Gå til innhold

5g og datapakker?


Anbefalte innlegg

Er det noen som ønsker å diskutere 5g tilbudet fra telia\ice og chilimobil?

 

Kan man regne med 1-2 TB datapakker til 1000 kr måneden?

 

Vil man å dobbelt\trippel datapakker til samme pris?

 

For vanskelig å anta, men tilbudet må vel gå opp når 3g legges ned og 4g\5g overtar.

Ellers kan neppe utbygging være lønnsomt?

 

For argumentet før var vel at det måtte 1000 3g sendere eller 500 4g sendere å klare  samme som 1 stk 5g sendere klarer.

 

Men problemet når man kommer opp i 33 TB\S fiber blir det jo dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor... tar du det ifra? Hva har 5G med 33Tb/s fiber å gjøre? Og hvorfor 33Tb/s? Og hvorfor antar du at det er dyrt? Hva er grunnlaget for alle antagelsene dine?

 

Det vi kan si med sikkerhet er at pris per overført datamengde vil synke.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://itavisen.no/2016/02/29/dypdykk-alt-du-trenger-a-vite-om-5g/

var vist 20 gbps men fremdeles langt over hva en bedrift har.

 

Nå er vel problemet at hele leddet må oppgraderes.

Bastasjonene i dag har vel kun 1 gb per basestasjon, så er ikke bare 5g sendere som må byttes ut.

I tillegg kommer jo 3g\4g som fremdeles skal beholdes.

 

Men sier seg selv på fjellet er det vanskelig å få gigabit hastighet, så der tviler jeg på man ser super rask nett.

Godt mulig oslo\bergen og trondheim og noen få byer får slike hastigheter.

 

Egentlig tviler jeg på man ser kontantkort kundene får store datapakker.

Muligens 5g router med mobilt bredbånd er de første.

Men problemer er vel opplasting hastighet kun 50 mbit er omtrent samme som coax.

Så litt usikker på om det kan begrense opplastingen en del.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dagens basestasjoner forsynes antageligvis på to måter: fiber eller radiolinje. De fleste har nok fiber. Ligger det fiber koster ikke det å transportere 20Gb/s over fiberen veldig mye mer enn 1Gb. Ja, man må bytte utstyr. Det må man uansett.

 

Jeg tror du grovt undervurderer hvor godt utbygd fiberinfrastrukturen er i Norge.

 

Jeg har sagt det før, og kan godt gjenta det: du har en interesse for nettverk. Hvorfor bruker du ikke da litt tid på å lære deg noe om det? De fullstendig hårreisende idiotiske antagelsene dine skaper kun støy for din egen og andres del.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vil ikke si fiberinfrastrukturen i norge er særlig bra bygget ut sverige er nok bedre.

Selv om mobilnettet er bedre dekning i norge.

Hva vet du faktisk om fibernettet i Norge? Du påstår også at deknignen er bedre, og de aller fleste basestasjonene har fiber inn. Tilsier ikke det at fibertettheten er god nok, og at det ikke er der problemet vil ligge i 5G-utbyggingen? Jeg mistenker at 100G-utstyr er billig, sammenlignet med basestasjonen.

Sies 5g trekker mye strøm men tviler på det er veldig stor problem foreløpig. Da 10 amper bør vel holde.

Du må gjene gå litt mere i dypden.

Hva vet du om strømforbruket? Hvorfor tror du 10A må holde? Har du noe som helst formening om hva en basestasjon er, og hvilke komponenter den består av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke si fiberinfrastrukturen i norge er særlig bra bygget ut sverige er nok bedre.

Selv om mobilnettet er bedre dekning i norge.

 

https://www.insidetelecom.no/artikler/5g-har-en-pris-batteriforbruk/471348

Sies 5g trekker mye strøm men tviler på det er veldig stor problem foreløpig. Da 10 amper bør vel holde.

Du må gjene gå litt mere i dypden.

10A på en basestasjon?

Something something 48V..?

