AnonymDiskusjon Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Hei. Til onsdag reiser jeg til et autismesenter for å utredes med tanke på Asperger syndrom. Siden jeg er jente, er diagnosen litt mer komplisert å få. Jeg har skrevet tekster, uvanlige ting ved meg, osv. Jeg har allerede vært til utredning et sted de ikke hadde kompetanse i det hele tatt, og ikke ville lytte. Derfor er det veldig viktig for meg at de får vite alt om meg som trengs å vite. Har noen vært borti utredning (ASD), og vet om noe som kan hjelpe? Ting jeg bør fokusere på å skrive ned før jeg drar dit? Jeg snakker knapt, så det er viktig for meg å ha all informasjon skriftlig. Om det er noen andre autistiske jenter der ute som leser dette, vet dere kanskje hvor vanskelig det er å bli forstått når fagpersonell ikke ser hele bildet. Takk for svar. Anonymous poster hash: db592...97e Lenke til kommentar
xRun Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Kanskje denne tråden vedr. jenter/kvinner med aspergers hos WrongPlanet kan være til nytte: https://wrongplanet.net/forums/viewtopic.php?t=211004 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Jeg har ikke autisme, men jeg har noen generelle tips til deg: - Skriv ned hva du forventer av utredningen og hvordan du vil bli møtt. Da blir lettere å imøtekomme dine behov. - Du kan kanskje også skrive ned om hvordan hverdagen er for deg, og ting som fungerer bra, ok og mindre bra. - Du kan spørre litt om hva slags rettigheter du har, f.eks tilrettelegging i studie/jobbsammenheng, hjelpemidler i forbindelse, og evt bistand fra habiliteringstjeneste og andre tjenester som finnes. - spør om det finnes grupper for jenter som har autisme, kan kanskje være nyttig å dele erfaringer? Lykke til, håper du får en god opplevelse med autismesenteret! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Hvis du synes det er vanskelig å finne noe felles en kan diskutere rundt kan du vurdere å lese denne og markere det du synes gjelder deg. https://www.adlibris.com/no/bok/asperger-syndrom-9788204104038 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå