Gå til innhold

VW-sjef: Snart når vi vippepunktet for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bli katastrofalt for VW dette. Langt ifra sikkert at så mange vil ha elbil. Lange ladekøer og dyr hurtiglading vil skremme mange. Først og fremst en glimrende bybil som lades hjemme.

VW kommer til å gå på en smell. Begrenset hvor mange som vil betale i dyre dommer for en upraktisk bil og reduksjonen i kost for battericeller er langt fra det som optimistene håpet på. De siste par årene har prisen flatet ut.

 

Legg til at det er veldig mye som tyder på en resesjon i verdensøkonomien(I Kina har det årlige salget av biler falt med 1 million allerede) og når statens inntekter reduseres så skal det litt til å sette av masse penger til elbil-incentiver.

Endret av uname -l
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Kan bli katastrofalt for VW dette. Langt ifra sikkert at så mange vil ha elbil. Lange ladekøer og dyr hurtiglading vil skremme mange. Først og fremst en glimrende bybil som lades hjemme.

 

Du burde kanskje skaffe deg litt erfaring før du uttaler deg? Vi mangler helt klart mange ladestasjoner hvis elbiler skal bli allmanns eie. Men en ladestasjon bruker man bare når rekkevidden ikke strekker til. Og da lader man også bare nok til å komme hjem/til destinasjonen. 99% av ladingen utfører man hjemme. Og rekkevidden du får fra en hurtiglader er dessuten langt rimeligere enn det du får fra en bensinstasjon.

Ikke glem at en nokså stor andel av folket bor slik at de ikke har mulighet til å lade hjemme per i dag. De som har kjøpt elbil i Norge så langt, er stort sett husstander med mer enn en bil, og lademulighet hjemme. Det er den gruppen som kommer til å kjøpe elbiler først i utlandet også.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje skaffe deg litt erfaring før du uttaler deg? Vi mangler helt klart mange ladestasjoner hvis elbiler skal bli allmanns eie. Men en ladestasjon bruker man bare når rekkevidden ikke strekker til. Og da lader man også bare nok til å komme hjem/til destinasjonen. 99% av ladingen utfører man hjemme. Og rekkevidden du får fra en hurtiglader er dessuten langt rimeligere enn det du får fra en bensinstasjon.

99% av lading skjer hjemme?!!!

Er du klar over hvor mange i verden som ikke kan lade hjemme i det hele tatt!

Jeg har hatt elbil i over tre år til opplysning. 

 

Hurtiglading er allerede i dag flere steder blitt dyrere enn drivstoff deler av året. Prisen på hurtiglading med høyere kapasitet til flere biler vil bare gå opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vippepunktet er ikkje prisen men heller samansatt av pris, kjørelengd, ladehastighet og kvalitet. Når desse 4 punkta er innafor vil EL-bil eller ei form for hybrid EL-bil(hydrogen, kjernekraft osv) ta over markedet. Tviler dog på at vippepunktet kjem snart. 7-8% har hoppa på EL-bil i norge utan at vi ser noko vippepunkt enda. For europa vil det gå mange år å kome opp på nivå med norge.

Lenke til kommentar

VW kommer til å gå på en smell. Begrenset hvor mange som vil betale i dyre dommer for en upraktisk bil og reduksjonen i kost for battericeller er langt fra det som optimistene håpet på. De siste par årene har prisen flatet ut.

 

Legg til at det er veldig mye som tyder på en resesjon i verdensøkonomien(I Kina har det årlige salget av biler falt med 1 million allerede) og når statens inntekter reduseres så skal det litt til å sette av masse penger til elbil-incentiver.

Det kan skje at de går på en smell her ja. Spørs selvsagt hvor mange kort de spiller på elbiler, men virker som satsningen er stor og langt større enn hva de andre gjør. 

Lenke til kommentar

1 av 2 nybilkjøpere i Norge går for elbil. Hadde det ikke vært for ventelister hadde markedsandelen vært enda høyere. Tradisjonelle ice merker sier opp ansatte osv. Det er ingen tvil om at markedet vipper godt her hjemme.

Trur du missforstår hva som menes med "vippepunktet". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde kanskje skaffe deg litt erfaring før du uttaler deg? Vi mangler helt klart mange ladestasjoner hvis elbiler skal bli allmanns eie. Men en ladestasjon bruker man bare når rekkevidden ikke strekker til. Og da lader man også bare nok til å komme hjem/til destinasjonen. 99% av ladingen utfører man hjemme. Og rekkevidden du får fra en hurtiglader er dessuten langt rimeligere enn det du får fra en bensinstasjon.

Strømmen er styggdyr på hurtigladere i Norge. Du nærmer deg faktisk dieselprisen med en dieselbil med lavt forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du burde kanskje skaffe deg litt erfaring før du uttaler deg? Vi mangler helt klart mange ladestasjoner hvis elbiler skal bli allmanns eie. Men en ladestasjon bruker man bare når rekkevidden ikke strekker til. Og da lader man også bare nok til å komme hjem/til destinasjonen. 99% av ladingen utfører man hjemme. Og rekkevidden du får fra en hurtiglader er dessuten langt rimeligere enn det du får fra en bensinstasjon.

Strømmen er styggdyr på hurtigladere i Norge. Du nærmer deg faktisk dieselprisen med en dieselbil med lavt forbruk.

Så ille?
Lenke til kommentar

Det er ikke stor forskjell i f.eks Tyskland:

 

It follows that the cost of charging an e-car for 100 kilometres is EUR 7.35 for a 100 kilometre journey. The the same trip with a car with combustion engine costs EUR 9.

 

Da er det verdt å huske at ladekapasiteten på dagens stasjoner ikke er veldig høy og prisene vil øke dersom den skal bygges betydelig ut.

Lenke til kommentar

Uansett så må hvertfall antall ladere og hurtigladere bygges ut nå. I Kr-sund er det f.eks en hurtiglader med Chademo... Det bor alså 24k mennesker der, og det sier mye om utbyggingstakten.

Vi med elbil forlanger ikke gratis ladestrøm, men hva om det f.eks hadde kostet 2 kr pr kW/t og ikke skjorta?

 

Vi får se om dette fantastiske frie markedet begynner å fungere, eller om det trenger en dytt i rattata. Min spådom er at utbyggingen skifter takt, dersom vi skifter ideologi i regjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmen er styggdyr på hurtigladere i Norge. Du nærmer deg faktisk dieselprisen med en dieselbil med lavt forbruk.

 

Det kan jeg bekrefte at den er. Å hurtiglade en Leaf, e-Golf, i3 o.l. hos Fortum og Grønn Kontakt koster omtrent det samme som diesel pr mil. Min siste lading hos GK gav 13,45 kWh for 57,60. Det blir 4,28/kWh. Om vi setter forbruket til 1,5 kWh/10 km så blir det 6,42 kr/10 km. Det er i området det samme som en dieselbil. Det som "redder" situasjonen er at det er svært få av de km jeg kjører som skal lades med hurtiglader. Mens jeg ventet på ladinga kjøpte jeg to is og en pose drops inne på en bensinstasjon. Det kostet 85,- Og jeg slapp unna med 68,- kr. mindre i bomstasjonen på turen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...