Gå til innhold

Tesla Model 3 er den mest solgte bilen i Norge så langt i år


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Tesla leverte bra med forhandsbestillinger til og med juni.

 

Juli er vel rekna som ein dårlig Tesla mnd og da solgte di ca 308 stk modell 3. Forrige veke vart det solgt ca 30-40 modell 3, men august er heller ikkje noko stor salgsmnd for Tesla norge. September vil nok gi betre svar på salgsutviklinga.

Hvordan vet du at det er forhåndsbestillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så bra salgstall som man kan få, spesiellt med tanke på at di fleste salg/overlevering skjer samme dag som bilen blir registert. Og meg bekjent er dette bare nybilregistreringer.

Det er feil.

Bilen blir ikke registrert før den ankommer Norge eller utleveringsstedet. Typisk ser folk «sitt» VIN nr i den listen noen få dager før bilen blir utlevert, selv om de kanskje kjøpte den for mange måneder siden.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Kan det være at salget av S og X går trått fordi prisene er økt og model 3 fremstår som et godt alternativ for mange?

De fleste biler selger dårligere lenger ut i livsløpet, det er en av grunnene til at de fleste bilprodusenter kommer med en midtlivsoppgradering (facelift) etter ca halvgått livsløp. Så bytter de ut hele bilen etter 6-8 år sånn ca.

 

Jeg tror rett og slett at det er på tide med en stor oppgradering av særlig Model S.

Lenke til kommentar

De fleste biler selger dårligere lenger ut i livsløpet, det er en av grunnene til at de fleste bilprodusenter kommer med en midtlivsoppgradering (facelift) etter ca halvgått livsløp. Så bytter de ut hele bilen etter 6-8 år sånn ca.

 

Jeg tror rett og slett at det er på tide med en stor oppgradering av særlig Model S.

 

Enig i dette. Synd de "avfeide" dette i sommer, men jeg tror egentlig ikke på de. Tipper det kommer "helt ny" versjon innen 12 måneder men at de prøver å holde det "hemmelig" for å holde liv i salget. 

 

S er en skikkelig dårlig deal ift model 3 etter min mening, så jeg ser ikke hvordan de klarer å forsvare prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i dette. Synd de "avfeide" dette i sommer, men jeg tror egentlig ikke på de. Tipper det kommer "helt ny" versjon innen 12 måneder men at de prøver å holde det "hemmelig" for å holde liv i salget. 

 

S er en skikkelig dårlig deal ift model 3 etter min mening, så jeg ser ikke hvordan de klarer å forsvare prisen.

Model S tilbyr jo bedre plass enn 3ern. ;)

 

For øvrig er jeg enig i at det snart kommer 'noe'. Det åpenbare svaret for meg er at S/X får støtte for supercharger v3.

Lenke til kommentar

Model S tilbyr jo bedre plass enn 3ern. ;)

 

For øvrig er jeg enig i at det snart kommer 'noe'. Det åpenbare svaret for meg er at S/X får støtte for supercharger v3.

 

Absolutt, i tillegg til bedre "åpning" bak for de som ønsker hundebur osv. Men, prisforskjellen er jo enorm, så en betaler jo ganske ekstreme summer for denne plassen. I tillegg til andre negative ting, som batteripakken og "treg" lading ift model 3. 

Lenke til kommentar

Salget av S og X går noko trått i år. Utan modell 3 hadde det sett dårlig ut. Så spørs det når modell 3 er ferdig med forhandsbestillinga. Kanskje vil det etter kvart hjelpe på med gratis superlading for S og X, men Tesla norge har ca 27 stk nye S og 49 stk nye X klare for salg på dagen. Di har og inne 150 stk nye modell 3 som kan kjøpast på dagen. Kan ikkje huske å ha sett så mange nye biler klar til salg hjå Tesla norge før.

 

Model 3 bestilt i april ble levert i mai, så forhåndsbestillingene er borte for lengst.
Lenke til kommentar

Enig i dette. Synd de "avfeide" dette i sommer, men jeg tror egentlig ikke på de. Tipper det kommer "helt ny" versjon innen 12 måneder men at de prøver å holde det "hemmelig" for å holde liv i salget.

Det er nær umulig å holde noe slikt hemmelig med mindre man nesten ikke gjør noe, samt ikke har tenkt å teste noe. Jo fler mennesker involvert jo større er sannsynligheten for lekkasjer, og testing innebærer at testobjekter må kjøres der de ganske raskt blir tatt bilde av. Så man ser gjerne lekkasjer og bilder 1-3 år før lanseringen av nye modeller.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Hvor har du dette ifra? Det høres nok for godt ut til å være sant, produksjon og transport innen 2-3 uker er nok alt for kort tid. Sikker på at den ikke er produsert allerede? 

100 % sikker er jeg ikke, men fikk bekjed om at jeg kunne endre egenskaper på bilen, alt fra hvilken lakk til type "motor", én uke etter bestilling, men etter dette, vil ikke videre endringer være mulig, evnt. vil det koste mer fordi bilen går i produksjon. Så jeg er hvertfall ganske sikker på at den begynner i dag. Leste på Tesla-forum at de bruker ca. fem dager på å produsere den. Om dette stemmer, så er nok 2-3 uker sannsynlig med transport osv.

