Gå til innhold

SSB: De rikeste får mest glede av elbilfordelene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ordne opp litt i begrepene! De "rikeste" er her definert som de 25% av husholdningene som har mest inntekt. I snitt har hver trettende husholdning elbil i Norge (200.000 elbiler i 2018). I de "rikeste" husholdningene hadde en av seks elbil, altså er elbil ca dobbelt så mye utbredt i "rike" husholdninger som i vanlige husholdninger.

 

 

Med stadig flere brukte elbiler vil nok dette forholdstallet endre seg hurtig (og i takt med større andel nye elbiler).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tja de med think serien har vel også elbil men de får neppe glede av den til mindre kjøring i byer og mangler hurtig lader.

Men fremdeles nyter god av elbil fordelene.

 

Men er jo ulempe også ved kalde\varme dager. Og neppe enkelt hvis bilen må repareres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er fordet mange rike står oppgitt med nullintekt og nullformue for å slippe skatt. Da blir de urettmessig regnet som fattige.

 

Og også regnet som at de har finansielle problem som "problems paying bills, going bankrupt or reaching credit card limits"? 

Lenke til kommentar

52% av hushaldningane med eksosbil har òg ein eksosbil ekstra, so det er kanskje ikkje so rart at det vert liknande tal for hushaldningar med ein elbil. Spesielt når ein tek omsyn til at både inntekt og bruk for bil som regel er høgare i husstandar der fleire er i jobb. (Vaksne ungar som bur heime tel òg med.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det skyldes at den rikeste delen av befolkningen kjører bil og den fattigste ikke gjør det?

 

Hva er definisjonen på rikeste og fattigste her? Øverste og nederste kvartil står det, men det står ikke noe om inntektgsgrenser. Er man fattig om man bor alene og tjener 350 000 kr? Er man rik om man er to personer i husstanden som tjener 700 000 til sammen?

 

Hvor mye betaler den rikeste kvartilen i skatter og avgifter sammenlignet med den fattigste kvartilen?

 

Hvor mye får den fattigste kvartilen subsidiert i form av subsidier til kollektivtransport, kontra den rikeste kvartilen?

 

Hvordan skal det gå med verden om fattig-rik-argumentasjon skal trumfe miljø-argumentasjon?

 

Hvem har bestilt og betalt for denne studien med sterkt politisk rød slagside?

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

hvis en regner at en bruker 700L i året med biodiesel e95 fra en rapsåker

det er med vanlig fuel 17kr x 700 = 12ooo kr det er mye penger

men så kommer veiavgift bompenger på ca 3o.ooo kr i tilegg

men det er bare i storbyene , en tur fra oslo til kristiansand er vell 150kr

i bompenger , eller :) så kan en kjøre på gammleveien uten bompenger

 

at rikefolk har råd til en tesla eller jaguar ipase det er jo bare morro

 

telemark

20,- x 2 turer x 2oo dager = 4 x 2 = 8ooo,- i bompenger

 

buss er 4oo kr i måneskort

x 12 = 48oo,- kr

Endret av fleksnes radio amatør
Lenke til kommentar

Kan det skyldes at den rikeste delen av befolkningen kjører bil og den fattigste ikke gjør det?

 

Hva er definisjonen på rikeste og fattigste her? Øverste og nederste kvartil står det, men det står ikke noe om inntektgsgrenser. Er man fattig om man bor alene og tjener 350 000 kr? Er man rik om man er to personer i husstanden som tjener 700 000 til sammen?

Tror ikke det, de tok med nybilkjøpene til fattige husstander og der var det 33% elbiler mot 56% i de rike husstandene.

De har rangert alle husstandene etter samlet inntekt og delt de i fire grupper så jo flere i huset som tjener penger jo høyere kom de på listen.

