Gå til innhold

Tyskland vil forby plastposer

Anbefalte innlegg

For min del skal dere bare fortsette underholdningen her, jeg kan hjelpe til med å oppfriske relevansen om det trengs:

Forbudet mot plastposer er en naturlig forlenging av forbudet mot plastsugerør, og mikroplasten og dermed bitingen er relevant for årsaken til forbudet. Kan til og med trekke inn politikken bak og dens konsekvenser; mange vil bevisst velge å tygge i seg mikroplast dersom det kan ses på som en protest mot å reguleres til et sunnere og bedre liv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Papp og glass egner seg ikke som embalasje 

Jeg vil heller tråkke på en plastpose, enn knuste glass

Papp går i oppløsning

Jeg har sett folk prøve å få ketcup ut fra glassflasker, enten så kommer det ikke noe, eller så blir det alt for mye

Man handler noe kaldt på butikken, setter de i papp poser, og når en kommer hjem og skal bære de inn, så ryker bunnen

Lenke til kommentar

For min del skal dere bare fortsette underholdningen her, jeg kan hjelpe til med å oppfriske relevansen om det trengs:

Forbudet mot plastposer er en naturlig forlenging av forbudet mot plastsugerør, og mikroplasten og dermed bitingen er relevant for årsaken til forbudet. Kan til og med trekke inn politikken bak og dens konsekvenser; mange vil bevisst velge å tygge i seg mikroplast dersom det kan ses på som en protest mot å reguleres til et sunnere og bedre liv. 

Helt for at man begrenser bruken av plast mtp på mikroplast, søppel i naturen osv, og går over til mer miljøvennlige alternativer der man kan. Men synes med fordel det kunne vært lagt mer vekt på logikk fremfor følelser i kampen om miljøet.

Ta f.eks plastsugerør som er fjernet på McDonalds. Hallelujah, verden er reddet. Ikke tenk på at det nye sugerøret i papp tres gjennom et lokk av.. wait for it... plast. De nye sugerørene kan heller ikke gjenvinnes, noe plastsugerørene kunne. The Sun: MCDONALD’S new “eco-friendly” paper straws cannot be recycled.

Det er et tilbakevendende fenomen at man velger bort en løsning fordi man vet den har negative sider, til fordel for en som man ofte ikke har like god oversikt over. Ikke rent sjelden viser det seg at den opprinnelige løsningen faktisk var bedre. Ikke nødvendigvis det som er tilfelle her, men f.eks i matindustrien ser man at plast har en veldig god effekt for å forhindre matsvinn - f.eks for frukt og grønt. Da må man også se etter alternative måter å oppnå dette på, ikke bare fjerne plasten.

Lenke til kommentar

Da må man også se etter alternative måter å oppnå dette på, ikke bare fjerne plasten.

Og det, alternative produkter og innovasjon rundt slike, blir framprovosert av et forbud mot engangsplast. Jeg tipper at dårlige sugerør relativt snart byttes med et bedre produkt. Og nye regler som gir uheldige konsekvenser vil provosere endrede regler også. Plastbestikk kan erstattes av regnskog-produkter. Da bør man revurdere eller utvide restriksjonene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...