Lenke til kommentar

100 % sikker er jeg ikke, men fikk bekjed om at jeg kunne endre egenskaper på bilen, alt fra hvilken lakk til type "motor", én uke etter bestilling, men etter dette, vil ikke videre endringer være mulig, evnt. vil det koste mer fordi bilen går i produksjon. Så jeg er hvertfall ganske sikker på at den begynner i dag. Leste på Tesla-forum at de bruker ca. fem dager på å produsere den. Om dette stemmer, så er nok 2-3 uker sannsynlig med transport osv.

De plukker nok bare en bil de har stående med dine specs og leverer den til deg i September når alle andre får sine. Bestilte selv for en måned siden og enda ikke fått VIN nummer engang :p

Lenke til kommentar

Det er nær umulig å holde noe slikt hemmelig med mindre man nesten ikke gjør noe, samt ikke har tenkt å teste noe. Jo fler mennesker involvert jo større er sannsynligheten for lekkasjer, og testing innebærer at testobjekter må kjøres der de ganske raskt blir tatt bilde av. Så man ser gjerne lekkasjer og bilder 1-3 år før lanseringen av nye modeller.

 

joda, det er ett godt poeng. 

Lenke til kommentar

100 % sikker er jeg ikke, men fikk bekjed om at jeg kunne endre egenskaper på bilen, alt fra hvilken lakk til type "motor", én uke etter bestilling, men etter dette, vil ikke videre endringer være mulig, evnt. vil det koste mer fordi bilen går i produksjon. Så jeg er hvertfall ganske sikker på at den begynner i dag. Leste på Tesla-forum at de bruker ca. fem dager på å produsere den. Om dette stemmer, så er nok 2-3 uker sannsynlig med transport osv.

 

Det er vell standard fjas, altså en uke. 

 

Før når en bestilte Tesla fikk en oppdatering når den gikk i produksjon, ble shippet osv. Nå når de produserer i så store mengder vet en ikke om bilen er produsert før eller etter bestilling før en får oppgitt VIN og starter å undersøke. Bilen er nok allerede på en båt om ikke nærme transport til stor innrykket i september. De sender langt flere biler enn det som er bestilt. 

Lenke til kommentar

Tallene dere henter fra elbilstatestikk er registreringer hos vegvesenet og det er ikke nødvendigvis det samme som salgstall.

 

 

Klar over det. Så ren gjetting hvor mye de selger.

Eneste indikasjon jeg har på det er at jeg bestilte 2 biler på samme dag.

kl08 på morgenen 18. mai: RN109365997

Kl14 på ettermidager 18. mai: RN109366256

 

= 259 biler. 

 

Om dette gjelder verden eller Norge er vanskelig å si. og hvor mange av de som blir avbestilt før levering er også vanskelig å si, så blir bare synsing

Lenke til kommentar

Det er feil.

Bilen blir ikke registrert før den ankommer Norge eller utleveringsstedet. Typisk ser folk «sitt» VIN nr i den listen noen få dager før bilen blir utlevert, selv om de kanskje kjøpte den for mange måneder siden.

På meg virker det som om du blander bestilling med salg. Salg blir ikkje gjennomført før ved overlevering, dvs registrering.

 

I forhold til at Tesla norge ikkje gir opp kor mange biler di selger eller kor mange biler som blir nekta kjøpt pga feil og mangler, kan eg ikkje sjå at det eksisterer noko betre alternativ for å få info om salget av Tesla sine biler her i norge. I forhold til salg av biler forholder man seg til di som blir registrert og ikkje di som måtte ligge inne i bestilling.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er forhåndsbestillinger?

Det låg inne ca 4-500 tusen forhandsbestillinger(verden) før produksjonen starta og utleveringa her i norge har hatt mål av seg å kjøre ut di dyraste først noko som stort sett var gjennomført i Q1 og deretter SR+ versjonen i Q2. rekner difor med at den billigaste vil komme i løpet av di neste 2 kvartala viss den kjem da. Alternativ ligger det ikkje inne fleire forhandsbestillinger(bestillinger før modell 3 kom i salg her i norge) pga av at di fleste har gått for SR+. I så fall kan det medføre ein ganske stor dupp i salget av modell 3 framover og forklare kvifor Tesla norge har såpass mange nye biler inne klar for salg.

Lenke til kommentar

Det låg inne ca 4-500 tusen forhandsbestillinger(verden) før produksjonen starta og utleveringa her i norge har hatt mål av seg å kjøre ut di dyraste først noko som stort sett var gjennomført i Q1 og deretter SR+ versjonen i Q2. rekner difor med at den billigaste vil komme i løpet av di neste 2 kvartala viss den kjem da. Alternativ ligger det ikkje inne fleire forhandsbestillinger(bestillinger før modell 3 kom i salg her i norge) pga av at di fleste har gått for SR+. I så fall kan det medføre ein ganske stor dupp i salget av modell 3 framover og forklare kvifor Tesla norge har såpass mange nye biler inne klar for salg.

 

SR+ er ikke levert i Norge enda. Det er åpenbart en del SR forhåndsbestillinger inne enda, men enn så lenge selges bare LR i Norge og det er tvilsomt at dette fortsatt kun er forhåndsbestillinger. Jeg har iallefall ikke sett noe info om det, men det virker jo som du har? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...