Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stor treplate til verktøybenk?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en verktøybenk i kjelleren med bredde 260cm x 90cm. Jeg trenger en solid bordplate med disse målene som dekker hele flaten. 

Jeg har selvsagt sjekket en del selv og klarer ikke å finne plater med slike mål. De største platene jeg har funnet er 2.44cm. brede og 80cm. dype.

Såkalte kjkkenbenker er sjelden dypere enn 60cm., men her kan man vertfall bestille plater som er brede nok. men det hjelper jo lite. 

Alternativt kan jeg bare bruke feks. 2x4 planker som bordplate ved å skru på flere slike, så dette er en slags nødløsning og kanskje også den billigste og mest solide. Men da får man jo slike små glipper og flaten blir ikke helt slett. 

Er det noen her som har noen ideer for hva jeg bør se etter her?

Platen må vertfall være solid. Jeg er også usikker på om jeg evt. børe velge spon, finer, kryssfiner etc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om pris er en faktor kommer du ganske greit ut av det med 36x48 lekt (som er høvlet), lim, limtreknekter og event. noen 48x98 som underliggere for å forhindre vridning. Om du går for 36mm tykkelse på benken får du benk til rundt 250,- per kvm, pluss lim, skruer og underliggere.

Endret av j--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om pris er en faktor kommer du ganske greit ut av det med 36x48 lekt (som er høvlet), lim, limtreknekter og event. noen 48x98 som underliggere for å forhindre vridning. Om du går for 36mm tykkelse på benken får du benk til rundt 250,- per kvm, pluss lim, skruer og underliggere.

Saken er den at jeg allerede har handlet inn rikelig med 2x4. (48x98). Planen var egentlig å bruke disse som bordplate, men i ettertid har jeg tenkt at kanskje en plate hadde vert bedre. Så hvis jeg skal bruke planker som bordplate så må det evt. bli med 2x4 siden jeg har i bøtter og spann av dette (50 meter)

Bakdelen med å bruke planker (2x4) som bordplate er at underlaget blir litt "grovt" og får små fuger. Jeg kan selvsagt muligens bruke litt akryl (tec7) i disse fugene, men er litt usikker på hvordan det blir seende ut. 

Samtidig syns jeg kanskje det kunne vært litt tøft... Men treverk er jo ikke veldig hardt og det er vanskelig og holde pent med tanke på evt. malingsøl etc. Da vil en glatt bordflate være bedre. 

Alternativt kan man jo skru fast en metallplate akkurat midt på bordet der man holder på mest... Disse får man på Biltema. 

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gå for her, men med tanke på den store flaten så har jeg vel nesten ingen andre muligheter enn å bruke 2x4. Å spesialbestille plate og betale flere tusen kroner er uaktuelt uansett. 

jeg står liksom litt fast intill jeg får bestemt meg for hva slags plate jeg skal ha... 

Lenke til kommentar

Har du tilgang på elektrisk håndholdt høvel? Det løser mye av utfordringen med sprekker ihvertfall. Dra av noen få mm på hver side.

Om du lakker det vil det være lettere å holde pent. Jeg synes det er litt sjarm med "krigssår" på en arbeidsbenk, men forstår godt at det ikke er for alle. En tynn stålplate på midten, som du skriver, virker smart

Lenke til kommentar

Har du tilgang på elektrisk håndholdt høvel? Det løser mye av utfordringen med sprekker ihvertfall. Dra av noen få mm på hver side.

Om du lakker det vil det være lettere å holde pent. Jeg synes det er litt sjarm med "krigssår" på en arbeidsbenk, men forstår godt at det ikke er for alle. En tynn stålplate på midten, som du skriver, virker smart

Ja, jeg har faktisk en elektrisk høvel (hvis den virker...) 

Men å høvle 9 stk. 2x4 på 2.6 meter sitter litt langt inne... Mulig det er lettere enn jeg tror. har aldri gjort dette før... 

Lenke til kommentar

En diger limtrebjelke kunne vært et godt utgangspunkt, men det koster nok flesk. Jeg foreslår å lage denne limtrebjelken selv ved hjelp av lim og tvinger.

