Gjest [email protected] Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Fremtiden reddes ikke av usannsynlige scenarioer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Bra av TU å finne og avsløre slike brølere. I leten etter de rette løsningene er luftslott fra BI-ere det siste vi trenger. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Bra av TU å finne og avsløre slike brølere. I leten etter de rette løsningene er luftslott fra BI-ere det siste vi trenger. 2 gangeren hadde gjort mykje for energitransporten Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Tja, dagens Li-ion batteri er på grensa til sitt teoretiske maksimum og difor vil nye typer batteri dra utviklinga vidare. Utviklinga kan og gå veldig fort pga at fleire satser på forskjellige nye batterityper. I forhold til dagens Li-ion batteri: Faststoffbatteri kan utlade/lade på 7 min og gje 2-3 ganger betre kapasitet. Carbon batteri kan lade 20 ganger kjappere og tåle opptil 3000 ladinger. Sodium batteri kan bli opptil 7 ganger betre. Samsung sitt graphene batteri kan bli opptil 7 ganger betre. Vil difor tru at vi inna 2025 får batteri som kan lagre 2 ganger meir kwh og kan utlade/lade 5 ganger kjappere. Dvs 10 ganger betre batteri enn dagens Li-ion. Kjem dog ann på korleis verdensøkonomien utvikler seg. Det ligger ann til ein regresjon i nær framtid. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Godt at Moberg ikke tar alle grønne ideer med et hurrarop 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Er fremtiden også i fare? Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 (endret) Tja, dagens Li-ion batteri er på grensa til sitt teoretiske maksimum og difor vil nye typer batteri dra utviklinga vidare. Utviklinga kan og gå veldig fort pga at fleire satser på forskjellige nye batterityper. I forhold til dagens Li-ion batteri: Faststoffbatteri kan utlade/lade på 7 min og gje 2-3 ganger betre kapasitet. Carbon batteri kan lade 20 ganger kjappere og tåle opptil 3000 ladinger. Sodium batteri kan bli opptil 7 ganger betre. Samsung sitt graphene batteri kan bli opptil 7 ganger betre. Vil difor tru at vi inna 2025 får batteri som kan lagre 2 ganger meir kwh og kan utlade/lade 5 ganger kjappere. Dvs 10 ganger betre batteri enn dagens Li-ion. Kjem dog ann på korleis verdensøkonomien utvikler seg. Det ligger ann til ein regresjon i nær framtid. Nei nu må Du gi Deg, hvem kjører mer en 500 km før en liten ladning. Selv Mongstad sine gassgeneratorer vart ikke skyflet til Bergen for å gi landstømm...... En 2CV og ordinær kjørelengde er vel Ca CO2 utsleppet for å lage et Tesla 0-utslepps batteri. Kan det halveres så er det jo bra, og redusert vekt er redusert vegstøv-mengde. Endret 14. august 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Godt at noen følger med, kunnskapsløse og fulle folk finner på mye rart.Som en godt bedugget musikkjournalist i forrige årtusen som kunne fortelle med stor iver at han hadde snakket med Al Jourgenson i Ministry - og han pratet flytende Bergensk dere! Han har faktisk en eller annen form for tilknytning til Bergen et stykke uti slekta, men flytende Bergensk prater han ikke. 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Er fremtiden også i fare? Det har den alltid vært. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Det har den alltid vært. Ingenting i historien som tilsier at det er rett. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 (endret) Om vi ser på en graf fra SSB: Fortel og gir den Oss noe nyttig informasjon om for eksempel transport ? Her en illustrasjon fra TU´s komentarfeldt, kan den medføre riktighet: Overstående bilde påstår 62,5 % utslipp ved å bruke båt i forhold til jernbane, “Maersk” påstår i bildet under 16,67 % eller bare 1/6 del. Greit, vi kan forstå at store skip kan vere 3,8 ganger mer effektive enn mindre. Men hva da når vi ser på effektiviteten mellom jernbane og lastebil. Her påstår Maersk 2,6 bedre for tog og bildet over 6,25 Eg tror ikkje vi har noe å forholde oss til, raportene kan ikke ha truverdighet på noen som heldst måte. Det er en form for tall-bingo, og like slumsete som “0-utslipp” praplerne og Norsk strøm-mix. Det Moberg påpeker er jo ikke mindre enn bransjestander i konsulentbransjen: https://tv.nrk.no/serie/debatten/201902/NNFA51021919/avspiller Spørsmålet er om vi bør kunne forvente at til dømes TU kan og vil forlange enkel og forklarende statestikk fra SSB, og selvsagt kontrollregnet av RiksRevisjonen og fortløpende linket til og oppdatert ved skriving av dertil adekvate artikler. Mer presisjon eller en mengd intetsigendes støy, TU har valget. Vi ser jo ikke ennu effekt av Elektriske-Vehicle´s, således kan det kalles “Hig-Tek”, noe som tar 20 år før det gir resultat/inntjening. Ved ikke å forholde seg til fakta går det lenger tid mht mulige miljø gevinster. Hvem kan vi stole på; SSB, TU, MDG eller Dette: https://m.youtube.com/watch?v=AtAeZ4bwHp4 Eg tror ikke noe av dagens formidlede statestikk treff med 51% nøyaktighet......, grunnet håp og politiske justeringer. Ad-blue, overgang til EV og bensin er jo ikke MDG byrådets fortjeneste, på samme vis som oljeleting I Norske havet, bilbelte og ABS ikke er det Norske Storting´s. Vi veit Bibelen er humbugg, og så legg Katolske Prester til enda mer dritt og vissvass. Kulturbærere av hva ? Dagslyset toles ikke lenger, en tendens. Nu blir eg vel snart sensurert, men ikke stem på KrF, Sp og V dei bare tåkelegg frontene og mulige løsninger. Postulater og AI gir i dag mer en Fakta, men er det slik om 100 år ? Like mye som vanlige “drittpakker” ført i pennen gjennom ungdom og idealistiske inkognitoer rundt et valg, trur Halvor Sølvberg: https://www.nrk.no/ytring/_pappabetaler-1.14647064 Endret 15. august 2019 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Ingenting i historien som tilsier at det er rett. Jeg tror dinosaurene er uenige med deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Jeg tror dinosaurene er uenige med deg. kan du definere hva du mener med "å være i fare"? Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 PingEnt skrev (På 9.9.2019 den 18.04): kan du definere hva du mener med "å være i fare"? Det spørsmålet må du rette til, det var han/hun som funderte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå