Gå til innhold

Den svenske flyingeniøren bak trepunktsbeltet har reddet mange liv på vegen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun fortalte at setebeltet slettes ikke er ferdig utviklet, og de har faktisk en egen avdeling som kun jobber med bilbelter. Av nyvinninger viste hun for eksempel til reversibel beltestrammer, som strammer før en kollisjon, og går tilbake etter et sammenstøt.

Spennende! 4 og 5-punkts er nok for tungvint for hvermansen, men på den andre siden så har jeg forstått at en av de største utfordringene unntatt rus og manglende bilbelte er at høye hastigheter skader innvollene når man får en bråstopp. Kan det være noe mer å hente på å spesifikt beskytte mageområdet med "gravidbelte" eller lignende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hun fortalte at setebeltet slettes ikke er ferdig utviklet, og de har faktisk en egen avdeling som kun jobber med bilbelter. Av nyvinninger viste hun for eksempel til reversibel beltestrammer, som strammer før en kollisjon, og går tilbake etter et sammenstøt.

Spennende! 4 og 5-punkts er nok for tungvint for hvermansen, men på den andre siden så har jeg forstått at en av de største utfordringene unntatt rus og manglende bilbelte er at høye hastigheter skader innvollene når man får en bråstopp. Kan det være noe mer å hente på å spesifikt beskytte mageområdet med "gravidbelte" eller lignende?

Gravidbelte finnes allerede som en slags pute med en løkke som flytter hoftebeltet nedenfor magen. Min kone brukte dette allerede i '99.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor innføres det ikke hastighetregulator, hvis det å berge liv er overordnet? Det er jo en grunn til at Euro NCAP testene foregår ved kun 56 km/t

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Post(er) som påpeker skrivefeil og forskjeller på nynorsk og bokmål er i strid med reglene for forumet og er flyttet inn i det sorte hullet. Hvis dere ser slikt og ønsker å påpeke dette ta det heller på PM eller tilsvarende, eller i dette tilfelle journalisten som har skrevet artikkelen.

 

Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...