Nei, 10A holder ikke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forbruket på en basestasjon vil variere voldsomt alt etter antall sektorer, areal og frekvenser. Derfor ikke så enkelt å gi et standarisert svar.

 

Gikk forbi en i kjelleren på en VGS her nå nettopp. 2 x 16A 3-fas på 400V tilførsel. 2 x 125A 48V til sendere.....

 

Hva tilbyderne vil ta for datapakker på 5G er det vel få som vet enda, men om jeg skulle gamble ville jeg sagt at prisene forblir rundt dagens nivå, men sakte økning på pris og mengde lik den vi har sett frem til i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det frykter jeg også, konkuransen gjør at det er lite vits å tilby 2 tb til få hundre lapper.

Men da ser jeg lite vits å tilby 5g om de ikke øker tilbudet. Hva skal 5g brukes til bedrifter? For tviler på 5g får tesla og andre biler med det første. Lite sansynlig sykehus får 5g utstyr med det første. Kanskje få skoler som ikke har fiber.

 

Alikevell må vel teleselvskapene øke hastigheten på grunn av befolkningsvekst og folk trenger mere og mere data når mobilene får mere lagringsplass.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja det frykter jeg også, konkuransen gjør at det er lite vits å tilby 2 tb til få hundre lapper.

Men da ser jeg lite vits å tilby 5g om de ikke øker tilbudet. Hva skal 5g brukes til bedrifter? For tviler på 5g får tesla og andre biler med det første. Lite sansynlig sykehus får 5g utstyr med det første. Kanskje få skoler som ikke har fiber.

 

Alikevell må vel teleselvskapene øke hastigheten på grunn av befolkningsvekst og folk trenger mere og mere data når mobilene får mere lagringsplass.

Veit om noen par bedrifter som har mye folk ute i "feltet" ser på 5G innebygget i pcene slik at de alltid er på koblet et sikkert nett (vesentlig bedre en gjeste wifi rundt om) 

Lenke til kommentar

Men spørs hvor dyrt 2 TB data blir? 300 kr eller 1000 kr måneden.

Problemet er det for billig blir det kapasitetproblemer, særlig mot bedrifter.

Er det for dyrt blir det ingen som betaler.

 

Man kan jo håpe på svenske tilstandarder, men mistenker mobildata blir dyrt en del år frem i tid.

Lenke til kommentar

Telenor kommer jo nå med mobilt hjemmebredbånd 

Dette produktet vil kun være tilgjengelige for faste boliger i bestemte områder og for hovednæring med base på leveringsadressen. Tilbudet vil utvides i løpet av 2019.

 

Hvor mange er interisert å betale 1000 kr for 100 mbit når man får 500 mbit til samme pris?

Så er vel problemet vertfall for meg telia har bedre hastighet hos meg en ice og telenor. Så er ikke godt valg, telia\chilimobil har langt større datapakke til billigere pris.

 

Selv er jeg usikker med 5g\4g om telia\ice og telenor klarer å dekke tilbudet til alle uten borettslag og bedrifter. Slik det er i dag er man heldig å få 50\50 mbit med 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror selv det vil ta 2 år før vi ser særlig bedre tilbud på 5g problemet er telenor fokuser mere å legge ned kobberen istedenfor å gi tilbud som kan konkurere, ergo blir kunder tvunget til fiber fordi 5g teknologien ikke gir nok båndbredde.

 

Det som man vet sikkert er telenor vil komme dårligst ut på bredbånd fordi telenor ikke la fiberen tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg tror selv det vil ta 2 år før vi ser særlig bedre tilbud på 5g problemet er telenor fokuser mere å legge ned kobberen istedenfor å gi tilbud som kan konkurere, ergo blir kunder tvunget til fiber fordi 5g teknologien ikke gir nok båndbredde.

 

Det som man vet sikkert er telenor vil komme dårligst ut på bredbånd fordi telenor ikke la fiberen tidligere.

Du er klar over at LTE og NR IKKE er en erstatning for coax/fiber?

 

..Og kobberen har veeeldig lite å gjøre med utbygging av mobilnett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...