Gå til innhold

Norges første elfly nødlandet i Arendal med Avinor-sjefen bak spakene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Utrolig rart.Elmotorer og batterier er jo 100% skuddsikkert med tanke på driftsikkerhet. En stempelmotor burde ikke være i nærheten av en el motor.

100% lol.

 

Eller glemte du /s?

Lenke til kommentar

Kunne vert interesant å vite hvor mange timer flyet har vert i luften.

Men uansett. Dette finner de ut av.

 

Har ikke problemer med elektrisk fremdrift sånn generelt. Kun problemer knyttet til industrien rundt uttak av lithium og sjeldne jordmetaller. Startgropen for elektrisk fremdrift er ennå ikke gravd ut skikkelig og alikavel har vi problemer med etterspørselen på visse råmaterialer og utvinningen av atter andre. Som nevnt før, slik det er nå er dette en teknologi for de rike på bekostning, once again, av de fattige. Og ikke alltid like miljøvennlig som enkelte ynder å tro. Men elektrisk fremdrift fremfor stempel, jotakk, men batterier som energibører slik de er pr nå og i uoverskuelig fremtid. Det har vi ikke råd til-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne vert interesant å vite hvor mange timer flyet har vert i luften.

Men uansett. Dette finner de ut av.

 

Har ikke problemer med elektrisk fremdrift sånn generelt. Kun problemer knyttet til industrien rundt uttak av lithium og sjeldne jordmetaller. Startgropen for elektrisk fremdrift er ennå ikke gravd ut skikkelig og alikavel har vi problemer med etterspørselen på visse råmaterialer og utvinningen av atter andre. Som nevnt før, slik det er nå er dette en teknologi for de rike på bekostning, once again, av de fattige. Og ikke alltid like miljøvennlig som enkelte ynder å tro. Men elektrisk fremdrift fremfor stempel, jotakk, men batterier som energibører slik de er pr nå og i uoverskuelig fremtid. Det har vi ikke råd til-

 

Oljeindustrien er den desidert største forbrukeren av kobolt. Bare for å ha sagt det, siden folkloren om "på bekostning av de fattige" blir tatt frem som et negativt argument.

Og innlegget er postet med en dieseldrevet telegraf?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Oljeindustrien er den desidert største forbrukeren av kobolt. Bare for å ha sagt det, siden folkloren om "på bekostning av de fattige" blir tatt frem som et negativt argument.

Og innlegget er postet med en dieseldrevet telegraf?

Jepp, kobolt er hele greia ja...

 

Og "på bkostning av fattige" ER nå etter mitt skjønn ett negativt argument. Skjønt, poenget mitt er ikke at elindustrien er værre der enn andre her. Dette er Vestens store skam. Poenget er at man ynder å fremstille elindustrien som akkurat det. Bedre enn andre. Videre så er etterdpørselen snart større enn tilgang på visse råstoffer. Det kan fort bli ett problem når elbil andelen skal økes fra skarve 8%ish til 100... og det bare i Norge..

 

Hva anngår din siste kommentar så ... tja ... så vet ikke jeg helt hva du tenker me... PÅ..

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig rart.Elmotorer og batterier er jo 100% skuddsikkert med tanke på driftsikkerhet. En stempelmotor burde ikke være i nærheten av en el motor.

 

Nå er det vel også noen meter fiber/ledninger og en EDB maskin eller to ombord, så ting går i stykker og svikter her akkurat som i en vaskemaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremtiden? Savner ingeniørens stemme i den debatten. Rekkevidden til et fly er essensielt proporsjonalt med energitettheten (pr vektenhet) til drivstoffet. Det betyr at en mangedobling av rekkevidden (som er en forutsetning for fremtidsvyene til Avinor) krever et paradigmeskifte i batteriteknologi, og ikke bare en videreutvikling av dagens litiumbatterier.

 

Det er greit å ha fremtidsvisjoner, men da må man også si at det forutsetter helt ny teknologi som pr i dag ikke finnes. TU, følger dere opp med de kritiske spørsmålene som forventet av et teknologimedium?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fremtiden? Savner ingeniørens stemme i den debatten. Rekkevidden til et fly er essensielt proporsjonalt med energitettheten (pr vektenhet) til drivstoffet. Det betyr at en mangedobling av rekkevidden (som er en forutsetning for fremtidsvyene til Avinor) krever et paradigmeskifte i batteriteknologi, og ikke bare en videreutvikling av dagens litiumbatterier.

 

Det er greit å ha fremtidsvisjoner, men da må man også si at det forutsetter helt ny teknologi som pr i dag ikke finnes. TU, følger dere opp med de kritiske spørsmålene som forventet av et teknologimedium?

 

Bare politiker som tenker slik. Alt er så lett..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En konsernsjef (Dag Falk-Petersen) i Avinor som har sørget for å kjøpe inn et elfly og som flyr det selv og som spår kommersielle elfly i Norge om få år. Vi skal være glad for at vi har slike folk. På tilsvarende vis har vi sjefen (tidligere sjef) i Norwegian med bakgrunn som jagerflyger m.m. Slike folk vil vi ha!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor i h.... bruker Avinor penger på fly?

Er ikke dette flyselskapenes domene. Avinor har tydeligvis alt for mye penger.

Flyet er registrert på Norges Luftsportforbund. Avinor sponsa det. Som kommersiell aktør og operatør av dei fleste flyplassane i landet, er Avinor interessert i å finne ut korleis flyplassane må tilpassast for å ta imot flaumen av slike fly i framtida. Ingenting slår praktisk erfaring.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...