Redaksjonen. Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 De Glovarme motordelene fra Norwegian-flyet traff minst 12 hus og 25 biler - se italienernes egne bilder Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 "I deler av verden, og spesielt over Asia, er svovelinnholdet høyere i full flyhøyde enn det motorene er testet med." Noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Har det noe med stål-skandalen til Kobe-Steel å gjøre? Jeg mener å ha lest at Rolls Royce har brukt stål fra Kobe-Steel stål i sine flymotorer. Stålet var manipulert med feile og jukse-legeringer. https://www.reuters.com/article/us-kobe-steel-scandal-factbox/factbox-kobe-steels-data-fabrication-leaves-made-in-japan-champions-scrambling-idUSKBN1CM1HR https://www.investors.com/news/boeing-reportedly-used-faulty-kobe-steel-faa-inspecting-airbus-engines/ Endret 13. august 2019 av ACYBN18O 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 "I deler av verden, og spesielt over Asia, er svovelinnholdet høyere i full flyhøyde enn det motorene er testet med." Noen som vet hvorfor? Lavsvovel tungolje forsvant for noen år siden. Mange store skip og ikke minst kraftforsyningen i mange asiatiske land bruker nå tungolje med ca 3,5% svovel. Den er billig fordi rafeneri slipper å rense bort svovelen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Britene har aldri kunnet lage industri eller forbruksprodukter med en tilfredsstillende kvalitet. Britene har en kultur der image betyr alt mens substans betyr ingen ting. I England blir de med de fineste og dyreste dressene og skoene ledere, og det betyr ingen ting hvorvidt man er kompetent eller ikke. Jeg har studert britisk kultur på nært hold, og jeg kan gå god for at dersom britene ikke forandrer kulturen sin fra en klassebasert kultur til et meritokrati, så kommer de heller aldri til å kunne lage produkter med samme kvalitet som det lages i Tyskland, Frankrike, Japan m.fl. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) Britene har aldri kunnet lage industri eller forbruksprodukter med en tilfredsstillende kvalitet. Britene har en kultur der image betyr alt mens substans betyr ingen ting. I England blir de med de fineste og dyreste dressene og skoene ledere, og det betyr ingen ting hvorvidt man er kompetent eller ikke. Jeg har studert britisk kultur på nært hold, og jeg kan gå god for at dersom britene ikke forandrer kulturen sin fra en klassebasert kultur til et meritokrati, så kommer de heller aldri til å kunne lage produkter med samme kvalitet som det lages i Tyskland, Frankrike, Japan m.fl. Vel det er nok mye rett i det du skriver og spesielt Japan er dyktige på kvalitets produkter. Men Rolls Royce laget vel en gang i tiden det som regnes som den mest vellykkede Ottomotoren med sin Merlin Super Charger som ble en suksess i Spitfire og P-51 Mustang med flere. Men i de viktige 40 årene var britene tvunget til å være knallhard på kvalitet for å vinne krigen. Før og etter,er det vel kansje meir puben og den daglige halvliteren som har vært viktigst. Det er ingen tvil om at Rolls Royce har slitt med endel av flymotorene sine i nyere tid. Endret 13. august 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 "Det er ingen tvil om at Rolls Royce har slitt med endel av flymotorene sine i nyere tid" Rolls-Royce produserer et stort antall motorer og jeg kan ikke se at de sliter mer med problemer enn de andre fabrikantene de siste tiår og de siste par årene. De andre motorprodusentene har også hatt sitt å stri med til angående nye fly som Airbus 320 Neo og Boeing 737 MAX. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 (endret) "Det er ingen tvil om at Rolls Royce har slitt med endel av flymotorene sine i nyere tid" Rolls-Royce produserer et stort antall motorer og jeg kan ikke se at de sliter mer med problemer enn de andre fabrikantene de siste tiår og de siste par årene. De andre motorprodusentene har også hatt sitt å stri med til angående nye fly som Airbus 320 Neo og Boeing 737 MAX. Det er sikkert riktig. Motorene på 787 har kostet Norwegian endel problemer ja..og 320 Neo og Max har hatt problemer med motorene. Hvem som har hatt mest problemer er det antakelig bare gudene som veit.. Endret 13. august 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Pylons Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Lavsvovel tungolje forsvant for noen år siden. Mange store skip og ikke minst kraftforsyningen i mange asiatiske land bruker nå tungolje med ca 3,5% svovel. Den er billig fordi rafeneri slipper å rense bort svovelen. Utslippen av SO2 fra kullkraft er ca tre ganger større enn det fra oljefyring. Se f.eks. https://www.atmos-chem-phys.net/11/1101/2011/acp-11-1101-2011.pdf Det finnes metoder for å fjerne store deler av svovlet fra kull før forbrenning, f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Fluidized_bed_combustion, men det koster penger og har ofte blitt bortprioritert, hvilket får store konsekvenser for f.eks. hjerte- og karsykdommer (se f.eks. https://www.nature.com/articles/s41598-018-20404-2.pdf). 2 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 "I deler av verden, og spesielt over Asia, er svovelinnholdet høyere i full flyhøyde enn det motorene er testet med." Noen som vet hvorfor? Jeg vil anta at stor utbredelse av kullkraft, og eventuelt mye skipstrafikk, kan være årsaken. Kull inneholder varierende mengder svovel. Moderne kraftverk klarer å fjerne mesteparten av SOx-utslippene med scrubbere og annet renseutstyr, men det er vel ikke helt urimelig å anta at Asia har svært mange kullkraftverk av varierende alder og med varierende kvalitet på avgassrensingen. For øvrig gir vulkansk aktivitet store SOx-utslipp, men dette er gir vel mer sporadiske akutte utslipp. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Utslippen av SO2 fra kullkraft er ca tre ganger større enn det fra oljefyring. Se f.eks. https://www.atmos-chem-phys.net/11/1101/2011/acp-11-1101-2011.pdf Det finnes metoder for å fjerne store deler av svovlet fra kull før forbrenning, f.eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Fluidized_bed_combustion, men det koster penger og har ofte blitt bortprioritert, hvilket får store konsekvenser for f.eks. hjerte- og karsykdommer (se f.eks. https://www.nature.com/articles/s41598-018-20404-2.pdf). Olje fyring er som regel fyringsolje. Denne inneholder som regel ikke særlig mye svovel. I undersøkelsen regner de med 1% fra kull, fyringsolje i Norge ligger på 0,05%. Tungolje som er rester fra rafenerier inneholder 3,5%. Dette kan renses med scrubbere men i åpent hav er det ikke restriksjoner på dette. Mange asiatiske land har heller ikke restriksjoner på dette. Lenke til kommentar
Per Østensen Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Kanskje årsaken er at motorene ikke tåler tilsetningsstoffet som lager chemtrails? ;-) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Kanskje årsaken er at motorene ikke tåler tilsetningsstoffet som lager chemtrails? ;-) Tror ikke at vanndamp er problemet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå