Ellen Viseth Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Sintef-direktøren: Dropp målet om mer gods på jernbane [Ekstra] Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Har noen et sammendrag? Dette er en relativt ny retning for Sintef. Litt skuffende, og hadde vært interessant å høre årsaken. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Hvordan er det med vedlikehold av jernbaneskinner kontra vedlikehold av veier gitt like stor masse blir transportert over samme tidsrom? Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Om man kun ser på drivstoff, dvs strøm vs hybrid vs fossilt har det gjerne noe for seg å tenke som man gjør her, men utslipp er vel ikke bare fra motor? Hva med støv fra asfalt og hjul? Og hva med kostnader til å lønne èn person per 50(?) tonn gods med elektrisk lastebil kontra èn person per flere hundre tonn med jernbane. Det jeg liker minst er at man tilsynelatende har en enten eller tilnærming til dette. Fremtidens godstransport må nødvendigvis være en kombinasjon, og jeg tviler på at man kommer utenom en opprustning og videreutbygging av jernbanen for å effektivisere dette. Lenke til kommentar
Ellen Viseth Skrevet 15. august 2019 Forfatter Del Skrevet 15. august 2019 Har noen et sammendrag? https://www.regjeringen.no/contentassets/ccdc68196014468696acac6e5cc4f0e7/rapport-teknologiutvalget_web.pdf Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 https://www.regjeringen.no/contentassets/ccdc68196014468696acac6e5cc4f0e7/rapport-teknologiutvalget_web.pdf Ikke akkurat et sammendrag, men takk. Mitt eget sammendrag: Iflg rapporten er gods over på bane unødvendig fordi godstransport på vei ikke vil ha miljøkonsekvenser eller ulykkespotensiale i fremtiden pga "teknologi", da først og fremst nullutslippskjøretøy med autopilot. Kan ikke se at problematikk med slitasje på vei/dekk er nevnt med ett ord. Samtidig skal gods på vei dobbles frem til 2050. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Virker som helt greie betraktninger det. Særlig om man tar i betraktning kostnader for vei versus vei + bane, selv om veien i førstnevnte tilfelle vil slites mer og antagelig være bredere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå