Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?

Anbefalte innlegg

Hvorfor var det ingen forslag om bare å bruke finérplater som limes oppå hverandre? Hvis ønsket var 5cm tykkelse på bordet kunne man bare brukt OSB-plate nederst og finér gran øverst. Skru nedenfra og lim i mellom så blir det stabilt og fint. Pusse og olje overflate og kanter. 

Eller overså jeg noe i tråden?

Problemet er at det ikek finnes plater som er store nok til benken jeg skal lage. Altså uten å skjøte på med flere plater. Det blir i mine øyne litt jalla. 

Derfor har jeg nå bestemt at bordplaten skal bestå av 2"4 planker som høvles og limes sammen før dem skrus til underlaget :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor var det ingen forslag om bare å bruke finérplater som limes oppå hverandre? Hvis ønsket var 5cm tykkelse på bordet kunne man bare brukt OSB-plate nederst og finér gran øverst. Skru nedenfra og lim i mellom så blir det stabilt og fint. Pusse og olje overflate og kanter. 

Eller overså jeg noe i tråden?

Jeg kom med et lignende forslag, kanskje billigere enn det du nevner også. Venter spent på sluttresultatet. Attpåtil andre råd jeg har kommet med tenker jeg at hvis trådstarter skal bruke dette som arbeidsbenk blir treverket litt for mykt. Heier uansett på kreative arbeidsfolk!

Lenke til kommentar

Jeg kom med et lignende forslag, kanskje billigere enn det du nevner også. Venter spent på sluttresultatet. Attpåtil andre råd jeg har kommet med tenker jeg at hvis trådstarter skal bruke dette som arbeidsbenk blir treverket litt for mykt. Heier uansett på kreative arbeidsfolk!

Jeg har tenkt på det med at underlaget blir for mykt, men derfor har jeg planer om å montere en stålplate midt på bordet som er omtrent en meter bred og 80cm. dyp. Da kan jeg bruke denne flaten hvis jeg skal hamre veldig. Men stort sett så er det kun småfikserier jeg holder på med :) 

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det med at underlaget blir for mykt, men derfor har jeg planer om å montere en stålplate midt på bordet som er omtrent en meter bred og 80cm. dyp. Da kan jeg bruke denne flaten hvis jeg skal hamre veldig. Men stort sett så er det kun småfikserier jeg holder på med :)

Perfekt (Y)

Lenke til kommentar

Vil man absolutt ikke lime kan man sikkert bruke gjennomgående gjengestenger med jevne mellomsom med mutter i hver ende som holder det sammen.

Ikke den dummeste ideen det. Men har bestemt meg for å lime nå. Hvis jeg da ikke bare skrur dem rett på. Jeg får se :)
Lenke til kommentar

Den gamle benken er nå fjernet og jeg har jobbet litt med disse støttene i hjørnene. Veggen er jo ikke helt rett for å si det pent og den bukler seg litt, så å bruke denne som mal blir ikke noe greie på. Derfor så retter jeg heller opp hjørnene og bygger i mellom samt vatrer opp.

Den værste jobben er snart over og snart kan jeg begynne på selve bordrammen og støttebeina som skal holde bordplaten på midten som skal være vegghengte skråstag som går opp til bordrammen.

Jeg har også blitt veldig forelsket i X-Tack limet fra Tec7. Faen meg noe av det mest nyttige jeg har vert borti. Veldig fin til å bruke når man skal feste emner til veggen for å rette av før man borer og skrur. Dessuten er limet så tykt og sterkt at etter et døgn så er det muren og ikke limet som gir etter.

Pattex No More Nails har jeg også testet, men det er helt ubrukelig i forhold. Dessverre koster X-Tack limet ganske mye. Ca. 150 kroner for en tube og jeg har allerede brukt en tube.

Vanlig trelim er også veldig kjekt, men dette er alt for tyntflytende, til at man kan bruke det som et såkalt monteringslim. Men etter et døgn med press så sitter det dønn. I det store utland er jo Titebond et lim som får veldig mye skryt og et søk på Youtube gir ikke en eneste negativ tilbakemelding så vidt jeg har sett. Derfor bestillte jeg noen flasker av denne.