Alternativt kan du søke på finn etter konferansebord, gamle arkikektbord eller lignende saker på billigsalg. Modifisering etter eget ønske.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gode tips her :) 

Siden jeg har en elektrisk høvel, så vurderer jeg å høvle ned 2x4 og bruke 2x4 som benkeplate. Matrialene har jeg jo allerede og kan ikke se for meg at jeg får brukt disse andre steder, så synd og kaste bort disse. 

Med en metallplate midt på bordet så tror jeg kanskje vi har løsningen. 

Om bordplaten til slutt bør lakkes er jeg usikker på. Det finnes vel ikke lakk som er særlig robust uansett og det kan fort gjøre platen styggere når man får noen bruksmerker. 

Det positive med å bruke 2x4 er at dem lett kan byttes ut senere og koster ikke veldig mye. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg har faktisk en elektrisk høvel (hvis den virker...)

Men å høvle 9 stk. 2x4 på 2.6 meter sitter litt langt inne... Mulig det er lettere enn jeg tror. har aldri gjort dette før...

Med elektrisk høvel går det veldig fort. Bruker et par-tre sekunder på en meter med rundt 1-1,5mm nedhøvling. Det er greit å være klar over at man fort tar litt for mye der man starter og slutter på det du høvler, så jeg pleier å skjære av 10-20cm i hver ende, alt ettersom...

PS: blir veldig mye spon av høvling.

Lenke til kommentar

Du kan jo vurdere å kjøpe glattkant isteden, og lime disse sammen. Da slipper du å høvle mye i etterkant. Koster litt mer, men ikke nødvendigvis mer enn det hadde kostet å kjøpe en tilsvarende plate. 

https://www.maxbo.no/glattkantlist-furu-21x043x2400-ubehandlet-p2779116

Ser denne er "bare" 2,4, så du blir nødt til å ha flere planker pr. lengde for å fylle ut 2,6. Jeg hadde kanskje lagt 1+1.6 bord annenhver lengde og limt disse sammen til en stor plate. 

Lenke til kommentar

Høvle kortsidene så du får noe rundt 48x90. Lime sammen, bruke tvinger og skru i underliggende 48x98. Da får du ihvertfall ikke glipper mellom 48x98, og det blir veldig solid :-)

Edit: om du forsenker skruene så er det ikke noe i veien for å høvle/pusse plata i etterkant, men tror ikke jeg hadde brukt energi på det.

Endret av j--
Lenke til kommentar

Joda, går det også :) 

Hvor mye kan man stille inn disse elektriske høvlene til å høvle av gangen da? 

Kan man ta feks. 2-3mm i slengen slik at man slipper med ett pass etc.? Jeg vet bare at jeg har en billig elektrisk høvel fra Skil stående etter min far. Den er dog relativt ny, men hvor dypt den høvler får jeg ikke vite før jeg kommer hjem... :) 

Lenke til kommentar

Så du har kappet dem allerede? :)

Hvis ikke så er det ikke utenkelig at de kan leveres tilbake til butikken og få pengene tilbake. Det kommer kanskje an på hvor du har kjøpt dem.

Nei, jeg har ikke kappet dem enda, men dem blir kappet i lengder av 2.60m. Altså de som skal bli bordplate. Kjøpte dem på Monter så mulig jeg får levert dem tilbake, men gidder ikke å lesse dem opp på henger og kjøre dit, samt stable dem inn i hylla igjen. Det er ti lengder det er snakk om. Ca. 400 kroner. Er ikke verdt bryet en gang.

Da bruker jeg dem i steden. jeg tror det vil bli veldig bra med disse som bordplate, bare man høvler dem litt først og gjør det skikkelig. Slenger man på en metallplate midt på bordet så tror jeg det blir veldig bra :) 

Å lakke er vel ikke noe poeng tror jeg. Blir sikkert pent i starten, men etter litt bruk tror jeg det blir styggere med lakk. Jeg har heller ikke tenkt til å feire Bryllup eller be kongen på besøk i furtebua mi så rent estetisk er dte ikke fryktelig nøye, men man vil jo få det så bra som mulig ut fra det man har selvsagt :) 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...