NoBo Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 «Hunstable Electric Turbine» Eller, som fransktalende og språk med stum ‘h’ nok kommer til å kalle den; «Unstable Electric Turbine» ?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 (endret) "Lavere strømforbruk" her begynner det å skurre. Men man kan jo selvsagt øke spenningen. Problemet er at dagens EL-motorer allerede har rund 95% virkningsgrad (nær optimalt drifts-punkt) så elektrisk effekt inn kan ikke reduseres vesentlig. Det er en graf i videoen som viser en økning fra 90 til 95% ved 3000 rpm og fra 67 til 85% ved 500 rpm Endret 16. august 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 De sammenligner selvsagt ikke med markedets beste. Jeg tenkte instinktivt en forbedring fra 85% til 95% eller deromkring. Hvorfor tar dere utgangspunkt i at det er prosentpoeng det er oppgitt i? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Det påstås i artikkelen at motoren skal gi 10% lengre rekkevidde og vi vet at virkningsgraden ligger bortimot 100% fra før. Dvs. at prosent og prosentpoeng blir omtrent det samme. 1 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Så alle permanentmagnetene er rotoren? Inkludert de på yttersiden av spolen? I så fall, hvordan har viklingene kontakt med chassiet? Hvor er de koblet til både mekanisk og elektrisk? Er de ytre permanentmagnetene kun et "skall" som igjen må ha en ytre stasjonært chassi? Jeg ser for meg noen problemer med å kjøle viklingene når de er lukket inne i flere "skall" med lite eller ingen termisk kontakt mellom de.alt er i oljebad så det har ikke noe å si om rotoren er radikal indre, radial ytre eller aksial 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 I oljebad? Da må det vel bli en voldsom varmeutvikling (og tilhørende lav virkningsgrad) som følge av all energien som går med til å røre om i den viskøse væska. Er du sikker på det? Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Når de selv sier "disruptive technology" er dette helt klart markeds-jippo... 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 Så alle permanentmagnetene er rotoren? Inkludert de på yttersiden av spolen? I så fall, hvordan har viklingene kontakt med chassiet? Hvor er de koblet til både mekanisk og elektrisk? Er de ytre permanentmagnetene kun et "skall" som igjen må ha en ytre stasjonært chassi? Jeg ser for meg noen problemer med å kjøle viklingene når de er lukket inne i flere "skall" med lite eller ingen termisk kontakt mellom de. Reknar med at det er ei glipe i den enden kobingane blir trekt ut. Dvs ei glipe mellom yttermagnetene og eine enden. Den glipa må og ha plass til feste for spolen med vinklinger. Har ikkje sett noko bilde av dette og teke egentlig for gitt at det er ein av få mulige løysinger for å få magneter rundt nesten heile spolen. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 10% økning i rekkevidde er sikkert mulig å få til. Tesla gjorde det på Model S og X når de byttet fremre motor til den nye hybride PMSRM-motoren som kom i Model 3. Greit at virkningsgrad er >90% ved 75% last men typisk ruller man rundt på ca. 10% last på fremre motor og bakre avslått (på Model S/X). Det er derfor virkningsgraden ved 10-20% last som er interessant på en elbil, ikke ved 75% siden det er et område motoren sjelden befinner seg i. PMSRM-motoren til Tesla er vel for tiden den mest avanserte som brukes i noen elbil så vidt jeg vet. Audi gikk for induksjonsmotor i e-tron og sliter med (tildels svært) høyt forbruk. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 De ligner på kombinert otrunner, inrunner og pannekake. Mistenker at de mener 10% lavere tap, og ikke 10% høyere virkningsgrad. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 "Lavere strømforbruk" her begynner det å skurre. Men man kan jo selvsagt øke spenningen. Problemet er at dagens EL-motorer allerede har rund 95% virkningsgrad (nær optimalt drifts-punkt) så elektrisk effekt inn kan ikke reduseres vesentlig.Det er en graf i videoen som viser en økning fra 90 til 95% ved 3000 rpm og fra 67 til 85% ved 500 rpm Men ikke samtidig med dobbelt "ytelse" (hvis det betyr effekt slik jeg antok). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Men ikke samtidig med dobbelt "ytelse" (hvis det betyr effekt slik jeg antok). Dobbel ytesle (kW) går fint an å kombinere med 10%poeng høyere virkningsgrad, men ikke med lavere strøm*spenning. Det er en øvelse å snirkle rundt på ordene så de teknisk sett er korrekt men likevel framtstår som for gode til å være sanne. PR-folket er sikkert i sitt ess når de formulerer slike snake-words. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå