nor50 Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Jeg vurderer litt å kjøpe C4 Picasso/Gran Picasso eller Peugeot 3008/5008. Men, jeg er mildt sagt redd for masse problemer med disse når de er 10 år og har gått opp i mot 200.000 km. Ser og på Finn, at veldig mange av de som står der har feil og skavanker. Jeg har litt inntrykk av at det er enten eller med disse bilene. Noen virker til å bare gå og gå, mens andre har bare problemer. Så hva slags inntrykk har folket? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Jeg vurderer litt å kjøpe C4 Picasso/Gran Picasso eller Peugeot 3008/5008. Men, jeg er mildt sagt redd for masse problemer med disse når de er 10 år og har gått opp i mot 200.000 km. Ser og på Finn, at veldig mange av de som står der har feil og skavanker. Jeg har litt inntrykk av at det er enten eller med disse bilene. Noen virker til å bare gå og gå, mens andre har bare problemer. Så hva slags inntrykk har folket? Min erfaring med en Citroen 2003 model ble trolig 50.000 i reparasjoner i løpet av den tiden jeg hadde den som var 3 år ( 2013 - 2016 ). Lenke til kommentar
liehen Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Jeg har inntrykk av at disse generelt er litt mer "oppbrukt" ved 200.000 km sammenlignet med f.eks. en Mercedes e.l. Et eksempel er mine svigerforeldres gamle 308. Vi lånte den i et par måneder da vi ventet på ny bil for 4-5 år siden (da var den rundt 10 år/200' km). Komfortabel bil, men var mye som ikke var i orden. Noe av det forholdsvis enkelt/rimelig å reparere, mens andre ting er dyrere sånn som airconditioning (lekkasje) og en del annet. Men noen statistikk har jeg ikke, en del modeller er nok ikke så verst. Jeg kjenner dessverre ikke så godt til kvaliteten på akkurat de modellene du nevner. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Når en bil, nærmest uavhengig av merke, er kjørt rundt 200.000KM, kan alt skje. Får bilen godt stell fra den er ny, er det god sjanse at det fremdeles er endel "bil igjen". Men du må påregne betydelig økte servicekostnader på en bil som er kjørt såpass. Kanskje spesielt om det er en motor med turbo, som "alle" diesler har, og noen bensinere. Veldig mange blir litt slappe på service og oljeskift når bilen blir noen år, og det er akkurat da en bil trenger mest service.Om du vil ha en bil du vil gjøre minst mulig med, bør du finne deg en som er kjørt mindre enn 100.000KM, og være nøye med å overholde eller overgå serviceintervallene.Biler kjørt 100-200.000KM med turbodieselmotor, har i mange tilfeller behov for en nokså omfattende gjennomgang av motor, om man vil være noenlunde sikker på at bilen faktisk holder i noen år til.På biler med høy alder og lav KM er det og all grunn til å være forsiktig. Mange av disse er småkjørt, og småkjøring er kanskje den største fienden for en bil, i særdeleshet biler med turbo.Disse bilene du nevner har, såvidt jeg har sett i ymse statistikker, gjennomsnittlig eller litt mer enn gjennomsnittlig med feil. Det er stort sett ganske rimelige biler, og som med så mange andre "rimelige" biler er de konstruert for rundt 10 års levetid, alt mer enn 10 år kan regnes som bonus.Kan du reparere og ta service selv, er det mye du kan gjøre, relativt rimelige inngrep, for å forlenge levetiden. Men bare å kjøpe en slik bil og bare ta den på helt påkrevd service, eller sågar som enkelte tror at en EU-kontroll er det samme som at bilen er i god stand, er som å be om trøbbel.Å sammenligne slike biler med biler som gjerne koster det dobbelte og mer til blir litt feil i mitt hode. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Å sammenligne slike biler med biler som gjerne koster det dobbelte og mer til blir litt feil i mitt hode. Det er jeg helt enig i, det var ikke ment som en sammenligning sånn sett, mer som informasjon om at biler i denne klassen gjerne holder dårligere. Men jeg vil også mene at en VW Golf eller en Skoda holder seg bedre. Dvs. så lenge den (VW) ikke blir tatt av rusten... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Har hatt endel gamle Citroen og Renault, har aldri hatt noen spesielle problemer utover at jeg har kjørt de i senk jmf med vedlikehold, den som hadde gått lengst hadde rullet 470000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå