HåkonN Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Windows nekter rett og slett å formatere... kan lage partisjonene, men får selvfølgelig aldri brukt de så lenge jeg kun får feilmeldingen: "unable to format drive" -Har flashet BIOS up-to-date (Abit NF7-Sv2.0 kort) -Har gitt RAID kontrolleren nyeste driverne (skal være OK) -Har sjekket tilkoblingene og dipp`en på disken. (WD 250GB SATA) -Win er helt up-to-date. (WinXP Pro eng SP1) Noe mer jeg kan prøve før jeg er nødt til å prøve å sende den tilbake? Begynner å bli ganske fortvilet over dette problemet nå, så jeg hadde blitt veldig takknemmelig om noen kan hjelpe meg. God jul edit: skrivefeil Endret 24. desember 2003 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Kjenner ikke så godt WD S-ATA disker (kjører Seagate selv), men fulgte det ikke med S-ATA drivere på CD/diskett til hovedkortet evt. om du kan laste ned fra WD sine sider. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 Du må vel ha Windows XP cd'en i og boote fra den hvis du skal formatere den partisjonen som Windows ligger på... Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2003 (endret) Kjenner ikke så godt WD S-ATA disker (kjører Seagate selv), men fulgte det ikke med S-ATA drivere på CD/diskett til hovedkortet evt. om du kan laste ned fra WD sine sider. Det er vel drivere til RAID-kontrolleren du snakker om, og de har jeg lastet ned fra ABIT sine sider... Du må vel ha Windows XP cd'en i og boote fra den hvis du skal formatere den partisjonen som Windows ligger på... Det er ikke partisjonen Windows ligger på jeg skal formatere... dette er kun en ekstra-disk. Ellers takk for forslag så langt.... Noen flere? Endret 24. desember 2003 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Kjør diagnostics og sjekk at det ikke er noe galt med disken. http://support.wdc.com/download/index.asp Du kan søke på "unable to format drive" i Google og se om du finner noe. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hei og god jul! Du skal laste ned dette vektøyet og installere det på en diskett. Så går di inn i maskina og løser fra kablene til de hardiskene du ikke skal formatere (lett å ta feil). Så går du i bios og forsikrer deg om at floppy er boot device, og starter maskinen på denne disketten. Da kan du fdisk (om nødvendig) og format C: osv. Fortsatt god jul Du kan også lage denne disketten fra WindowsXP setup-CD. (mener jeg) Og hvis du ikke har floppy brenner du en CD osv. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hva med en god gammel win98 oppstarts diskett og Fdisk? Eventuelt kan du jo prøve med Partition Magic. Kent Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Prøvde å starte opp med WinXP CD med kun den disken i... Etter en halv-time hadde XP-setup klart å formatere en partisjon og begynte med install av XP. Jeg avbrøt da installasjonen, og plugget inn den gamle hardisken. Da jeg på nytt kom inn i windows, begynte ting å henge seg opp. Etter 2-3 restart, kom jeg inn i XP, og kunne "se" partisjonen med det lille WinXP-CD hadde begynt å installere. Prøvde da quick-format på denne partisjonen som nå endelig så OK ut. Men neida, etter kort stund kommer samme beskjeden.... Unable to format drive Jeg må nå koble ut hele disken for å få XP stabil.. Ser ut som det bare er å sende den tilbake til PS Data... Første gangen jeg har hatt problem med WD-disker.. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 25. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2003 Prøvde forøvrig å søke på Google, og fant noen få som hadde hatt det samme problemet, men ble ikke noe smartere av det... Får bare satse på at retur-ordningen til PS Data er bra..... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 Hva med en god gammel win98 oppstarts diskett og Fdisk?Eventuelt kan du jo prøve med Partition Magic. Kent Den kan også fint brukes , men hvorfor spør folk når de ikke ken følge de råd man får? Lenke til kommentar
