi de har blitt syke av eksos.

 

Eg avfeier ingenting SSB har skrive! Eg avfeier ideen din om at ei progressiv "luksusavgift" på bilar er den beste måten å gå fram på, om du vil fordele pengar frå rike til fattige.

Andre stråmann på rad. Har aldri sagt at det er den beste metoden, men hele det progressive skatte- og avgiftssystemet bør sees i sammenheng.

 

Det er berre trist at du trur det berre er eigaren av bilen som pustar inn avgassane frå han.

Tredje stråmann på rad.

 

Eg trudde ordskiftet på tu.no kunne førast på eit litt høgare nivå.

Spørsmålet er om det er teoretisk mulig å diskutere på et lavere nivå enn ditt.

 

Ta med eit flyttelass og ein familie på fem i ein bil til 100.000 kroner? Lukke til.

Vanlige biler kan ha hengerfeste uten altfor mye om og men. Prøv det samme med den batteridrevne drømmebilen din til 100 000 og se om du kommer utforbi bygrensa før batteriet er tomt.

 

Du får mykje meir enn det for 100.000 kroner. Berre sjekk sjølv på finn.no.

Du bør selv sjekke finn.no. De elbilene man får under 100 000 er er stort sett pottitbiler med rekkevidde lik det jeg har når tankmåleren lyser gult. Det er én gammal Leaf, en iMiev og noen e-uper, batteribiler spesialkonstruert for å slippe å lette på ræva og ta buss eller sykkel til jobb.

 

Elles er det ganske typisk for fattige at dei ikkje kan rekne, noko du demonstrerer her.

Det komplette lavmålet ditt hadde vært mye mer overbevisende om jeg hadde kommet med et regnestykke å kritisere.

 

Med ein eksosbil til 100.000 kroner fylgjer det ein heil del utgifter som ikkje fylgjer med elbilen. Har du råd til ein eksosbil til 100k, har du råd til ein mykje dyrare elbil.

Det er heldigvis bare sprøyt selv om man som artikkelen er inne på, prøver å gjøre bilhold mye dyrere for folk flest.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, ladehybrider har svært hyggelig avgiftsnivå. Allerede før 'Porsche-forliket' så hadde ladehybrider avgiftslette som i praksis gjorde at du fikk ladehybrid-delen av bilen gratis. Etter 'Porsche-forliket' har det blitt enda hyggeligere. Bare så synd så mange av ladehybridene er dårlige miljøbiler med høyt forbruk når batteriet er tomt.Dessuten er det jo ikke alle som kan klare seg med *en* bil. Om du likevel må ha to kan jo like gjerne en av dem være en liten elektrisk matpakkefrakter. ;)

elbilene til posten ser greie ut om det er 12v eller life batteri

vet jeg ikke men de fungerer , men litt av tanken er at en må

sette til side penger av det en sparer 2/10 for vedlikehold av elbil

post-521583-0-39869200-1565944375_thumb.jpeg

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Det er ingen luksusskatt på bilar. Heller ikkje er skattar og avgifter på bilar på nokon måte progressiv relatert til prisen, berre utslepp av CO2 og NOx (som elbilar ikkje har, og difor ikkje skal ha avgifter på.). Progressiv skatt har vi på inntekt.

 

 

 

 

Det koster 200 000 å sette inn bakseter i Hilux

Baksetene blir levert med bilen, så det er kun avgifter (Luksusskatt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis en regner at en bruker 700L i året med biodiesel e95 fra en rapsåker

det er med vanlig fuel 17kr x 700 = 12ooo kr det er mye penger

men så kommer veiavgift bompenger på ca 3o.ooo kr i tilegg

men det er bare i storbyene , en tur fra oslo til kristiansand er vell 150kr

i bompenger , eller :) så kan en kjøre på gammleveien uten bompenger

 

at rikefolk har råd til en tesla eller jaguar ipase det er jo bare morro

 

telemark

20,- x 2 turer x 2oo dager = 4 x 2 = 8ooo,- i bompenger

 

buss er 4oo kr i måneskort

x 12 = 48oo,- kr

 

Veiavgift kommer ikke i tillegg. Den er innebygd i drivstoffprisen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...