Til slutt noen bilder jeg har tatt så langt.

post-30214-0-04298100-1566136606_thumb.jpeg

post-30214-0-89820200-1566136596_thumb.jpeg

post-30214-0-10485200-1566136585_thumb.jpeg

post-30214-0-47682400-1566136570_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Morsomt prosjekt!

Kjør på med bilder!

Blir det fuktig nede i hjørnet der hvor høyre bordben står?

Ja, dette er faktisk litt gøy. Har aldri bygget noe som helst i hele mitt liv, så lærdommen har jeg fra Youtube og diverse fora rundt om :) 

Nei, kjelleren er helt tørr. Veggen er bare mørkere der. Jeg malte nemlig veggene der med hvir murmaling for ett par år siden så det blir litt skille :) 

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, har du arvet en verktøykasse eller noe?  :tease:

Du sier du aldri har bygd noe i ditt liv, men du har 4 driller, stikksag, fein, el-høvel etc etc - hvorfor alt dette verktøyet om du aldri lager noe?

Jeg driver stadig og pusler litt hjemme i kjelleren. Drillene mine blir nok ikke utslitt med det første skal jeg inrømme, men dem har verdt med på verandabygging for noen år siden og akkurat nå bruker jeg dem jo flittig. :) 

Det er kun drillene som egentlig er mine. Resten har jeg arvet etter min far som gikk bort for et års tid siden. Blandt annet en kapp og gjærsag, el høvlene du ser og diverse andre ting. 

Jeg har også loddebolt, benkslipemaskin og en bordtvinge som skal på plass når bordet er ferdig. Jeg har litt hobbykunnskap og erfaring vedrørende lodding og lette reparasjoner av elektroniske ting. Jeg er på langt nær noen ekspert, og skjønner vel knapt hvordan et multimeter virker, men som oftest dreier det seg om ledningsbrudd, dårlig kontakt og slikt og det er jo ikke vanskelig å fikse :) 

Men jeg har ikke noe "Fein" utstyr... så vidt jeg vet... Jeg har to elektriske høvler som henger på tavlen. Den ene er en Skil maskin og den andre en Black and Decker. Den ene fungerer ikke optimalt mens den andre fungerer bra nok. Ingen av disse er noen dyre maskiner tror jeg. 

Lenke til kommentar

dem har verdt med på verandabygging for noen år siden og akkurat nå bruker jeg dem jo flittig. :)

Men jeg har ikke noe "Fein" utstyr... så vidt jeg vet... Jeg har to elektriske høvler som henger på tavlen. Den ene er en Skil maskin og den andre en Black and Decker. Den ene fungerer ikke optimalt mens den andre fungerer bra nok. Ingen av disse er noen dyre maskiner tror jeg. 

Da har du jo bygd noe, don't sell yourself short ;)

Fein er det man ofte kaller den multi-sagen du har fra Bosch - Produsenten Fein var alene om denne i så mange år at det nå gjerne brukes som navn på selve typen verktøy. Meget nyttig!  :)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Da har du jo bygd noe, don't sell yourself short ;)

Fein er det man ofte kaller den multi-sagen du har fra Bosch - Produsenten Fein var alene om denne i så mange år at det nå gjerne brukes som navn på selve typen verktøy. Meget nyttig!  :)

Glemte selvsagt og skrive at jeg fikk god hjelp av min far når denne ble bygget. (les: løpegutt). Men jeg skrudde en del skruer, det gjorde jeg :) 

Fein er vel på en måte "mercedes" når det kommer til multisager. Personlig har jeg faktisk ikke brukt den så mye... Kanskje jeg burde ta den i bruk... ? Mener å huske bladene er svindyre til disse. Såpass dyre at man prøver og finne andre metoder... :)

Lenke til kommentar

Fein er ikke Mercedes på området, men litt mer som termos... Selskapet Thermos var tidlig ute med å lage en skikkelig god beholder som holdt godt på varmen, mye bedre enn konkurrentene. Opp gjennom årene var de markedsledende, og derfor kaller vi det termos. Etter hva jeg har skjønt. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...