Gå til innhold

Gjennomsnittsmåling


johanf

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvordan en gjennomsnitssmåling som vises i videoen i artikkelen gjennomføres?

 

Jeg regner med det gjøres riktig (og med marginer), men på en eller annen måte må man jo ha to punkter til bilen som måles og distansen mellom punktene. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan politibilen har disse målingspunktene sånn som det fremstilles her.

 

https://www.nrk.no/nordland/her-blir-bilforeren-tatt-pa-fersken-av-up-i-145-kilometer-i-timen-1.14657305

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid trodd at politibilen kjører bak og holder ca samme fart. På den måten blir det i praksis gjennomsnittsmåling av politibilen med video av at den kjører bak en fartssynder.

Evt har politibilen innebygget radar/laser som måler avstanden til bilen foran og trekker egen fart inn i regnestykket. Resten er ren aritmetikk.

 

Så. Jeg aner ikke, men dette er det jeg har trodd til nå.

Håper noen kan avklare.

Lenke til kommentar

Hvis han fulgte etter han en stund så bruker han vel bare sin egen fart som referanse (minus opphentinga såklart, blir urettferdig om den teller med).

 

Hvis han ikke gjør det må han jo (fra bilen) finne to punkter på veien som skurken kjører, og vite nøyaktig avstand og tid brukt mellom de to punktene, og jeg ser ikke helt hvordan han kan klare det med mindre han har GPS eller annen hjelp ovenfra.

 

Men for meg også blir det bare synsing.

Lenke til kommentar

Ellers kan du legge merke til at politiet her registrerer punktet den møtende bilen passerer i det de møtes for så å klokke neste punkt i enden av langstrekket der de tydelig finner et referansepunkt etter veien. Selve utregningen står datautstyret de benytter for.. 
Så du er ikke VELDIG trygg hvis du kjører for fort....  :ohmy:

Lenke til kommentar

aha - de bruker bare politibilen til å måle avstanden mellom to punkter og så tar de i tillegg tiden på bilen som skal måles. Det er irrelevant hvor politibilen befinner seg eller hvor fort den kjører.

Stemmer. Politibilen måler tid du bruker mellom 2 punkter, og måler avstand mellom punktene med egen bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...