inSain Skrevet 25. desember 2003 Del Skrevet 25. desember 2003 vist der er en ekstra hardisk det er snakk om: windows XP, Engelsk: start -> Setting -> Control Panel -> Administrative Tools -> computer management -> disk manage ment. formater den "nye" disken. Slik jeg gjør det iverfall.. bruker en WD 120gb 8mbcache selv som "ekstra hd" Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 Den kan også fint brukes , men hvorfor spør folk når de ikke ken følge de råd man får? Beklager at jeg ikke skrev det, men det har jeg prøvd.... Hjelper ikke noe... vist der er en ekstra hardisk det er snakk om: windows XP, Engelsk: start -> Setting -> Control Panel -> Administrative Tools -> computer management -> disk manage ment. formater den "nye" disken. Slik jeg gjør det iverfall.. bruker en WD 120gb 8mbcache selv som "ekstra hd" Dette var det aller første jeg prøvde. Det var der jeg fikk den første (og fortsatt får) den samme kjedlige meldingen. Takker for alle tips folkens..... Satt 7 timer her og prøvde alt... Det er jo ikke meningen at det skal være så tungvint å kjøre i gang en disk... NOE må være galt med denne... Lørdag sendes denne i retur, så må jeg sikkert vente flere uker på ny... Lenke til kommentar
BUGS_Y Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Prøv Partition Magic 8.0 den har støtte for større disker..enkel å grei å bruke og..måtte selv kjøre den etter en vanskelig innstalering av en 120gb .. Går ut ifra at du har en godt oppdatert Win-Xp slik at du har støtte for større disker..og at H kortet støtter dene disken? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Ingen er vel mer fortvilt enn du. Jeg har også sittet.....og jeg hat fått ordet seagate helt opp i halsen..aldri den om den så blir verdens beste.... Min erfaring er 1. IDE kabelen må vere OK. Den lange enden skal ned på hovedkortet. Den andre enden heter "master" og midtikontakten "slave" 2. Jumperne må settes riktig i forhold til pkt. 1 3. Så kjører man FDISK fra diskett med hardisken alene i maskinen, og på den plassen den skal ha. 4. Hvis man ikke får til FDISK må man evt. gi opp disken. Her er noe verktøy for store disker. 5. Tredjeparts fdisk og formateringsprogramer kan skape problem. 6. Selve formateringen tar man til slutt også fra diskett. Lykke til Lenke til kommentar
2the_maXX Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Har du aktivert 24 bits adresserings metoden i windows xp. Må ha aktivert denne vis hdd er større en 137gb. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Min erfaring er 1. IDE kabelen må vere OK. Den lange enden skal ned på hovedkortet. Den andre enden heter "master" og midtikontakten "slave" 2. Jumperne må settes riktig i forhold til pkt. 1 3. Så kjører man FDISK fra diskett med hardisken alene i maskinen, og på den plassen den skal ha. 4. Hvis man ikke får til FDISK må man evt. gi opp disken. 5. Tredjeparts fdisk og formateringsprogramer kan skape problem. 6. Selve formateringen tar man til slutt også fra diskett. Du er ikke helt up-to-date på dette. Vanligvis har det ingenting å si hvor diskene står på kablen. Unntaket er hvis du har en spesiell kabel (cable select), men det er det svært få som bruker. http://kimihia.org.nz/articles/hdcables/ Og fdisk er ingenting å anbefale folk idag. Det blir fort bare rot (grense på 64GB etc). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Har du aktivert 24 bits adresserings metoden i windows xp. Må ha aktivert denne vis hdd er større en 137gb. Skal være 48 bits. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 Har du prøvd både NTFS og FAT32 formatering ? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 26. desember 2003 Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Kjør diagnostics og sjekk at det ikke er noe galt med disken.http://support.wdc.com/download/index.asp Du kan søke på "unable to format drive" i Google og se om du finner noe. Tror ikke du har kjørt nye fdisk. "Vanligvis har det ingenting å si hvor diskene står på kablen" Endret 26. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2003 (endret) Som jeg skrev ovenfor er dette en S-ATA disk, så jeg tviler på om kabelen har så mye å si... (bruker forøverig den kabelen som følger med Abit NF7-S v.2.0 kortet, så det skulle vel ikke ha noe å si? SATA kabel er vel SATA-kabel?) Og jeg bruker en vanlig Western Digital 200gb IDE disk på samme hovedkortet, så støtte for større disker skulle vel ikke være noe problem... Endret 26. desember 2003 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå