Gå til innhold

Sintef-direktøren: Dropp målet om mer gods på jernbane [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvordan er det med vedlikehold av jernbaneskinner kontra vedlikehold av veier gitt like stor masse blir transportert over samme tidsrom? 

Lenke til kommentar

Om man kun ser på drivstoff, dvs strøm vs hybrid vs fossilt har det gjerne noe for seg å tenke som man gjør her, men utslipp er vel ikke bare fra motor? Hva med støv fra asfalt og hjul? Og hva med kostnader til å lønne èn person per 50(?) tonn gods med elektrisk lastebil kontra èn person per flere hundre tonn med jernbane.

 

Det jeg liker minst er at man tilsynelatende har en enten eller tilnærming til dette. Fremtidens godstransport må nødvendigvis være en kombinasjon, og jeg tviler på at man kommer utenom en opprustning og videreutbygging av jernbanen for å effektivisere dette.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat et sammendrag, men takk.

 

Mitt eget sammendrag: Iflg rapporten er gods over på bane unødvendig fordi godstransport på vei ikke vil ha miljøkonsekvenser eller ulykkespotensiale i fremtiden pga "teknologi", da først og fremst nullutslippskjøretøy med autopilot. Kan ikke se at problematikk med slitasje på vei/dekk er nevnt med ett ord. Samtidig skal gods på vei dobbles frem til 2050.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...