Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utredning; Asperger syndrom

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Til onsdag reiser jeg til et autismesenter for å utredes med tanke på Asperger syndrom. Siden jeg er jente, er diagnosen litt mer komplisert å få. Jeg har skrevet tekster, uvanlige ting ved meg, osv. Jeg har allerede vært til utredning et sted de ikke hadde kompetanse i det hele tatt, og ikke ville lytte. Derfor er det veldig viktig for meg at de får vite alt om meg som trengs å vite.

Har noen vært borti utredning (ASD), og vet om noe som kan hjelpe? Ting jeg bør fokusere på å skrive ned før jeg drar dit? Jeg snakker knapt, så det er viktig for meg å ha all informasjon skriftlig. Om det er noen andre autistiske jenter der ute som leser dette, vet dere kanskje hvor vanskelig det er å bli forstått når fagpersonell ikke ser hele bildet.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: db592...97e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke autisme, men jeg har noen generelle tips til deg:

- Skriv ned hva du forventer av utredningen og hvordan du vil bli møtt. Da blir lettere å imøtekomme dine behov.

- Du kan kanskje også skrive ned om hvordan hverdagen er for deg, og ting som fungerer bra, ok og mindre bra.

- Du kan spørre litt om hva slags rettigheter du har, f.eks tilrettelegging i studie/jobbsammenheng, hjelpemidler i forbindelse, og evt bistand fra habiliteringstjeneste og andre tjenester som finnes.

- spør om det finnes grupper for jenter som har autisme, kan kanskje være nyttig å dele erfaringer?

Lykke til, håper du får en god opplevelse med autismesenteret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...