Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når kan jeg kjøre bil etter inntak av Apodorm?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apodorm er form for benzo. Så det kan nedsette reaksjonsevnen, og du bør derfor være forsiktig med bilkjøring. Etter én  enkeltdose er du kjørbar etter 25-55 timer, mens etter en dobbeldose 45-95 timer. Ved lengre tids bruk kan det ta noe lengre tid før man er kjørbar.

Vival og er begge benzo i likhet med apodorm, men ikke synonympreperater av apodorm eller av hverandre og har derfor forskjellig effekt og forskjellig tid før det er helt ut av systemet. 

Etter én enkeltdose vival: 12-60 timer. Etter en dobbel dose: 30-160 timer

Sobril: Etter én enkeltdose: 5-12 timer. Etter en dobbel dose: 10-35 timer.

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Apodorm er form for benzo. Så det kan nedsette reaksjonsevnen, og du bør derfor være forsiktig med bilkjøring. Etter én  enkeltdose er du kjørbar etter 25-55 timer, mens etter en dobbeldose 45-95 timer. Ved lengre tids bruk kan det ta noe lengre tid før man er kjørbar.

Vival og er begge benzo i likhet med apodorm, men ikke synonympreperater av apodorm eller av hverandre og har derfor forskjellig effekt og forskjellig tid før det er helt ut av systemet. 

Dette er veldig personavhengig! Jeg går på Apodorm / Mogadon og har gjort det i mange år nå. Legen følger selvsagt opp bestemmelsene angående forbruk mot krav i forbindelse med førerkort og godkjenner min bruk. Jeg har fått beskjed om å halvere dosen da jeg også bruker Tramadol / Nobligan.. 

Sjekk forøvrig litt selv? 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/apodorm-actavis-546120

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men hvor får du denne infoen fra? Halveringstid er noe annet enn effekt tid sånn som jeg har forstått det.

Anonymous poster hash: 649b9...bd1

Som jeg skriver: DETTE ER PERSONAVHENGIG. Også spille det inn hva du har av stoffer / toleranser, kroppsvekt osv osv..

Halveringstiden som oppgis er en ganske konstant faktor som er lett å finne ut av, men hvordan DU reagerer på stoffet er altså avhengig av DEG.. 

I min OPPSTART med Apodorm / Stilnoct skulle jeg forøvrig opp på jobb TIDLIG dagen etter. Endte med at jeg rygget på en stolpe med firmabilen og bulket bakdør samt knuste ene vinduet i døra.. Kjøreturen fant sted etter 6,5 timer etter inntak av en tablett. Dette var FØR EU's krav ble innført... Så det er absolutt FORNUFTIG å enten vente tilstrekkelig eller stå over hvis man skal kjøre!

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Som jeg skriver: DETTE ER PERSONAVHENGIG. Også spille det inn hva du har av stoffer / toleranser, kroppsvekt osv osv..

Halveringstiden som oppgis er en ganske konstant faktor som er lett å finne ut av, men hvordan DU reagerer på stoffet er altså avhengig av DEG..

I min OPPSTART med Apodorm / Stilnoct skulle jeg forøvrig opp på jobb TIDLIG dagen etter. Endte med at jeg rygget på en stolpe med firmabilen og bulket bakdør samt knuste ene vinduet i døra.. Kjøreturen fant sted etter 6,5 timer etter inntak av en tablett. Dette var FØR EU's krav ble innført... Så det er absolutt FORNUFTIG å enten vente tilstrekkelig eller stå over hvis man skal kjøre!

Det er det jeg syntes er vanskelig. Skjønner det du sier at det er PERSONAVHENGIG. Jeg føler meg klar som bare det 8 timer etter inntak og god natt søvn. Men hvis det skulle skje noe/politiet tar blod/spyttprøve, hva da?

Lenke til kommentar

Det er det jeg syntes er vanskelig. Skjønner det du sier at det er PERSONAVHENGIG. Jeg føler meg klar som bare det 8 timer etter inntak og god natt søvn. Men hvis det skulle skje noe/politiet tar blod/spyttprøve, hva da?

Da er det nok DITT ansvar alene ja. Derfor er det faktisk SMART å enten la være eller beregne nok tid til at du er sikker. 

Jeg for min del har nok stoffer i systemet (grunnet kjent halveringstid) etter en natts søvn, men har brukt preparatet (ene) i et par tiårs tid så jeg er 100% klar over at jeg ikke har noen rest-effekt og vil nok referere til fastlege hvis jeg blir sjekket av utenforstående.

Uansett som sagt er dette DITT ansvar og det er nok ganske lurt å ta det med i betraktningene til du er mer sikker over hvordan DU takler stoffet.

Dumt å i verste fall ta andres / eget liv i trafikken etter en god natts søvn! 

Lenke til kommentar

Apodorm er form for benzo. Så det kan nedsette reaksjonsevnen, og du bør derfor være forsiktig med bilkjøring. Etter én enkeltdose er du kjørbar etter 25-55 timer, mens etter en dobbeldose 45-95 timer. Ved lengre tids bruk kan det ta noe lengre tid før man er kjørbar.

Fant frem til at du kan kjøre bil minimum 8 timer etter inntak. Selv med 10 mg. Hvis du føler deg klar for det selvfølgelig.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/midler-alkohol-rusmidler-og-legemidler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37-helsekrav-til-forerkort/legemidler-helsekrav-til-forerkort

Så vet ikke hvor du har fått de tallene fra.

Lenke til kommentar

Fant frem til at du kan kjøre bil minimum 8 timer etter inntak. Selv med 10 mg. Hvis du føler deg klar for det selvfølgelig.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/midler-alkohol-rusmidler-og-legemidler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37-helsekrav-til-forerkort/legemidler-helsekrav-til-forerkort

Så vet ikke hvor du har fått de tallene fra.

Godt mulig regelverket har endret seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...