Lenke til kommentar

at rikefolk har råd til en tesla eller jaguar ipase det er jo bare morro

De rike kjøper i stor grad nye biler og tar det største verditapet - intet nytt under solen der. De fattigste kjører buss og sykkel. De i mellom kjøper i større grad brukte biler med lavt verditap, lav forsikring, mekker litt selv, men har noe høyere drivstoffutgifter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ser i SSB sin rapport at det er de rikeste husholdningene som kjører mest (21 000km) kontra de fattigste (3000km) så med tanke på å få mest av kjøringen over fra fossilt til el så kunne en ikke ha truffet bedre på markedet med lettelsene.

Blir mye kjøring når man ikke gidder å sykle eller ta kollektivtrafikk til jobb. Litt dumt at storsamfunnet må spleise på det da.

 

Ellers bør det et progressivt element inn. Dess dyrere bil, dess høyere prosentmessig luksusavgift.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det skyldes at den rikeste delen av befolkningen kjører bil og den fattigste ikke gjør det?

 

Hva er definisjonen på rikeste og fattigste her? Øverste og nederste kvartil står det, men det står ikke noe om inntektgsgrenser. Er man fattig om man bor alene og tjener 350 000 kr? Er man rik om man er to personer i husstanden som tjener 700 000 til sammen?

 

Hvor mye betaler den rikeste kvartilen i skatter og avgifter sammenlignet med den fattigste kvartilen?

 

Hvor mye får den fattigste kvartilen subsidiert i form av subsidier til kollektivtransport, kontra den rikeste kvartilen?

 

Hvordan skal det gå med verden om fattig-rik-argumentasjon skal trumfe miljø-argumentasjon?

 

Hvem har bestilt og betalt for denne studien med sterkt politisk rød slagside?

Hvis vi antar at SSB kan sin statistikk, så må jo syretesten være: Gir det mening? Elbiler har jo ligget godt over fossilbiler i pris i lang tid, og bruktmarkedet har vært/er mye dårligere. At du kan kjøpe Tesla til en million og få flere hundre tusen i avgiftsfritak er jo en helt åpenbar sponsing av de rike.

 

Jeg har sagt flere ganger før at elbil-politikken i Norge er helt åpenbart regressiv. Det er ikke bare slik at rike har bedre råd til å kjøpe f.eks. Tesla (som lenge har vært den eneste med ok rekkevidde), men å betale 20 kroner ekstra i bom for hver passering straffer en fattig mye mer enn en rik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ellers bør det et progressivt element inn. Dess dyrere bil, dess høyere prosentmessig luksusavgift.

Det progressive elementet har vi i inntektsskatten. Det er ikkje noko poeng å gjere skattesystemet meir komplisert ved å leggje inn ein ekstraskatt på kvalitet i tillegg, med utgangspunkt i at berre rike har råd til kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det progressive elementet har vi i inntektsskatten. Det er ikkje noko poeng å gjere skattesystemet meir komplisert ved å leggje inn ein ekstraskatt på kvalitet i tillegg, med utgangspunkt i at berre rike har råd til kvalitet.

Det er jo ekstraskatt på bensinbiler allerede så kvalitetsargumentet ditt gir ingen mening.

 

Man har progressive elementer i formuesskatt og eiendomsskatt. Vi har tidligere hatt luksusskatt på bil.

 

Det viktigste er at denne regressive fordelingspolitikken kommer frem i lyset slik at venstresiden kan komme til fornuft og slutte å apatisk støtte sosialt skjeve avgiftssystemer i redsel for å ikke være miljøvennlige.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan skal det gå med verden om fattig-rik-argumentasjon skal trumfe miljø-argumentasjon?

 

 

Det er vel ikke det SSB foreslår, men man skal heller ikke være blind for at tiltak kan utløse effekter som dette, og da må det være lov å se om det går an å finne en løsning for begge problemene: Mindre forskjeller og mindre CO2-utslipp.

 

Nå har jeg sikkert sagt dette før, men man løser ikke verdens klimaproblemer med å kjøpe luksusbiler transportert via tunge fraktskip og produsert ganske miljøfiendtlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...